- 21 - wens. De heer Poppelaars is van mening dat het college zelf ook niet gelooft in mechanische onkruidbestrijdingHet is ten laste gebracht aan eenmalige middelen. Wanneer het college hier wel in gelooft, moeten zij dit structureel opnemen. Wanneer na een jaar blijkt dat dit niet het gewenste resultaat geeft, heeft men het komende jaar wat extra dekkingsruimte. Chemische onkruidbestrijding komt neer op een bedrag van 39.000, terwijl mechanische onkruidbestrijding 47.000,gaat kosten. Het college had een en ander anders kunnen verwoorden. In Nederland is er voor wat het gebruik van bestrijdingsmiddelen betreft een streng toelatingsbeleid. Er moeten middelen worden gebruikt die het milieu zo min mogelijk aantasten. Bovendien moeten de mensen die met deze middelen omgaan beschikken over voldoende kennis en vakbekwaamheid. Er is niets op tegen om dan deze chemische middelen te gebruiken. Er wordt 25.000, uitgetrokken om de nota fiets- en wandelpaden op te stellen. De heer Poppelaars vraagt zich af wat er daarna gaat gebeuren. In de begroting wordt gesproken over een PM-post. Er wordt niet gesproken over de verbetering van wegen in het buitengebied. Dit is toch wel hard nodig en niet alleen voor de economische belangen van de bedrijven die hier zijn gevestigd. Ook moet gedacht worden aan de verkeersveiligheid en het kleinschalig toerisme. Goede wegen in het buitengebied zijn voor de fietsers ook prettiger om te gebruiken. De heer Poppelaars koppelt een en ander aan hoofdfunctie 3, Economische Zaken. Hier wordt gesproken over het bevorderen van het grensoverschrijdend kleinschalig toerisme. De heer Poppelaars wijst het college erop dat in Zundert verscheidene wegen zijn bewegwijzerd van de ene fietsroute in België naar de andere fietsroute in Nederland. De Nieuwmoerseweg is bijvoorbeeld een verbinding tussen het Belgische Heidepad en de Nederlandse Heideroute. De Aa of Weerijsroute en de Jeugdherbergroute gaan over de Nieuwmoerseweg. De Maalbergenstraat is een verbinding tussen de Aa of Weerijsroute en het Belgische Weidepad. De Gaardsebaan is een verbinding tussen de Aa of Weerijsroute en het Belgische Aardbeienpad. Dit pad bestaat ook nog voor enkele honderden meters uit slechte klinkers. Deze paden zijn voor de fietsers zeker geen reclame. Tal van andere wegen in het buitengebied zijn zo'n 30 jaar geleden aangelegd aan de eisen van die tijd. Zij voldoen niet meer aan de nieuwe eisen want er is veel verkeersbelasting. Hier moet dringend iets aan worden gedaan. Te denken valt aan de Eldertstraatde Waayenbergstraat, de Maalbergenstraat en de straten rondom Eendenkooistraat, Loosbergstraat enz. De komende jaren krijgt men hier te maken met grote onkosten en het is nog maar de vraag of men hier iedere keer opnieuw moet gaan herbestraten. De verkeersveiligheid blijft alle aandacht vragen. Te denken valt aan de plantengroei in onoverzichtelijke bochten, slecht wegdek in het buitengebied enz. De heer Poppelaars wil ook aandacht vragen voor de zogenaamde verkeersremmers zoals bijvoorbeeld drempels. Ze nemen uiteraard snelheid terug maar zijn aan de andere kant zeer nadelig voor hulpverleners zoals ambulance en brandweer. Het opstellen van een verkeersveiligheidsplan is op zich een goede zaak. Het bedrijventerrein valt onder de hoofdfunctie Economische Zaken. De noodzaak van dit bedrijventerrein is bij de ingekomen stukken al aangegeven. De fractie Agrarisch Belang vreest echter dat wanneer gewacht moet worden op de realisering van een rondweg, er nog geruime tijd overheen zal gaan. De fractie pleit er dan ook voor om te kijken of dit plan alsnog gerealiseerd kan worden bij de Ambachten. Over de hoofdfunctie waar Toerisme, Recreatie en Grensoverschrijdend verkeer onder vallen heeft de heer Poppelaars al het een en ander gezegd. Zijn partij is van mening dat het college voorwaardenscheppend moet zijn en moet bevorderen dat de verblijfsrecreatie in Zundert wordt gestimuleerd. Dit kan door het meewerken aan upgrading van campingsPatersven heeft op dit moment plannen. Vorige sprekers hebben al gerefereerd aan Hazeldonk. Ook de heer Poppelaars is benieuwd naar de stand van zaken. De

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 23