- 15 - geweest waarin een raadslid zei dat een onderwerp in alle commissies moest worden behandeld. Hij is van mening dat dit niet werkt. Er is ook niet toegezegd dat er een gecombineerde vergadering zou zijn maar hij zou overleggen met zijn collega over de mogelijkheden. Er is overleg geweest en aangegeven is toen dat men ervan uit moest gaan dat er een groot aantal beleidsmatige vragen zou komen. Tijdens de vergadering is dit ook gebleken. Slechts één commissielid heeft een aantal financiële vragen gesteld waarop ook een antwoord is gegeven. Wanneer men toch van mening is dat een gecombineerde vergadering wel had gemoeten, moet dit in tweede termijn worden aangegeven zodat het college hier een volgende keer rekening mee kan houden. De ontwikkeling van de begroting baart het college zorgen. De zorg kan men nog even vooruit schuiven omdat het tekort wat voor 1997 wordt geraamd wordt afgedekt door het feit dat er in 1996 geen tekort zal zijn. Het bedrag wat was gereserveerd om het tekort van 1996 af te dekken zal nu worden gereserveerd om het tekort van 1997 af te dekken. In 1998 ontstaat er voor het eerst een tekort wat doorberekend gaat worden aan de gemeenten in 1999 De ontwikkelingen die zichtbaar zijn geworden zijn wel een duidelijk signaal. Hij denkt overigens dat dit nog maar het begin is. Het is best mogelijk dat de doelgroep aanmerkelijk kleiner zal worden. Veel minder mensen die nu nog in het Werkvoorzieningsschap zitten en relatief arbeidsproduktief zijn, zullen straks geen gebruik meer kunnen maken van het Werkvoorzieningsschap. Zij zullen dan via andere regelingen aan het werk moeten komen. Het rendement van het Werkvoorzieningsschap zal dan kleiner worden. Hier moet rekening mee worden gehouden. Wanneer men marktgerichte prijzen gaat vragen moet men ook marktgerichte prestaties leveren. Met een beperkte doelgroep wordt dit moeilijker. Het college heeft daarom gezegd dat er bij het Werkvoorzieningsschap op aangedrongen moet worden om in de markt te blijven. Zij moeten blijven concurreren. Ook andere aspecten spelen een rol. Er zijn kosten waarvan men zich af moet vragen of een en ander op deze wijze plaats had moeten vinden. Men heeft allerlei voorzieningen waarvan men zich af moet vragen of dit op dit moment wel zo'n goede keuze is. In de commissie zijn aspecten aan de orde geweest als de woon-werkvergoeding voor het ambtelijk personeel en de salarissen voor het ambtelijk personeel. Er worden meer formatieplaatsen genoemd dan er uiteindelijk blijken te zijn. Hier moet kritisch naar gekeken worden en er zullen opmerkingen over worden gemaakt. Wanneer er gekeken wordt naar het landelijk beeld valt het allemaal nog mee. Per WSW-werknemer komt men uit op een bedrag van 1.083,Het landelijk gemiddelde bedraagt 2.900,Landelijk doet men het goed maar het is geen argument om op deze voet verder te gaan. De ondernemingsraad moet een advies uitbrengen over de 36-urige werkweek. Hij heeft nog geen signalen gekregen dat de ondernemingsraad zich hierover heeft uitgesproken. Wanneer er sprake is van herbezetting zou de minister hier in de vorm van subsidie middelen voor beschikbaar moeten stellen. Tot op heden wijzen signalen uit dat eventuele herbezetting niet zal worden gesubsidieerd en ten laste zal komen van de gemeenten. Herbezetting leidt tot grote tekorten omdat de kosten van een WSW-werknemer hoger liggen dan het rendement. Bij een volledige herbezetting komt men op een nadelig saldo uit van 1.400.000,Bij een volledige herbezetting moet dit bedrag er wel komen. De beleidsopvattingen dat bezuinigen mag en dat men moet trachten rendabel te werken zonder dit ten koste van de doelgroep te laten gaan wordt door het college onderschreven. Het beheersen van de algemene kosten en het voeren van een uitgebreidere acquisitie zal overgebracht worden in de vergadering met het algemeen bestuur. De heer v.d. Broek geeft aan dat de wens om een gecombineerde vergadering de vorige keer ook al is uitgesproken. Met het overschot D:\NOTULEN\SEP96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 286