- 70 - waarschijnlijk sprake zou zijn van weggegooid geld. Het is niet reëel zoals het destijds is voorgelegd. De fractie Werknemersbelangen heeft aangegeven waar de knelpunten lagen maar hier is niet naar geluisterd. De adviseurs hebben hier ook schuld aan. Het rendement en het maximale bedrag moeten voorop staan. De voorzitter beschouwt het bedrag inderdaad als het maximum. Dit bedrag mag in principe niet overschreden worden maar ontwikkelingen zijn niet altijd te voorspellen dus de voorzitter kan niet garanderen dat hij zich nooit meer tot de raad hoeft te wenden. Overschrijdingen zullen in ieder geval niet plaats vinden. Het bedrag is een raamkrediet en het geld wordt ingezet bij Openbare Werken en bij de andere sectoren. Het wordt ook ingezet ter ondersteuning van het nieuwe gemeentehuisHet bestuur en de adviseur hebben samen een programma van eisen opgesteld. Zij hebben hier een krediet onder gelegd. De adviseur heeft niet kunnen weten dat de bestuurders slecht door één deur konden. Hierdoor is een en ander niet gelukt. De voorzitter vindt het verstandig om het hierbij te laten en kennis te nemen van eikaars standpunt. Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 15Voorstel tot het handhaven van de huidige financiële bijdrage als basistarief én het verhogen van dit tarief met een bedrag per inwoner van f 0,055 ten behoeve van de gemeenschappelijke regeling Belgisch- Nederlands Grensoverleq (Beneqo). De heer Mariinissen merkt op dat de verhoging niet neerkomt op 5,5 cent maar op 1 frank. Gelet op het internationale karakter is de heer Marijnissen van mening dat men de Belgen in hun munt moet steunen. Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16Voorstel tot het vaststellen van de Verrodening op de heffing en invordering van rechten wegens aansluiting riolen op een gemeentelijk hoofdriool (Verordening rioolaansluitrecht 1996). De heer de Rooij zegt dat zijn fractie de verordening graag opgenomen ziet bij de bespreking van het gemeentelijk rioleringsplan. Er zijn behoorlijk wat vragen blijven liggen. Zo vraagt hij zich bijvoorbeeld af waarom er geen differentiatie in tarief wordt toegepast en waarom er niet is gekeken naar de buurgemeente waar men dit wel heeft gedaan. De commissie Begroting en Financiën is niet bedoeld om dergelijke zaken te behandelen. De heer Poppelaars merkt op dat zijn fractie het eens is met de noodzaak om een dergelijke verordening op te stellen. Er moet een basis zijn om een bijdrage te vragen voor een rioolaansluiting. Men moet er naar streven dat er een harmonisatie ontstaat met de verordeningen van Rijsbergen. Hij vraagt zich dan ook af waarom er niet is gekozen voor de methode van Rij sbergen De heer Jacobs kan zich grotendeels aansluiten bij de opmerkingen van de heer de Rooij. Het is echter wel zo dat men dan in tijdnood komt. De fractie van de heer Jacobs is er geen voorstander van om iedereen hetzelfde te laten betalen. Er moet goed gekeken worden naar de verschillen van hoogte. Men moet zich afvragen wat er wordt gedaan met de beloftes die ambtenaren op papier hebben gezet. Er zijn verwachtingen geschept. De heer Jacobs vraagt zich af of een en ander direkt aansluit op de verordening. Wellicht is het beter om eerst een discussie te voeren. Voorts is hij van mening dat er vanuit Rijsbergen nog nooit iets goeds is gekomen. De voorzitter wijst de heer Jacobs er op dat het niet verstandig is om uitlatingen te doen over de gemeente Rijsbergen. Hij pleit hier voor. De heer Jacobs merkt op dat zijn uitlatingen voor eigen rekening zijn en

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 72