- 4 -
is dit gebeurd.
De heer Jacobs stemt in met het voorstel maar hoopt dat de wethouder
zijn toezegging dat ook commissieleden op zo'n bijeenkomst uitgenodigd
zullen worden voortaan na zal komen.
Wethouder Adriaensen geeft aan dat dit een volgende keer zal gebeuren.
Besluit
De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders.
6Voorstel tot vaststelling van;
het operationeel dekkingsplan
de gewenste zorqniveaus en
de organisatiestructuur van de brandweer van de nieuwe gemeente Zundert.
De voorzitter zegt dat tijdens de commissievergadering de fractie van
Werknemersbelangen tegen het voorstel was. Zij is van mening dat 1,5
fulltime kracht voldoende is. De overige fracties konden instemmen. Het
CDA vraagt aandacht voor het dorp Achtmaal en bovendien moet er een
rampenplan worden opgesteld voor grote evenementen zoals het Bloemencor
so, de West Brabant Ralley enz.
De heer Marijnissen zegt dat de grondgedachte is dat zaken efficiënter
uitgevoerd moeten worden door 2 gemeenten. Dit kan besparing met zich
meebrengen. Dit voorstel heeft een hogere uitgave tot gevolg, terwijl er
geen enkele besparing tegenover staat. In de richtlijnen werd voor wat
betreft de kwantitatieve invulling van beroepsmensen voor de brandweer
voor gemeenten van 20.000 tot 30.000 inwoners 1 tot 1,5 fte. geadvi
seerd. De gemeente Zundert zou dan ook kunnen volstaan met 1 fte. In de
commissie heeft zijn fractie de voorkeur gegeven aan 1,5 fte. De weerga
ve van de voorzitter was niet helemaal volledig want de heer Marijnissen
heeft heel duidelijk aangegeven dat dit voorlopig voor één jaar zou
moeten gelden. In dit jaar moet bekeken worden of 1,5 fte. voldoende is.
Wanneer dit niet het geval is moet er een extra kracht bijkomen. Dit is
financieel gezien een betere start, omdat van een bepaalde kostenpost en
een verwachtingspatroon wordt uitgegaan. Wanneer blijkt dat 1,5 fte.
voldoende is, is het pijnlijk om het aantal te reduceren. Wanneer
uitgegaan wordt van 2 fte. moet er één commandant zijn en er moet een
volledige kracht voor het onderhoud worden aangetrokken. De technische
kwaliteit van de brandweer mag niet ter discussie komen te staan. Er
moet echter wel op geld gelet worden en één volledige kracht lijkt zijn
fractie dan ook voldoende. Wanneer gekeken wordt naar het aantal uren
wat mensen van de buitendienst hebben besteed aan de brandweer moet
geconcludeerd worden dat het aantal hoog is. In Rijsbergen worden
dergelijke activiteiten verricht door vrijwilligers. Hier ligt dan ook
de grootste noodzaak voor een beroepskracht.
De heer Verheijen zegt dat zijn fractie het voorstel steunt en hij vindt
het wat vreemd dat de heer Marijnissen een duidelijkere beschrijving van
de uren wenst met daarbij een weergave van betaling uit de andere
posten
De heer v.d. Kloot zegt dat de brandweer belangrijk is maar dat wel de
efficiency in de gaten moet worden gehouden. Hij kan zich dan ook vinden
in de woorden van de heer Marijnissen. Er is een kaderfunctie maar ook
moet gekeken worden naar de technische kant. Het is niet ongebruikelijk
dat veel uren van de buitendienst worden gestopt in dit werk. Zijn
fractie heeft geen moeite met 2,5 formatieplaats, maar het moet wel
duidelijk zijn waarover wordt gesproken. Er wordt een kaderfunctie
geschapen voor iemand die goede rampenscenario's bedenkt, terwijl er
verder toch ook nog gewerkt moet worden. Dit is het gevaar van het
scheiden van de functies. Wanneer men hier toch voor kiest moet men
zeker weten hoe met de uren wordt omgegaan. De kaderfunctionaris moet
zich buigen over de wijze hoe moet worden omgegaan met de evenementen.
d:\notulen\nov.96