- 9 -
duidelijke prioriteiten moeten worden gesteld. Zoals bekend, vormen de
ambtelijke organisatie en de huisvesting daarbij zeer belangrijke
punten. Of in het geheel een taak is weggelegd voor het externe advies
bureau is momenteel nog niet te zeggen.
Tot slot zegt de voorzitter dat er inderdaad geen coördinerend secreta
ris is benoemd. Hij hoopt echter dat de afgesloten overeenkomst tot
succes zal leiden. Hij kan zich indenken dat sommigen daar twijfels over
hebben. Hij vraagt de raad echter het voorstel een kans te geven.
Wethouder Damen zegt dat de voorzitter in zijn inleiding reeds heeft
aangegeven dat tot tweemaal toe overeenstemming was bereikt. In beide
overeenkomsten was de rol van de twee gemeentesecretarissen van cruciaal
belang. In alle twee gevallen werd op het akkoord teruggekomen. Wethou
der Damen kan zich niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde personen
er belang bij hadden dat de overeenkomst geen doorgang zou vinden. Hij
kan dit echter niet hard maken. Er is immers geen andere verklaring voor
het feit dat op grond van onbenullige redenen wordt teruggekomen op een
genomen besluit. Een en ander heeft ertoe geleid dat is besloten niet
langer prioriteit te geven aan de herindeling. Mede op advies van het
managementteam is daarom besloten prioriteit te geven aan het uitvoeren
van het investeringsschema.
Onlangs is vanuit het provinciaal bestuur verzocht om nogmaals over de
zaak te komen praten. De verwachting was dat iemand zou worden aangewe
zen om het proces te gaan leiden. Dit is echter niet gebeurd. De Commis
saris van de Koningin heeft de standpunten van beide partijen aange
hoord. Hij heeft vervolgens een beroep op beide colleges gedaan om
alsnog te proberen tot overeenstemming te komen. Daarbij zijn een aantal
pittige uitspraken gedaan. Op grond van uitlatingen van de Commissaris
van de Koningin viel echter op te maken dat er voor de heer Anthonissen
wel degelijk kansen zijn om een essentiële rol te spelen in het samen
werkingsproces. Een en ander kan bovendien de basis vormen voor zijn
functie in de nieuwe gemeente. De heer Anthonissen als gemeentesecreta
ris van de nieuwe gemeente is de wens van zowel het huidige als het
vorige college. De onderhandelingen waren er steeds op gericht om de
positie van de heer Anthonissen zo stevig mogelijk te houden. Uiteraard
zijn daarin concessies gedaan. Zo is de stellingname verlaten dat hij
moest worden aangewezen als coördinerend secretaris. Uiteindelijk is een
compromis bereikt. Ondanks het feit dat het personeel er weinig vertrou
wen in heeft, heeft het college gemeend dat er voldoende basis aanwezig
is om het samenwerkingsproces opnieuw op te starten. Hij hoopt dat niet
langer terug wordt gekeken, maar dat het vizier op de toekomst zal
worden gericht. Het valt hem daarbij op dat degenen die burgemeester en
wethouders verwijten dat zij geen besluiten durven te nemen, zichzelf
afvragen of vanavond wel een besluit moet worden genomen. Wethouder
Damen is echter van mening dat de raad moet laten zien dat zij bereid is
de zaak opnieuw op te pakken. De vele aandacht die reeds aan het proces
is besteed, rechtvaardigt het des te meer dat in een ultime poging wordt
getracht het samenwerkingsproces tot een goed eind te brengen. Hij
realiseert zich terdege dat het niet gemakkelijk zal zijn. Hij vraagt de
raad dan ook unaniem in te stemmen met het voorstel.
De heer Marijnissen zegt eveneens van mening te zijn dat het weinig zin
heeft om terug te kijken. De vraag is of de raad kan instemmen met het
voorstel van burgemeester en wethouders. Andere fracties blijken de
nodige scepsis te hebben over het feit of ook de gemeente Rijsbergen
zich zal neerleggen bij de kandidaat die door de provincie zal worden
aangewezen. Werknemersbelangen heeft deze scepsis echter niet. Uit
informele bronnen is immers vernomen dat Rijsbergen veel waarde hecht
aan de mening van de provincie. Het lijkt daarom logisch dat Rijsbergen
zich zal neerleggen bij de aangedragen kandidaat. Ook de fractie van de
d:\notulen\sep.96