- 34 - van de algemene bijstandswet zullen op de voet worden gevolgd. Het beleidsplan geeft aan dat er van tijd tot tijd een evaluatie plaats zal vinden. Die evaluaties zijn er niet voor niets en het plan zal wanneer nodig worden bijgesteld. Het moet uiteraard een uitgangspunt zijn dat de werkgelegenheid op allerlei manieren wordt bevorderd. Dit wordt niet alleen gedaan door het plaatselijk goed onderhouden van contacten. Er moet in het kader van de nieuwe algemene bijstandswet worden samengewerkt met het arbeidsbureau. Er moeten plannen worden gemaakt om te bevorderen dat mensen uitstromen. Het college is voor een gedeelte afhankelijk van de budgetten die het RBA ter beschikking wil stellen. Ook hier zijn er knelpunten. Te denken valt aan de bezuinigingen die ook hier plaatsvinden en het aantal RBA' s dat is afgenomen. Het werkgebied van het RBA is op dit moment een stuk groter geworden. Een en ander heeft gevolgen en er is nog geen absolute duidelijkheid over de budgetten die beschikbaar zullen zijn om in het kader van die algemene bijstandswet een aantal projectplannen voor Zundertse doelgroepen op te zetten. Het college is van mening dat het zinnig is om een onderzoek in te stellen naar de consequenties die het verbreken van de overeenkomst met het RIBO heeft. Men wil meer het accent gaan leggen op preventieve fraudebestrijding zoals aangegeven in het beleidsplan van de nieuwe algemene bijstandswet welke unaniem is vastgesteld. Het is vervolgens ook zaak dat de doelgroep van het WVS enerzijds en het Jeugdwerk Garantieplan en de banenpoolers anderzijds elkaar niet bijten. Zij mogen geen concurrenten worden. De Wet Inschakeling Werkzoekenden zal hier richting aan gaan geven en op basis van de bepalingen in die wet zullen er in de toekomst voorstellen worden ontwikkeld. Deze voorstellen zullen besproken worden in de commissie Sociale Zaken. Er is ook een opmerking gemaakt over de WVG. Over de voorlichting heeft wethouder Damen al gesproken. De belangrijkste ontwikkeling met betrekking tot de WVG is dat er sprake is van het afschaffen van de drempelbedragen die mensen moeten betalen. Het is de bedoeling om dit met ingang van 1 april wettelijk af te schaffen. Op dit moment is het college doende om vooruitlopend daarop het beleid aan te passen en zoveel eerder als mogelijk ook de eigen bijdrage in Zundert af te schaffen. De commissie Sociale Zaken krijgt in februari een voorstel met betrekking tot het collectief vervoer. Een plan is voorhanden. Het plan is opgesteld in samenwerking met 19 van de 21 stadsgewestgemeenten. Het plan gaat er straks in voorzien dat er een systeem komt met vervoer van deur tot deur voor de WVG doelgroep. Mensen kunnen tegen een geringe eigen bijdrage binnen het stadsgewest en naar enkele andere grote plaatsen reizen. Het gaat om de steden Roosendaal, Tilburg, Den Bosch en Gorinchem. Men wil dit systeem ook openstellen voor ouderen. Ook aan hen wordt een geringe eigen bijdrage gevraagd. Men wil de eigen bijdrage sterk afstemmen op de kosten voor het openbaar vervoer. De tarieven mogen niet al te ver uit elkaar gaan lopen. Op deze manier wil het college trachten van het collectief vervoer een succes te maken. Het collectief vervoer wordt in bijna stadsgewestelijk verband georganiseerd. Vanuit deze optiek is er ook gekozen voor één vervoerder. Het inschakelen van een Zunderts bedrijf is daarom niet direct aan de orde maar men moet er wel van uit gaan dat het bedrijf uit Oosterhout die het vervoer gaat verzorgen een aantal onderaannemers in zal moeten schakelen. Men moet er niet aan denken dat mensen die van bijvoorbeeld Achtmaal naar Klein Zundert willen worden vervoerd met een busje dat uit Oosterhout komt. Het uiteindelijke contract is op dit moment nog niet getekend en er kan dan ook nog geen uitsluitsel worden gegeven. In de commissievergadering van februari verwacht wethouder Damen wel meer duidelijkheid. Het schoolvervoer gebeurt op dit moment op een goede manier maar het prijskaartje dat hieraan verbonden is, is hoog. Op korte termijn voorziet het collectief vervoer er nog niet in dat andere doelgroepen, in dit geval het schoolvervoer, gekoppeld worden aan dat collectief vervoer. In de toekomst is dit echter niet uitgesloten. Het systeem collectief

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 36