- 6 - Zuidelijke rondweg niet moet worden aangelegd. Het onderzoek moet er komen om te kijken wat het beste tracé wordt voor de Zuidelijke rondweg. Een groot aantal aspecten moet aan de orde komen. Men moet kijken naar de gevolgen voor de bevolking, de bodemgesteldheid enz. Na een grondige afweging moet men komen tot een keuze. Het is bekend dat Groen Zundert voorstander is van de Noordelijke rondweg. Het is onmogelijk om de verschillende invalshoeken van de argumenten objectief naast elkaar te leggen. De discussie is hierdoor moeilijk maar ook boeiend. De heer van Tichelt heeft een drietal fases aangegeven en vanuit verkeerstechnisch oogpunt is dit de meest ideale oplossing maar ook de meest dure. Dit speelt uiteraard ook een rol. Het onderzoek moet zorgvuldig gebeuren en er moeten prioriteiten worden gesteld aan een groot aantal projecten. Hij wil de raad waarschuwen dat het niet mogelijk is om over een maand een uitgewerkt rapport paraat te hebben aan de hand waarvan tracés kunnen worden gekozen. De fractie van het CDA wenst geen doortrekking van de Hofdreef naar Klein Zundert omdat dit een onverantwoorde verkeersstroom teweeg gaat brengen. Toch is een meerderheid van de commissie en de raad hier wel voorstander van. De wethouder is van mening dat dit in de lijn ligt van de besluiten en de toezeggingen die in een eerder stadium zijn gemaakt. De structuurvisie zegt niet dat er al een besluit is maar dat hier rekening mee is gehouden. Er zijn kredieten opgenomen om die Hofdreef eventueel door te trekken. In eerdere discussies rondom de structuurvisie is hierover gesproken. Er is wel degelijk een voornemen om op niet al te lange termijn een besluit te nemen om een krediet te voteren voor doortrekking van die HofdreefHet is mogelijk dat dit eerder gaat gebeuren dan het beschikbaar stellen van kredieten voor de Zuidelijke rondweg. Aan de bewoners van de Willem Passtoorsstraat is toegezegd dat er een oplossing gezocht gaat worden voor het verkeer in die straten. Het voorstel om eerst de Molenstraat aan te passen is niet de juiste keuze. Het is onmogelijk om het verkeer uit de Molenstraat weg te halen zonder dat het verkeer ergens anders naar toe wordt gestuurd. Er komt een grote belasting van de wij kont- sluitingswegen, de Burgemeester Manderslaan, de Willem Passtoorsstraat en de Veldstraat. Hier moet een adequate oplossing voor gevonden worden. Men ziet geen heil in de landelijke oplossing, het verhogen van de benzineprijs. Wanneer de Molenstraat toch eerst aangepakt moet worden hoort hij graag waar het verkeer dan naar toe moet worden gestuurd. Er moet een goed rapport komen met een haalbaar plan. Het college krijgt de opdracht om de provincie te overtuigen. Het betoog van het Agrarisch Be lang is duidelijk. Er moet gedegen onderzoek komen naar o.a. het beekdal. De wethouder kan zich aansluiten bij de visie dat de provincie overtuigd moet worden. Het is inderdaad jammer dat besluiten niet unaniem worden genomen, maar dit is het risico van het bedrijven van politiek. In deze kwestie had het college een unanieme mening over het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet om tracés uit te gaan werken. Het standpunt van het college over het uiteindelijke tracé komt pas wanneer het rapport klaar is. Het is niet mogelijk om alles in één keer aan te leggen en gekeken moet worden naar wat het best haalbaar is. Te denken valt aan bijvoorbeeld de grondverwerving. De voorzitter zegt dat wanneer men wijzigingen wenst, men die nu aan moet geven De heer Poppelaars is het er mee eens dat de Willem Passtoorsstraat wordt ontlast wanneer de Hofdreef wordt doorgetrokken. Men moet er wel voor oppassen dat een andere wijk dan met het verkeersprobleem wordt opgezadeld. De fractie blijft dan ook voorstander van het in eerste in stantie ontsluiten van de Meirseweg richting de Leeuwerikstraat. Het massaverkeer wordt op die manier uit de kom van Zundert gehouden. Wanneer het verkeer langs de zuidkant van Zundert wordt geleid, kunnen D\NOTULEN\SEP 9 6

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 277