- 21 -
wens. De heer Poppelaars is van mening dat het college zelf ook niet
gelooft in mechanische onkruidbestrijdingHet is ten laste gebracht aan
eenmalige middelen. Wanneer het college hier wel in gelooft, moeten zij dit
structureel opnemen. Wanneer na een jaar blijkt dat dit niet het gewenste
resultaat geeft, heeft men het komende jaar wat extra dekkingsruimte.
Chemische onkruidbestrijding komt neer op een bedrag van 39.000,
terwijl mechanische onkruidbestrijding 47.000,gaat kosten. Het
college had een en ander anders kunnen verwoorden. In Nederland is er voor
wat het gebruik van bestrijdingsmiddelen betreft een streng
toelatingsbeleid. Er moeten middelen worden gebruikt die het milieu zo min
mogelijk aantasten. Bovendien moeten de mensen die met deze middelen omgaan
beschikken over voldoende kennis en vakbekwaamheid. Er is niets op tegen om
dan deze chemische middelen te gebruiken. Er wordt 25.000,
uitgetrokken om de nota fiets- en wandelpaden op te stellen. De heer
Poppelaars vraagt zich af wat er daarna gaat gebeuren. In de begroting
wordt gesproken over een PM-post. Er wordt niet gesproken over de
verbetering van wegen in het buitengebied. Dit is toch wel hard nodig en
niet alleen voor de economische belangen van de bedrijven die hier zijn
gevestigd. Ook moet gedacht worden aan de verkeersveiligheid en het
kleinschalig toerisme. Goede wegen in het buitengebied zijn voor de
fietsers ook prettiger om te gebruiken. De heer Poppelaars koppelt een en
ander aan hoofdfunctie 3, Economische Zaken. Hier wordt gesproken over het
bevorderen van het grensoverschrijdend kleinschalig toerisme. De heer
Poppelaars wijst het college erop dat in Zundert verscheidene wegen zijn
bewegwijzerd van de ene fietsroute in België naar de andere fietsroute in
Nederland. De Nieuwmoerseweg is bijvoorbeeld een verbinding tussen het
Belgische Heidepad en de Nederlandse Heideroute. De Aa of Weerijsroute en
de Jeugdherbergroute gaan over de Nieuwmoerseweg. De Maalbergenstraat is
een verbinding tussen de Aa of Weerijsroute en het Belgische Weidepad. De
Gaardsebaan is een verbinding tussen de Aa of Weerijsroute en het Belgische
Aardbeienpad. Dit pad bestaat ook nog voor enkele honderden meters uit
slechte klinkers. Deze paden zijn voor de fietsers zeker geen reclame. Tal
van andere wegen in het buitengebied zijn zo'n 30 jaar geleden aangelegd
aan de eisen van die tijd. Zij voldoen niet meer aan de nieuwe eisen want
er is veel verkeersbelasting. Hier moet dringend iets aan worden gedaan. Te
denken valt aan de Eldertstraatde Waayenbergstraat, de Maalbergenstraat
en de straten rondom Eendenkooistraat, Loosbergstraat enz. De komende jaren
krijgt men hier te maken met grote onkosten en het is nog maar de vraag of
men hier iedere keer opnieuw moet gaan herbestraten. De verkeersveiligheid
blijft alle aandacht vragen. Te denken valt aan de plantengroei in
onoverzichtelijke bochten, slecht wegdek in het buitengebied enz. De heer
Poppelaars wil ook aandacht vragen voor de zogenaamde verkeersremmers zoals
bijvoorbeeld drempels. Ze nemen uiteraard snelheid terug maar zijn aan de
andere kant zeer nadelig voor hulpverleners zoals ambulance en brandweer.
Het opstellen van een verkeersveiligheidsplan is op zich een goede zaak.
Het bedrijventerrein valt onder de hoofdfunctie Economische Zaken. De
noodzaak van dit bedrijventerrein is bij de ingekomen stukken al
aangegeven. De fractie Agrarisch Belang vreest echter dat wanneer gewacht
moet worden op de realisering van een rondweg, er nog geruime tijd overheen
zal gaan. De fractie pleit er dan ook voor om te kijken of dit plan alsnog
gerealiseerd kan worden bij de Ambachten. Over de hoofdfunctie waar
Toerisme, Recreatie en Grensoverschrijdend verkeer onder vallen heeft de
heer Poppelaars al het een en ander gezegd. Zijn partij is van mening dat
het college voorwaardenscheppend moet zijn en moet bevorderen dat de
verblijfsrecreatie in Zundert wordt gestimuleerd. Dit kan door het
meewerken aan upgrading van campingsPatersven heeft op dit moment
plannen. Vorige sprekers hebben al gerefereerd aan Hazeldonk. Ook de heer
Poppelaars is benieuwd naar de stand van zaken. De