- 39 - bovendien opereren er al een vijftal woningstichtingen in de gemeente Zundert. Dit zijn echter kleine woningstichtingen. Het beleid van het rijk is erop gericht dat alle woningbouwverenigingen binnen het stadsgewest Breda er recht op hebben om binnen de gemeente plannen te ontwikkelen. Hoofdfunctie Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen Wethouder Verheijen zal trachten om de vragen zo concreet mogelijk te beantwoorden. De fracties van het CDA en het Agrarisch Belang hebben gevraagd of de post eenmalige middelen voldoende is. In de commissie Begroting en Financiën is hierover ook gesproken. In de begroting is slechts een bedrag van 133.000,opgenomen aan eenmalige middelen. In het investeringsschema zijn reeds bestedingen aangegeven tot een bedrag van 258.500,Wanneer het college hierbij betrekt dat de investeringen op het investeringsschema worden gespreid, mag men in positieve zin rekenen op een rentevoordeel van 250.000,Het rentevoordeel wordt becijferd op de helft van de rente van de bruto investeringen. Wanneer het bedrag van 250.000,wordt opgeteld bij die 133.000,heeft men feitelijk 383.000,beschikbaar. Wanneer de bedragen uit het investeringsschema vanuit de eenmalige middelen worden bekostigd, en wanneer een aantal verplichtingen als gevolg van bestuurswisselingen hierbij worden betrokken, heeft men hiervoor 309.000,nodig. Men heeft dus een restant aan eenmalige middelen van 74.000,Dit is een prognose. Er zijn inderdaad veel PM-posten. Er is reeds eerder gezegd dat er sprake is van een ambitieus programma en eigenlijk wil het college nog meer realiseren. Er kan aan deze posten nog geen financiële onderbouwing gegeven worden. Het is niet goed om hier bedragen te noemen die later bij de voorjaarsnota natte vinger werk blijken te zijn. Het college kiest dan liever voor een PM-post. Het college vindt het wel belangrijk en er zal bij de voorjaarsnota op terug worden gekomen. Wethouder Verheijen geeft aan dat in een meerjarenbegroting het aantal investeringsvoorzieningen zoals de riolering, huisvesting van het gemeentehuis, de aanleg van grondwegen enz. niet hoeft te worden aangegeven. De meerjarenbegroting wordt immers samengesteld op basis van bestaand beleid zodat er daarom geen nieuwe investeringen zijn opgenomen. Er is ook gesproken over de afbouw van de bijdrage van de algemene middelen ten behoeve van het afval. Waarschijnlijk doelt men op het meerjarenperspectief. Dit aspect is ook aan de orde geweest tijdens de vergadering van de commissie Begroting en Financiën. Er is vanaf 1997 en 1998 een gefaseerde afbouw aangegeven voor de bijdrage uit de algemene voorzieningen. Dit is uitsluitend in verband met de financiële systematiek om een en ander sluitend te krijgen. Het behelst geen enkele politieke of beleidsmatige uitspraak. Dit geldt ook voor de verhoging van de 3% omzetbelasting en rioolrechten. Op zich is het niet te verdedigen dat er voor 1997 een aantal politieke uitspraken in de meerjarenraming worden verwerkt. De heer Marijnissen heeft een vraag gesteld over de taakstellende begroting. Tevens heeft hij gevraagd naar een melding van kredietoverschrijdingen. Wethouder Verheijen is van mening dat er op dit moment een goed systeem voor is. Via de commissie Begroting en Financiën wordt er per kwartaal melding gemaakt van de voortgang van met name kredieten. Eigenljk is dit systeem voldoende om de raad te informeren. Ook over de rentepercentages is in deze commissie uitvoerig gediscussieerd. Het is mogelijk om deze discussie nog een keer te voeren. Wanneer gekeken wordt naar de actuele marktrente heeft de heer Marijnissen gelijk. Ten aanzien van het uitgangspunt, het inzetten van de reserves en voorzieningen, kan gezegd worden dat een en ander weinig structurele dekkingscapaciteit op zou leveren. Wethouder Verheijen zegt toe dat er inhoudelijk nogmaals over gediscussieerd kan worden bij de behandeling van de voorjaarsnota. Bij het commissariaat voor de Media zal het college van Zundert informeren of het

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 41