- 39 -
bovendien opereren er al een vijftal woningstichtingen in de gemeente
Zundert. Dit zijn echter kleine woningstichtingen. Het beleid van het rijk
is erop gericht dat alle woningbouwverenigingen binnen het stadsgewest
Breda er recht op hebben om binnen de gemeente plannen te ontwikkelen.
Hoofdfunctie Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen
Wethouder Verheijen zal trachten om de vragen zo concreet mogelijk te
beantwoorden. De fracties van het CDA en het Agrarisch Belang hebben
gevraagd of de post eenmalige middelen voldoende is. In de commissie
Begroting en Financiën is hierover ook gesproken. In de begroting is
slechts een bedrag van 133.000,opgenomen aan eenmalige middelen. In
het investeringsschema zijn reeds bestedingen aangegeven tot een bedrag van
258.500,Wanneer het college hierbij betrekt dat de investeringen op
het investeringsschema worden gespreid, mag men in positieve zin rekenen op
een rentevoordeel van 250.000,Het rentevoordeel wordt becijferd op
de helft van de rente van de bruto investeringen. Wanneer het bedrag van
250.000,wordt opgeteld bij die 133.000,heeft men feitelijk
383.000,beschikbaar. Wanneer de bedragen uit het investeringsschema
vanuit de eenmalige middelen worden bekostigd, en wanneer een aantal
verplichtingen als gevolg van bestuurswisselingen hierbij worden betrokken,
heeft men hiervoor 309.000,nodig. Men heeft dus een restant aan
eenmalige middelen van 74.000,Dit is een prognose. Er zijn inderdaad
veel PM-posten. Er is reeds eerder gezegd dat er sprake is van een
ambitieus programma en eigenlijk wil het college nog meer realiseren. Er
kan aan deze posten nog geen financiële onderbouwing gegeven worden. Het is
niet goed om hier bedragen te noemen die later bij de voorjaarsnota natte
vinger werk blijken te zijn. Het college kiest dan liever voor een PM-post.
Het college vindt het wel belangrijk en er zal bij de voorjaarsnota op
terug worden gekomen. Wethouder Verheijen geeft aan dat in een
meerjarenbegroting het aantal investeringsvoorzieningen zoals de riolering,
huisvesting van het gemeentehuis, de aanleg van grondwegen enz. niet hoeft
te worden aangegeven. De meerjarenbegroting wordt immers samengesteld op
basis van bestaand beleid zodat er daarom geen nieuwe investeringen zijn
opgenomen. Er is ook gesproken over de afbouw van de bijdrage van de
algemene middelen ten behoeve van het afval. Waarschijnlijk doelt men op
het meerjarenperspectief. Dit aspect is ook aan de orde geweest tijdens de
vergadering van de commissie Begroting en Financiën. Er is vanaf 1997 en
1998 een gefaseerde afbouw aangegeven voor de bijdrage uit de algemene
voorzieningen. Dit is uitsluitend in verband met de financiële systematiek
om een en ander sluitend te krijgen. Het behelst geen enkele politieke of
beleidsmatige uitspraak. Dit geldt ook voor de verhoging van de 3%
omzetbelasting en rioolrechten. Op zich is het niet te verdedigen dat er
voor 1997 een aantal politieke uitspraken in de meerjarenraming worden
verwerkt. De heer Marijnissen heeft een vraag gesteld over de taakstellende
begroting. Tevens heeft hij gevraagd naar een melding van
kredietoverschrijdingen. Wethouder Verheijen is van mening dat er op dit
moment een goed systeem voor is. Via de commissie Begroting en Financiën
wordt er per kwartaal melding gemaakt van de voortgang van met name
kredieten. Eigenljk is dit systeem voldoende om de raad te informeren. Ook
over de rentepercentages is in deze commissie uitvoerig gediscussieerd. Het
is mogelijk om deze discussie nog een keer te voeren. Wanneer gekeken wordt
naar de actuele marktrente heeft de heer Marijnissen gelijk. Ten aanzien
van het uitgangspunt, het inzetten van de reserves en voorzieningen, kan
gezegd worden dat een en ander weinig structurele dekkingscapaciteit op zou
leveren. Wethouder Verheijen zegt toe dat er inhoudelijk nogmaals over
gediscussieerd kan worden bij de behandeling van de voorjaarsnota. Bij het
commissariaat voor de Media zal het college van Zundert informeren of het