- 9 - duidelijke prioriteiten moeten worden gesteld. Zoals bekend, vormen de ambtelijke organisatie en de huisvesting daarbij zeer belangrijke punten. Of in het geheel een taak is weggelegd voor het externe advies bureau is momenteel nog niet te zeggen. Tot slot zegt de voorzitter dat er inderdaad geen coördinerend secreta ris is benoemd. Hij hoopt echter dat de afgesloten overeenkomst tot succes zal leiden. Hij kan zich indenken dat sommigen daar twijfels over hebben. Hij vraagt de raad echter het voorstel een kans te geven. Wethouder Damen zegt dat de voorzitter in zijn inleiding reeds heeft aangegeven dat tot tweemaal toe overeenstemming was bereikt. In beide overeenkomsten was de rol van de twee gemeentesecretarissen van cruciaal belang. In alle twee gevallen werd op het akkoord teruggekomen. Wethou der Damen kan zich niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde personen er belang bij hadden dat de overeenkomst geen doorgang zou vinden. Hij kan dit echter niet hard maken. Er is immers geen andere verklaring voor het feit dat op grond van onbenullige redenen wordt teruggekomen op een genomen besluit. Een en ander heeft ertoe geleid dat is besloten niet langer prioriteit te geven aan de herindeling. Mede op advies van het managementteam is daarom besloten prioriteit te geven aan het uitvoeren van het investeringsschema. Onlangs is vanuit het provinciaal bestuur verzocht om nogmaals over de zaak te komen praten. De verwachting was dat iemand zou worden aangewe zen om het proces te gaan leiden. Dit is echter niet gebeurd. De Commis saris van de Koningin heeft de standpunten van beide partijen aange hoord. Hij heeft vervolgens een beroep op beide colleges gedaan om alsnog te proberen tot overeenstemming te komen. Daarbij zijn een aantal pittige uitspraken gedaan. Op grond van uitlatingen van de Commissaris van de Koningin viel echter op te maken dat er voor de heer Anthonissen wel degelijk kansen zijn om een essentiële rol te spelen in het samen werkingsproces. Een en ander kan bovendien de basis vormen voor zijn functie in de nieuwe gemeente. De heer Anthonissen als gemeentesecreta ris van de nieuwe gemeente is de wens van zowel het huidige als het vorige college. De onderhandelingen waren er steeds op gericht om de positie van de heer Anthonissen zo stevig mogelijk te houden. Uiteraard zijn daarin concessies gedaan. Zo is de stellingname verlaten dat hij moest worden aangewezen als coördinerend secretaris. Uiteindelijk is een compromis bereikt. Ondanks het feit dat het personeel er weinig vertrou wen in heeft, heeft het college gemeend dat er voldoende basis aanwezig is om het samenwerkingsproces opnieuw op te starten. Hij hoopt dat niet langer terug wordt gekeken, maar dat het vizier op de toekomst zal worden gericht. Het valt hem daarbij op dat degenen die burgemeester en wethouders verwijten dat zij geen besluiten durven te nemen, zichzelf afvragen of vanavond wel een besluit moet worden genomen. Wethouder Damen is echter van mening dat de raad moet laten zien dat zij bereid is de zaak opnieuw op te pakken. De vele aandacht die reeds aan het proces is besteed, rechtvaardigt het des te meer dat in een ultime poging wordt getracht het samenwerkingsproces tot een goed eind te brengen. Hij realiseert zich terdege dat het niet gemakkelijk zal zijn. Hij vraagt de raad dan ook unaniem in te stemmen met het voorstel. De heer Marijnissen zegt eveneens van mening te zijn dat het weinig zin heeft om terug te kijken. De vraag is of de raad kan instemmen met het voorstel van burgemeester en wethouders. Andere fracties blijken de nodige scepsis te hebben over het feit of ook de gemeente Rijsbergen zich zal neerleggen bij de kandidaat die door de provincie zal worden aangewezen. Werknemersbelangen heeft deze scepsis echter niet. Uit informele bronnen is immers vernomen dat Rijsbergen veel waarde hecht aan de mening van de provincie. Het lijkt daarom logisch dat Rijsbergen zich zal neerleggen bij de aangedragen kandidaat. Ook de fractie van de d:\notulen\sep.96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 264