- 24 - iemand aan huis. Hij vraagt of deze bijeenkomsten in het vervolg kunnen worden gehouden in het gemeentehuis. Andere fracties maken van deze mogelijkheid schijnbaar reeds gebruik. Devoorzitter antwoordt het verzoek van het CDA te zullen bespreken binnen het college van burgemeester en wethouders. De voorzitter zegt dat burgemeester en wethouders afgelopen middag een gesprek hebben gehad met het provinciaal bestuur over de volkshuisve sting en ruimtelijke ordening. Het gesprek had een afsluitend karakter, omdat GS van mening is dat de nieuwe gemeente na de herindeling moet weten waar zij aan toe is op het gebied van de volkshuisvesting en de ruimtelijke ordening. Zoals bekend, is een nieuw bestemmingsplan voor de bebouwde kom van Zundert in procedure genomen, evenals bestemmingsplannen voor de bebouwde kom van Wernhout en Klein Zundert. Op verzoek van de provincie en in samenwerking met de provincie en de inspectie voor de volkshuisve sting is daarin een systeem opgenomen dat voor iedere bouwvergunning goedkeuring moet worden gevraagd aan het provinciaal bestuur. Zowel burgemeester en wethouders als de raad van de gemeente Zundert hebben steeds gesteld dat dit een onwerkbare situatie is. Voor een eerder overleg had Zundert reeds een systeem opgezet omtrent het toewijzen van hat-woningenGS heeft naar aanleiding daarvan ingezien dat een derge lijk systeem tot een enorme bureaucratie zal leiden. Om die reden is besloten om een lunsum-overeenkomst met de gemeente Zundert af te sluiten, hoewel dit min of meer in tegenstrijd is met het bestemmings plan, omdat daarin wordt bepaald dat voor iedere woning een artikel 19- procedure moet worden gevoerd. In eerste instantie was het de bedoeling de gemeente Zundert een vrijstelling te verlenen voor 10 tot 15 wonin gen. Burgemeester en wethouders hebben echter kunnen bedingen dat een vrijstelling wordt verleend voor 15 woningen. Dit aantal is echter bedoeld voor de komende 3 jaar. De provincie baseert zich daarbij op het streekplan, waaruit blijkt dat Zundert nu reeds boven het aantal wonin gen van 2005 zit. Zowel de Inspectie voor de Ruimtelijke Ordening als de RVC is van mening dat de komende jaren slechts 8 tot 12 woningen mogen worden gebouwd in Zundert. Burgemeester en wethouders hebben daar tegenin gebracht dat door de provincie is aangegeven dat over knelpunten te praten zou zijn. Vervolgens heeft de gemeente Zundert een bestem mingsplan opgesteld, op grond van het beleid dat is omschreven in het rapport 'Ruimte besparen voor Brabantse Kernen'Een en ander zou voor GS aanleiding moeten zijn om een minder star standpunt in te nemen. 15 woningen voor de komende 3 jaar is immers volstrekt onvoldoende. Voor hat-woningen bestaat er b.v. reeds een wachtlijst van 132 personen. Het afgelopen jaar zijn slechts 2 hat-woningen toegewezen. De wachtlijst voor seniorenwoningen telt inmiddels 166 personen. De wachttijd voor senioren is inmiddels opgelopen tot 4 jaar. Voorts is bij GS naar voren gebracht dat 8 0% van de gemeente Zundert een eigen woning heeft en dat het eigen woningbezit in deze gemeente dan ook een normale gang van zaken is. Gezien het feit dat de wachtlijst voor een bouwperceel bijna 500 aanvragen betreft, is de schade die de gemeente wordt toegebracht door de bouwbeperking onevenredig groot. Er is dan ook sprake van een onevenwichtige afweging. Tot voor kort kende de gemeente Zundert een jaarlijks vestigingsoverschot van 15 tot 20 personen. In 1996 is tot nu toe echter reeds sprake van een vertrekoverschot van 47. Ondanks alles, is de provincie niet bereid een vrijstelling te verlenen voor meer dan 15 woningen. Daarnaast is bepaald dat de zaak over een half jaar nogmaals zal worden bezien. De Gedeputeerde was met name benieuwd naar de grootte van het vertrekoverschot Tot slot zegt de voorzitter dat de provincie naar aanleiding van het overleg een persbericht heeft uitgegeven. Ook burgemeester en wethouders van Zundert zullen morgen een persbericht opstellen. d:\notulen\okt .96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 314