- 15 -
geweest waarin een raadslid zei dat een onderwerp in alle commissies
moest worden behandeld. Hij is van mening dat dit niet werkt. Er is ook
niet toegezegd dat er een gecombineerde vergadering zou zijn maar hij
zou overleggen met zijn collega over de mogelijkheden. Er is overleg
geweest en aangegeven is toen dat men ervan uit moest gaan dat er een
groot aantal beleidsmatige vragen zou komen. Tijdens de vergadering is
dit ook gebleken. Slechts één commissielid heeft een aantal financiële
vragen gesteld waarop ook een antwoord is gegeven. Wanneer men toch van
mening is dat een gecombineerde vergadering wel had gemoeten, moet dit
in tweede termijn worden aangegeven zodat het college hier een volgende
keer rekening mee kan houden. De ontwikkeling van de begroting baart
het college zorgen. De zorg kan men nog even vooruit schuiven omdat het
tekort wat voor 1997 wordt geraamd wordt afgedekt door het feit dat er
in 1996 geen tekort zal zijn. Het bedrag wat was gereserveerd om het
tekort van 1996 af te dekken zal nu worden gereserveerd om het tekort
van 1997 af te dekken. In 1998 ontstaat er voor het eerst een tekort
wat doorberekend gaat worden aan de gemeenten in 1999 De
ontwikkelingen die zichtbaar zijn geworden zijn wel een duidelijk
signaal. Hij denkt overigens dat dit nog maar het begin is. Het is best
mogelijk dat de doelgroep aanmerkelijk kleiner zal worden. Veel minder
mensen die nu nog in het Werkvoorzieningsschap zitten en relatief
arbeidsproduktief zijn, zullen straks geen gebruik meer kunnen maken
van het Werkvoorzieningsschap. Zij zullen dan via andere regelingen aan
het werk moeten komen. Het rendement van het Werkvoorzieningsschap zal
dan kleiner worden. Hier moet rekening mee worden gehouden. Wanneer men
marktgerichte prijzen gaat vragen moet men ook marktgerichte prestaties
leveren. Met een beperkte doelgroep wordt dit moeilijker. Het college
heeft daarom gezegd dat er bij het Werkvoorzieningsschap op
aangedrongen moet worden om in de markt te blijven. Zij moeten blijven
concurreren. Ook andere aspecten spelen een rol. Er zijn kosten waarvan
men zich af moet vragen of een en ander op deze wijze plaats had moeten
vinden. Men heeft allerlei voorzieningen waarvan men zich af moet
vragen of dit op dit moment wel zo'n goede keuze is. In de commissie
zijn aspecten aan de orde geweest als de woon-werkvergoeding voor het
ambtelijk personeel en de salarissen voor het ambtelijk personeel. Er
worden meer formatieplaatsen genoemd dan er uiteindelijk blijken te
zijn. Hier moet kritisch naar gekeken worden en er zullen opmerkingen
over worden gemaakt. Wanneer er gekeken wordt naar het landelijk beeld
valt het allemaal nog mee. Per WSW-werknemer komt men uit op een bedrag
van 1.083,Het landelijk gemiddelde bedraagt 2.900,Landelijk
doet men het goed maar het is geen argument om op deze voet verder te
gaan. De ondernemingsraad moet een advies uitbrengen over de 36-urige
werkweek. Hij heeft nog geen signalen gekregen dat de ondernemingsraad
zich hierover heeft uitgesproken. Wanneer er sprake is van herbezetting
zou de minister hier in de vorm van subsidie middelen voor beschikbaar
moeten stellen. Tot op heden wijzen signalen uit dat eventuele
herbezetting niet zal worden gesubsidieerd en ten laste zal komen van
de gemeenten. Herbezetting leidt tot grote tekorten omdat de kosten van
een WSW-werknemer hoger liggen dan het rendement. Bij een volledige
herbezetting komt men op een nadelig saldo uit van 1.400.000,Bij
een volledige herbezetting moet dit bedrag er wel komen. De
beleidsopvattingen dat bezuinigen mag en dat men moet trachten rendabel
te werken zonder dit ten koste van de doelgroep te laten gaan wordt
door het college onderschreven. Het beheersen van de algemene kosten en
het voeren van een uitgebreidere acquisitie zal overgebracht worden in
de vergadering met het algemeen bestuur.
De heer v.d. Broek geeft aan dat de wens om een gecombineerde
vergadering de vorige keer ook al is uitgesproken. Met het overschot
D:\NOTULEN\SEP96