- 34 -
van de algemene bijstandswet zullen op de voet worden gevolgd. Het
beleidsplan geeft aan dat er van tijd tot tijd een evaluatie plaats zal
vinden. Die evaluaties zijn er niet voor niets en het plan zal wanneer
nodig worden bijgesteld. Het moet uiteraard een uitgangspunt zijn dat de
werkgelegenheid op allerlei manieren wordt bevorderd. Dit wordt niet alleen
gedaan door het plaatselijk goed onderhouden van contacten. Er moet in het
kader van de nieuwe algemene bijstandswet worden samengewerkt met het
arbeidsbureau. Er moeten plannen worden gemaakt om te bevorderen dat mensen
uitstromen. Het college is voor een gedeelte afhankelijk van de budgetten
die het RBA ter beschikking wil stellen. Ook hier zijn er knelpunten. Te
denken valt aan de bezuinigingen die ook hier plaatsvinden en het aantal
RBA' s dat is afgenomen. Het werkgebied van het RBA is op dit moment een
stuk groter geworden. Een en ander heeft gevolgen en er is nog geen
absolute duidelijkheid over de budgetten die beschikbaar zullen zijn om in
het kader van die algemene bijstandswet een aantal projectplannen voor
Zundertse doelgroepen op te zetten. Het college is van mening dat het
zinnig is om een onderzoek in te stellen naar de consequenties die het
verbreken van de overeenkomst met het RIBO heeft. Men wil meer het accent
gaan leggen op preventieve fraudebestrijding zoals aangegeven in het
beleidsplan van de nieuwe algemene bijstandswet welke unaniem is
vastgesteld. Het is vervolgens ook zaak dat de doelgroep van het WVS
enerzijds en het Jeugdwerk Garantieplan en de banenpoolers anderzijds
elkaar niet bijten. Zij mogen geen concurrenten worden. De Wet Inschakeling
Werkzoekenden zal hier richting aan gaan geven en op basis van de
bepalingen in die wet zullen er in de toekomst voorstellen worden
ontwikkeld. Deze voorstellen zullen besproken worden in de commissie
Sociale Zaken. Er is ook een opmerking gemaakt over de WVG. Over de
voorlichting heeft wethouder Damen al gesproken. De belangrijkste
ontwikkeling met betrekking tot de WVG is dat er sprake is van het
afschaffen van de drempelbedragen die mensen moeten betalen. Het is de
bedoeling om dit met ingang van 1 april wettelijk af te schaffen. Op dit
moment is het college doende om vooruitlopend daarop het beleid aan te
passen en zoveel eerder als mogelijk ook de eigen bijdrage in Zundert af te
schaffen. De commissie Sociale Zaken krijgt in februari een voorstel met
betrekking tot het collectief vervoer. Een plan is voorhanden. Het plan is
opgesteld in samenwerking met 19 van de 21 stadsgewestgemeenten. Het plan
gaat er straks in voorzien dat er een systeem komt met vervoer van deur tot
deur voor de WVG doelgroep. Mensen kunnen tegen een geringe eigen bijdrage
binnen het stadsgewest en naar enkele andere grote plaatsen reizen. Het
gaat om de steden Roosendaal, Tilburg, Den Bosch en Gorinchem. Men wil dit
systeem ook openstellen voor ouderen. Ook aan hen wordt een geringe eigen
bijdrage gevraagd. Men wil de eigen bijdrage sterk afstemmen op de kosten
voor het openbaar vervoer. De tarieven mogen niet al te ver uit elkaar gaan
lopen. Op deze manier wil het college trachten van het collectief vervoer
een succes te maken. Het collectief vervoer wordt in bijna stadsgewestelijk
verband georganiseerd. Vanuit deze optiek is er ook gekozen voor één
vervoerder. Het inschakelen van een Zunderts bedrijf is daarom niet direct
aan de orde maar men moet er wel van uit gaan dat het bedrijf uit
Oosterhout die het vervoer gaat verzorgen een aantal onderaannemers in zal
moeten schakelen. Men moet er niet aan denken dat mensen die van
bijvoorbeeld Achtmaal naar Klein Zundert willen worden vervoerd met een
busje dat uit Oosterhout komt. Het uiteindelijke contract is op dit moment
nog niet getekend en er kan dan ook nog geen uitsluitsel worden gegeven. In
de commissievergadering van februari verwacht wethouder Damen wel meer
duidelijkheid. Het schoolvervoer gebeurt op dit moment op een goede manier
maar het prijskaartje dat hieraan verbonden is, is hoog. Op korte termijn
voorziet het collectief vervoer er nog niet in dat andere doelgroepen, in
dit geval het schoolvervoer, gekoppeld worden aan dat collectief vervoer.
In de toekomst is dit echter niet uitgesloten. Het systeem collectief