- 5 -
details geregeld moeten worden, met even zo vele malen bronnen van
conflictstof. We moeten echter zorgen niet weer te struikelen.
De Provincie zal binnen een week een voorstel doen over een persoon, die
geacht kan worden goed als onafhankelijke derde te functioneren. De
belangrijkste eis is dat hij goed met mensen kan omgaan. Beide colleges
hebben er vertrouwen in dat de Provincie een geschikte kandidaat zal
aanbevelen.
Hoe nu verder?
Dat hebben we als colleges natuurlijk nog niet in detail uitgewerkt.
Meest voor de hand ligt dat eerst een vergadering met het B.G.O. wordt
belegd. Daarin kan advies gevraagd worden over het voorliggende voor
stel. Maar er zijn natuurlijk nog meer onderwerpen die met het B.G.O.
besproken moeten worden. Het meest indringende daarbij is wel het
sociaal statuut omdat de vakbeweging dit opgezegd heeft na de benoeming
in vaste dienst van een hoofd Middelen in Rijsbergen.
Zodra de onafhankelijke derde kan starten met zijn werk moet de Stuur
groep bijeenkomen. Die zal aan de Projectgroep een planning vragen van
de werkzaamheden tot 1 januari 1997 Het ligt voor de hand dat het
accent zal liggen op het tot stand brengen van een ambtelijke organisa
tie voor de nieuwe gemeente.
Conform het sociaal statuut moet parallel hiermede overleg gepleegd
worden met de PAG. Met de raadsvergaderingen van vanavond is indirect de
BAG geïnformeerd, uiteraard wordt ook de BAG weer tot leven gewekt.
Het is slechts een ruwe schets van wat ons de komende dagen te doen
staat. Het college heeft geen tijd gehad dat diepgaand reeds te onder
zoeken, bovendien moet nog veel overleg plaatsvinden.
Het college hoopt, dat u zich kunt vinden in onze benadering. Laten we
de strijdbijl begraven en niet meer omkijken.
De heer Van Tichelt zegt dat reeds veel tijd is besteed aan dit onder
werp en dat alle standpunten bekend zijn. De vraag is in hoeverre er nog
zaken afgewerkt kunnen worden voor 1 januari 1997. Als het zo is, dat er
alleen maar zaken kunnen worden gedaan als met het voorstel wordt
ingestemd, heeft de raad in feite weinig keus. Instemming met het
voorstel betekent echter wel dat de raad de heer Anthonissen min of meer
in de steek laat, terwijl de raad zich in het verleden voor honderd
procent achter hem heeft opgesteld. Er moet echter iets worden gedaan om
een en ander in gang te krijgen. Jammer vindt hij het dat de raad van
Rijsbergen en die van Zundert afzonderlijk worden ingelicht. Hij is
benieuwd naar de uitleg die in Rijsbergen wordt gegeven. De ervaring
heeft immers geleerd, dat sommige zaken in de ene gemeente anders worden
uitgelegd dan in de andere. De WD hoopt echter dat beide gemeenteraden
met het voorstel zullen instemmen.
De heer Verhei jen merkt op dat ook hij van mening is dat de raad in
feite geen andere keus heeft dan in te stemmen met het voorstel. Ook
zijn fractie is niet gelukkig met de positie van de heer Anthonissen in
het geheel. De zienswijze van de gemeente Rijsbergen in deze is voor hem
onbegrijpelijk. Het is immers niet meer dan logisch dat iemand een paar
dagen bedenktijd vraagt voordat hij een dergelijke functie aanvaard.
Juist iemand die zo'n functie direct aanvaard roept vraagtekens op.
In het voorstel wordt gesproken over het instellen van een bijzonder
georganiseerd overleg. Naar zijn mening is een dergelijk overleg reeds
ingesteld. Hij is er naar zijn weten immers lid van. De externe deskun
dige zal worden aangetrokken door de provincie. Het lijkt de heer
Verheijen niet ondenkbaar dat de gemeente Rijsbergen niet zal instemmen
met de kandidaat die de provincie naar voren brengt. Hoe denkt de
ds\notulen\sep.96