- 7 - gang van zaken. Naast het samenvoegen van de beide organisaties is dat een punt waar het CDA zich verschrikkelijk veel zorgen om maakt. Als voorbeeld noemt hij het ophalen van het huisvuil. In de gemeente Rijs- bergen loopt het huidige contract immers afVan belang is dan ook dat dit voor 1 januari 1997 wordt geregeld. De heer V.d. Broek zou nog veel punten op kunnen noemen die mis kunnen gaan en waarvan het CDA vreest dat deze ook daadwerkelijk mis zullen gaan. Hij zou er dan ook niet van staan te kijken dat de gemeenten Zundert en Rijsbergen aan bod zullen komen in het tv-programma 'Ook dat nog'Het CDA pleit nadrukkelijk voor het afstemmen van de dagelijkse werkzaamheden op elkaar. Wat denkt het college daar aan te doen en op welke termijn? De heer Poppelaars is van mening dat de lijst op de eerste pagina van het voorstel bekend is. Deze zaken zijn immers allen vastgelegd in het oorspronkelijke 'Plan van aanpak'. Agrarisch Belang gaat ervanuit dat het oorspronkelijke 'Plan van aanpak' de basis gaat vormen voor het geheel en dat het niet de bedoeling is om van voor af aan te beginnen. Zijn de nieuwe organisatiestructuur en het functieboek inmiddels com pleet? Deze zaten immers in de opdracht aan het extern adviesbureau. Is er in de verdere procedure overigens nog een taak weggelegd voor dit bureau. In zijn inleiding zegt de voorzitter dat een planning moet worden opgesteld omtrent te nemen besluiten. Dergelijke planningen zijn er de afgelopen jaren meerdere malen gemaakt. Doordat een bepaalde stap werd uitgesteld, liep deze planning steeds mis. Hij vreest dat dit in de toekomst wederom zal gebeuren, omdat er steeds verschil van mening bleek te bestaan tussen beide colleges. Het grootste struikelblok vormde steeds de benoeming van een coördinerend secretaris. Er is altijd gesteld dat één persoon moest worden belast met de coördinatie en de leiding van het gehele proces. Ook in het huidige voorstel wordt een dergelijke persoon niet aangewezen. Hij heeft dan ook twijfels bij de haalbaarheid van een en ander. Desondanks is de fractie van de heer Poppelaars van mening dat iets moet worden gedaan om het proces op gang te krijgen. Om die reden stemt Agrarisch Belang dan ook in met het voorstel De voorzitter antwoordt dat ook het college van Zundert graag een betere positie had bedongen voor de heer Anthonissen. Dit bleek echter niet haalbaar. Een gezamelijke raadsvergadering heeft uiteraard voordelen. Deze moet dan wel goed worden voorbereid en er moet geen sprake zijn van diepgaande meningsverschillen. Het was bovendien de wens van burge meester en wethouders om aan de raad verantwoording af te leggen over het gevoerde beleid. Dit is nu eenmaal onmogelijk in een gecombineerde raadsvergadering De kern van de zaak is, dat op 23 januari overeenstemming werd bereikt over het aanwijzen van de heer Anthonissen tot coördinerend secretaris. De heer Anthonissen vraagt echter even bedenktijd, hetgeen zeer begrij pelijk is. De burgemeester van Rijsbergen verklaart daarop dat hij zich niet langer aan de overeenkomst gebonden acht. De voorzitter heeft reeds vele malen aangegeven dat burgemeester en wethouders van Zundert zich daar niet bij konden neerleggen, omdat de heer Anthonissen daarmee fundamenteel onrecht werd aangedaan. Wanneer daaraan immers was toegege ven, had hij de secretaris niet meer recht in de ogen durven kijken. Als was ingestemd met het aanwijzen van een onafhankelijke derde tot coördi nerend secretaris, waren vele problemen op dit moment wellicht reeds opgelost. Zeker wanneer ook nog zou zijn ingestemd met de benoeming van het hoofd van de afdeling middelen van de gemeente Rijsbergen. De voorzitter wil een en ander nogmaals duidelijk onder de aandacht van de raad brengen en dat is dan ook een zeer voorname reden dat niet is gekozen voor een gezamelijke raadsvergadering. Op de eerste pagina van het voorstel worden een aantal zaken genoemd die als eerste moeten worden geregeld. Het voorstel is geschreven door een d:\notulen\sep.96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 262