- 4 - is dit gebeurd. De heer Jacobs stemt in met het voorstel maar hoopt dat de wethouder zijn toezegging dat ook commissieleden op zo'n bijeenkomst uitgenodigd zullen worden voortaan na zal komen. Wethouder Adriaensen geeft aan dat dit een volgende keer zal gebeuren. Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6Voorstel tot vaststelling van; het operationeel dekkingsplan de gewenste zorqniveaus en de organisatiestructuur van de brandweer van de nieuwe gemeente Zundert. De voorzitter zegt dat tijdens de commissievergadering de fractie van Werknemersbelangen tegen het voorstel was. Zij is van mening dat 1,5 fulltime kracht voldoende is. De overige fracties konden instemmen. Het CDA vraagt aandacht voor het dorp Achtmaal en bovendien moet er een rampenplan worden opgesteld voor grote evenementen zoals het Bloemencor so, de West Brabant Ralley enz. De heer Marijnissen zegt dat de grondgedachte is dat zaken efficiënter uitgevoerd moeten worden door 2 gemeenten. Dit kan besparing met zich meebrengen. Dit voorstel heeft een hogere uitgave tot gevolg, terwijl er geen enkele besparing tegenover staat. In de richtlijnen werd voor wat betreft de kwantitatieve invulling van beroepsmensen voor de brandweer voor gemeenten van 20.000 tot 30.000 inwoners 1 tot 1,5 fte. geadvi seerd. De gemeente Zundert zou dan ook kunnen volstaan met 1 fte. In de commissie heeft zijn fractie de voorkeur gegeven aan 1,5 fte. De weerga ve van de voorzitter was niet helemaal volledig want de heer Marijnissen heeft heel duidelijk aangegeven dat dit voorlopig voor één jaar zou moeten gelden. In dit jaar moet bekeken worden of 1,5 fte. voldoende is. Wanneer dit niet het geval is moet er een extra kracht bijkomen. Dit is financieel gezien een betere start, omdat van een bepaalde kostenpost en een verwachtingspatroon wordt uitgegaan. Wanneer blijkt dat 1,5 fte. voldoende is, is het pijnlijk om het aantal te reduceren. Wanneer uitgegaan wordt van 2 fte. moet er één commandant zijn en er moet een volledige kracht voor het onderhoud worden aangetrokken. De technische kwaliteit van de brandweer mag niet ter discussie komen te staan. Er moet echter wel op geld gelet worden en één volledige kracht lijkt zijn fractie dan ook voldoende. Wanneer gekeken wordt naar het aantal uren wat mensen van de buitendienst hebben besteed aan de brandweer moet geconcludeerd worden dat het aantal hoog is. In Rijsbergen worden dergelijke activiteiten verricht door vrijwilligers. Hier ligt dan ook de grootste noodzaak voor een beroepskracht. De heer Verheijen zegt dat zijn fractie het voorstel steunt en hij vindt het wat vreemd dat de heer Marijnissen een duidelijkere beschrijving van de uren wenst met daarbij een weergave van betaling uit de andere posten De heer v.d. Kloot zegt dat de brandweer belangrijk is maar dat wel de efficiency in de gaten moet worden gehouden. Hij kan zich dan ook vinden in de woorden van de heer Marijnissen. Er is een kaderfunctie maar ook moet gekeken worden naar de technische kant. Het is niet ongebruikelijk dat veel uren van de buitendienst worden gestopt in dit werk. Zijn fractie heeft geen moeite met 2,5 formatieplaats, maar het moet wel duidelijk zijn waarover wordt gesproken. Er wordt een kaderfunctie geschapen voor iemand die goede rampenscenario's bedenkt, terwijl er verder toch ook nog gewerkt moet worden. Dit is het gevaar van het scheiden van de functies. Wanneer men hier toch voor kiest moet men zeker weten hoe met de uren wordt omgegaan. De kaderfunctionaris moet zich buigen over de wijze hoe moet worden omgegaan met de evenementen. d:\notulen\nov.96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 320