- 7 -
gang van zaken. Naast het samenvoegen van de beide organisaties is dat
een punt waar het CDA zich verschrikkelijk veel zorgen om maakt. Als
voorbeeld noemt hij het ophalen van het huisvuil. In de gemeente Rijs-
bergen loopt het huidige contract immers afVan belang is dan ook dat
dit voor 1 januari 1997 wordt geregeld. De heer V.d. Broek zou nog veel
punten op kunnen noemen die mis kunnen gaan en waarvan het CDA vreest
dat deze ook daadwerkelijk mis zullen gaan. Hij zou er dan ook niet van
staan te kijken dat de gemeenten Zundert en Rijsbergen aan bod zullen
komen in het tv-programma 'Ook dat nog'Het CDA pleit nadrukkelijk voor
het afstemmen van de dagelijkse werkzaamheden op elkaar. Wat denkt het
college daar aan te doen en op welke termijn?
De heer Poppelaars is van mening dat de lijst op de eerste pagina van
het voorstel bekend is. Deze zaken zijn immers allen vastgelegd in het
oorspronkelijke 'Plan van aanpak'. Agrarisch Belang gaat ervanuit dat
het oorspronkelijke 'Plan van aanpak' de basis gaat vormen voor het
geheel en dat het niet de bedoeling is om van voor af aan te beginnen.
Zijn de nieuwe organisatiestructuur en het functieboek inmiddels com
pleet? Deze zaten immers in de opdracht aan het extern adviesbureau. Is
er in de verdere procedure overigens nog een taak weggelegd voor dit
bureau. In zijn inleiding zegt de voorzitter dat een planning moet
worden opgesteld omtrent te nemen besluiten. Dergelijke planningen zijn
er de afgelopen jaren meerdere malen gemaakt. Doordat een bepaalde stap
werd uitgesteld, liep deze planning steeds mis. Hij vreest dat dit in de
toekomst wederom zal gebeuren, omdat er steeds verschil van mening bleek
te bestaan tussen beide colleges. Het grootste struikelblok vormde
steeds de benoeming van een coördinerend secretaris. Er is altijd
gesteld dat één persoon moest worden belast met de coördinatie en de
leiding van het gehele proces. Ook in het huidige voorstel wordt een
dergelijke persoon niet aangewezen. Hij heeft dan ook twijfels bij de
haalbaarheid van een en ander. Desondanks is de fractie van de heer
Poppelaars van mening dat iets moet worden gedaan om het proces op gang
te krijgen. Om die reden stemt Agrarisch Belang dan ook in met het
voorstel
De voorzitter antwoordt dat ook het college van Zundert graag een betere
positie had bedongen voor de heer Anthonissen. Dit bleek echter niet
haalbaar. Een gezamelijke raadsvergadering heeft uiteraard voordelen.
Deze moet dan wel goed worden voorbereid en er moet geen sprake zijn van
diepgaande meningsverschillen. Het was bovendien de wens van burge
meester en wethouders om aan de raad verantwoording af te leggen over
het gevoerde beleid. Dit is nu eenmaal onmogelijk in een gecombineerde
raadsvergadering
De kern van de zaak is, dat op 23 januari overeenstemming werd bereikt
over het aanwijzen van de heer Anthonissen tot coördinerend secretaris.
De heer Anthonissen vraagt echter even bedenktijd, hetgeen zeer begrij
pelijk is. De burgemeester van Rijsbergen verklaart daarop dat hij zich
niet langer aan de overeenkomst gebonden acht. De voorzitter heeft reeds
vele malen aangegeven dat burgemeester en wethouders van Zundert zich
daar niet bij konden neerleggen, omdat de heer Anthonissen daarmee
fundamenteel onrecht werd aangedaan. Wanneer daaraan immers was toegege
ven, had hij de secretaris niet meer recht in de ogen durven kijken. Als
was ingestemd met het aanwijzen van een onafhankelijke derde tot coördi
nerend secretaris, waren vele problemen op dit moment wellicht reeds
opgelost. Zeker wanneer ook nog zou zijn ingestemd met de benoeming van
het hoofd van de afdeling middelen van de gemeente Rijsbergen. De
voorzitter wil een en ander nogmaals duidelijk onder de aandacht van de
raad brengen en dat is dan ook een zeer voorname reden dat niet is
gekozen voor een gezamelijke raadsvergadering.
Op de eerste pagina van het voorstel worden een aantal zaken genoemd die
als eerste moeten worden geregeld. Het voorstel is geschreven door een
d:\notulen\sep.96