- 8 - verneemt graag of de druk op het eigen ambtelijk apparaat dan nog groot is De heer v.d. Kloot denkt dat het beeld wat de wethouder heeft geschetst geen oplossing is voor de bewoners van de Willem Passtoorsstraat en de Veldstraat. Er komt alleen een extra probleem. Het doortrekken van de Noordelijke rondweg is een tweede prioriteit na de aanleg van de Zuidelijke rondweg. Hij wil de heer Verhei jen erop wijzen dat de provincie plannen heeft om een HSL aan te leggen waar de gemeenten het ook niet mee eens zijn. Hij zegt dat de kleine weg die men aan wil leggen niet in verhouding met deze HSL staat. Men moet via een gedegen rapport de provincie proberen te overtuigen. Wethouder Damen zegt dat de fracties van de heer Poppelaars en de heer v.d. Kloot problemen voorzien in Klein Zundert. Dit element is de afgelopen jaren niet ter sprake gekomen terwijl een en ander al meer dan 2 jaar op het investeringsschema staat. De nieuwe coalitie heeft dit niet verzonnen. De verdere uitwerking van de rondwegen stond wel degelijk vermeld. Wanneer er toch problemen komen moet hier uiteraard iets aan worden gedaan. Het verkeer wat de bestemming Klein Zundert niet heeft zal hier in principe ook niet voor kiezen wanneer er in Klein Zundert maatregelen worden getroffen. Doortrekking van de Hofdreef is in ieder geval al een aantal jaren een politieke wens die men wil realiseren. Wanneer men de Zuidelijke rondweg aan wenst te leggen is men 6 jaar verder omdat er verschillende procedures om de hoek komen kijken. Het is niet verantwoord om lang te wachten omdat de verkeersstroom toeneemt. Er moet iets gebeuren. Er zal wel degelijk een positief effect ontstaan in de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraat. In het kader van de herindeling zal men kijken wat nog kan worden gedaan. In de tijd dat er niet aan de herindeling is gewerkt hebben de mensen een aantal andere activiteiten verricht. Men moet met elkaar afspreken waar men prioriteiten gaat leggen. De ontlasting van de Molenstraat hangt samen met alternatieven. Er moet dan een Zuidelijke rondweg zijn of een doortrekking van de Hofdreef. Men kan er ook voor kiezen om het verkeer door de woonstraten te sturen maar omdat niemand hierop heeft gereageerd wordt hier kennelijk niet voor gekozen. De WD wil geen definitieve beslissing nemen over het traject maar dit is nu ook nog niet aan de orde. Men wil een onderzoek gaan doen naar de aanleg van de Zuidelijke rondweg. Wanneer men weet dat men over de Zuidelijke rondweg problemen gaat krijgen met de provincie, is het zinvol om hierover nu al in overleg met hen te treden. In overleg moet men kijken wat al dan niet haalbaar is. Het is mogelijk om het traject aan de overkant aan te leggen maar men heeft dan wel voldoende verkeersaantallen nodig. Men heeft niets aan een schitterende weg die echter niet voldoet aan de eisen. Het college zal in ieder geval snel aan de slag gaan. Het college is ook van mening dat de Molenstraat pas verkeersluw kan worden gemaakt wanneer er een oplossing is. Hij hoopt dat wanneer men straks het rapport leest, men toch kiest voor een alternatief. De aanleg van de Zuidelijke rondweg zou voor wat betreft de gevolgen voor de natuur en het milieu mee kunnen vallen. Wanneer er daarnaast geen afbreuk wordt gedaan aan de verdere voordelen van het traject, heeft men een optimaal resultaat bereikt. Er is inderdaad sprake van een werkkrediet van 30.000,Het voorstel is helder en in principe niet anders dan datgene wat in de commissie naar voren is gebracht. Men wil in overgrote meerderheid een zuidelijk traject hoewel men nog niet zeker weet waar dit traject dan precies komt te liggen. Het Beekdal is een mogelijkheid, maar ook de andere kant van de beek en aanleg zo dicht mogelijk bij de bebouwing behoort tot de mogelijkheden. Er is sprake van beschikbaarstelling van een krediet van 50.000,inclusief doortrekking van de HofdreefEnerzijds wordt er gekeken naar de aanleg van een Zuidelijke rondweg maar tegelijkertijd wordt er gekeken naar het D:\NOTULEN\SEP96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 279