- 4 - fractie Groen Zundert pleit niet voor aanpassing van het Beekdal, wat met dit voorstel wordt geïmpliceerd. Met een onderzoek naar de Zuidelijke Rondweg kan zijn fractie wel instemmen maar de fractie had liever gezien dat er een onderzoek zou zijn geweest naar de Noordelijke en de Zuidelijke variant. De fractie kan instemmen met de verwikkelingen omtrent de verlengde HofdreefWellicht kunnen in de toekomst een aantal zaken worden gerealiseerd. De Noordelijke rondweg biedt verkeers technisch een betere oplossing. Er zijn meer mogelijkheden voor uitbreidingen in het kader van woonlocaties. Groen Zundert heeft in de commissie niet gestemd tegen votering van dit krediet, hoewel zij aangegeven hebben dat zij het jammer vinden dat niet beide mogelijkheden zijn onderzocht. De fractie kan instemmen maar wil op korte termijn de uitslag zien. De heer Verheijen is er bijna zeker van dat een meerderheid aan zal geven dat dit traject niet haalbaar zal zijn. De heer van Tichelt merkt op dat zijn fractie het voorstel ondersteunt. De fractie is van mening dat het geheel in 3 fases gerealiseerd moet en kan worden. Men wil aandringen op een snelle realisering van fase I, Hofdreef richting Klein Zundert. Fase II zou moeten bestaan uit de Leeuwerikstraat en de Meirseweg, ook wel de Zuidelijke rondweg genoemd. Fase III bestaat uit realisatie van Klein Zundert richting Rucphenseweg. Ontlasting van de drukte uit de dorpskern is noodzakelijk voor de gemeente Zundert. De heer v.d. Kloot zegt dat zijn fractie kan instemmen onder een aantal voorwaarden die ook in de commissie al uitvoerig zijn uitgelegd. De fractie opteert in eerste instantie voor een Zuidelijke rondweg en hij is het er dan ook niet mee eens dat de heer Verheijen nu al aangeeft dat een meerderheid niet in zal stemmen. Het gaat er immers niet om wat de provincie wil maar om wat de raad wil. Dit moet men duidelijk voor ogen houden. De provincie wil bovendien niet zo heel veel. De keuze die de heer van Tichelt heeft gemaakt, maakt zijn fractie fundamenteel niet uit omdat naar de mening van het CDA doortrekken naar Klein Zundert een verkeerschaos aldaar te weeg gaat brengen. Een brede verkeersstroom wordt dan naar de kern van Klein Zundert geleid en dit geeft problemen. Onderzocht moet worden of de Zuidelijke rondweg civiel-technisch en ook wat betreft bijvoorbeeld de geluidshinder kan worden aangelegd. Andere aspecten zouden pas aan de orde moeten komen wanneer er wordt gesproken over woningbouw. Wanneer er woonlocaties komen moet er ook een ontsluitingsweg worden gerealiseerd die ook Klein Zundert gaat ontsluiten. Ontsluiting van Klein Zundert is naar de mening van het CDA geen groot knelpunt. Het grootste knelpunt waaraan iets moet worden gedaan is de Molenstraat. Wanneer men fase I van de heer van Tichelt gaat realiseren, moet men niet de illusie hebben dat men de bewoners van de Willem Passtoorsstraat en de Veldstraat tegemoet is gekomen. De afspraak dat er geen zaken gedaan mogen worden zonder dat de volledige rondweg is gerealiseerd moet overeind blijven. De heer v.d. Broek vult de heer v.d. Kloot aan. In het rapport Zundert introvert-extravert wordt heel duidelijk de indruk gewekt dat de doortrekking van de Hofdreef tot aan Klein Zundert al plaats heeft gevonden. Het is hem niet duidelijk wanneer dit is gebeurd. In de commissie is zelfs al gesproken over een voorbereidingskrediet voor dit traject. Er is al aangegeven dat dit te ver zou gaan. Hij verneemt dan ook graag in hoeverre de doortrekking van de Hofdreef tot aan Klein Zundert voor het college vaststaat. Hij stelt namelijk dat er nooit enige besluitvorming heeft plaatsgevonden omtrent de doortrekking van de Hofdreef tot aan Klein-ZundertVoorts verneemt hij graag de prio riteiten van het college. De heer v.d. Broek is er bang voor dat er een rapport wordt opgesteld wat een onderbouwing zou moeten zijn van het feit dat de Zuidelijke rondweg niet mogelijk is. Wanneer dit de insteek is, mag niet met het onderzoek worden begonnen. De discussie omtrent de D\NOTULEN\SEP96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 273