- 8 - medewerker van de provincie, die niet op de hoogte was van het feit dat dergelijke zaken reeds rond waren. In feite kan deze pagina dan ook komen te vervallen. Hij zegt toe dat een vergaderschema van de diverse vormen van overleg zal worden opgesteld. Mocht het zo zijn, dat Rijsber- gen niet instemt met de persoon die door de provincie wordt aangewezen, dan is het aan Rijsbergen om de volgende stap te zetten. Gisteravond hebben echter beide colleges aangegeven akkoord te gaan. Dit ten over staan van de Commissaris van de Koningin. Ook deze loopt een groot risico door zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. Burgemeester en wethouders van Zundert hebben daarbij aangegeven dat de persoon moet uitblinken in neutraliteit en in de omgang met mensen. Deskundigheid is niet de eerste eis, omdat deskundigheid ruimschoots aanwezig is. Zundert en Rijsbergen hebben behoefte aan iemand die de impasse kan doorbreken. Rijsbergen daarentegen geeft de voorkeur aan een onafhankelijke derde met vele bevoegdheden. Hoewel hij het volste vertrouwen heeft in de kandidaat die door de provincie zal worden voorgedragen, zal over een kandidaat overleg worden gepleegd met beide colleges. Zundert heeft geen voorkeur uitgesproken voor een ambtenaar of bestuurder. De positie van de heer Anthonissen in het geheel is niet geheel duidelijk. Beide gemeenten moeten echter bereid zijn de overeenkomst naar de geest uit te voeren. De verantwoording van het projectteam naar de raad toe geschiedt middels de BAG. De overeenkomst die is gesloten, is een overeenkomst tussen de twee colleges van burgemeester en wethouders. Hij spreekt echter de hoop uit dat na vanavond sprake is van een overeenkomst tussen twee gemeentera den. De voorzitter benadrukt nogmaals het feit dat veel problemen zijn ontstaan, omdat burgemeester en wethouders van Zundert op 23 januari achter hun gemeentesecretaris bleven staan. Hij hoopt dat een ieder er begrip voor op kan brengen dat het zeer onrechtvaardig zou zijn geweest om de heer Anthonissen op dat moment te laten vallen, omdat hij slechts enige bedenktijd vroeg voor het aanvaarden van de functie. Ten aanzien van de persoon die door de provincie wordt aangesteld, merkt hij op dat gesproken moet worden van een onafhankelijke derde, in plaats van een externe deskundige. Zoals reeds eerder aangegeven, is er meer behoefte aan een diplomaat dan aan een deskundige. Burgemeester en wethouders van Zundert hebben dan ook bedongen dat de persoon in kwestie de taak krijgt toebedacht van technisch voorzitter zonder verdere bevoegdheden. Voor alle duidelijkheid merkt de voorzitter op dat het voor iedereen duidelijk is dat de problemen zijn ontstaan in de stuurgroep. Hij heeft dan ook nooit beweerd dat de schuld ligt bij bepaalde ambtenaren of het extern adviesbureau. Burgemeester en wethouders zijn het met de heer v.d. Broek eens dat de nadruk moet liggen op het invullen van de ambtelijke organisatie. Niet vergeten mag worden dat reeds een hoop werk is verzet. Zo is er b.v. al een functieboek, hoewel daarover nog niet geheel overeenstemming is bereikt. Dit geldt eveneens voor de detailstructuur. Ook een sociaal statuut is reeds opgesteld. Uiteraard bestaat er de nodige aandacht voor de dagelijkse gang van zaken. Op grond van de Wet ARHImoet een herin deling goed worden voorbereid, maar ieder gemeentebestuur blijft tot de herindeling een feit is zelf verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in zijn eigen gemeente. T.a.v. het ophalen van huisvuil is het voor de gemeente Rijsbergen van belang om ervoor te zorgen dat het contract wordt verlengd. Uiteraard zou het beter zijn geweest als per 1 januari 1997 een gezamenlijk contract zou kunnen worden afgesloten. Door de bekende redenen kon hieraan niet worden gewerkt. Het 'Plan van aanpak' zal het uitgangspunt vormen voor het herindelings proces. Er zal een planning worden gemaakt, waarbij duidelijk zal zijn dat in amper drie maanden niet alles kan worden bereikt. Er zullen d:\notulen\sep.96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 263