- 21 - hierdoor immers in een onaangename positie komen. Bovendien had de inflatie zijn werk kunnen doen want de bedragen van 1971 zijn overge nomen terwijl alles een stuk duurder is geworden. De heer Poppelaars merkt op dat ook zijn fractie heeft ingestemd. Er is sprake van een voortzetting van het beleid van de laatste jaren. Agrarisch Belang steunt het voorstel. De voorzitter bevestigt de visie dat er sprake is van een in belang rijke mate vastleggen van het bestaand beleid. De evaluatie heeft uitgewezen dat een en ander goed is gedaan en dit is nu op papier gezet. Hij is het met de heer Marijnissen eens dat er een scheiding moet zijn tussen commercieel en technisch handelen. Hij heeft 10 jaar ervaring op een groot ingenieursbureau en hier was dit strikt de regel. Hij heeft te maken gehad met de samenvoeging van de 4 water schappen in Zeeland. Er werd een nieuwe ambtelijke organisatie ge vormd. Hij was voorstander van het aanstellen van een aparte commerci ële persoon. Het waterschap heeft 370 mensen in dienst. Bovendien is er sprake van een begroting van 100.000.000, De adviezen wezen uit dat het waterschap nog niet groot genoeg was om een commerciële deskundige te betalen. Wanneer men een centrale inkoper heeft, moet hij ook wat te doen hebben. De huidige organisatie en de toekomstige organisatie zijn hiervoor dus te klein al valt vanuit het organisato rische vlak hier wat voor te zeggen. Het college heeft er geen pro bleem mee om het maximum aantal weg te halen. Bij datzelfde inge nieursbureau heeft hij openbare aanbesteding nooit meegemaakt. Het gebeurt maar zelden dat een publieke sector openbaar aanbesteedt. Het is niet een kwestie van vriendjes want de redenering die er achter ligt is dat bij openbare aanbesteding een ieder mag komen. Men kan dan te maken krijgen met aannemers waarvan men niet zeker is van de ervaring of de kennis. Dit kan natuurlijk uitgezocht worden maar ook hiervoor moet men ervaring en deskundigheid hebben. Er is dus sprake van een bepaald risico. Hij zal niet tegen deze gang van zaken zijn maar hij wil toch op het risico wijzen. Voor wat betreft de inflatie is er sprake van een klein misverstand. Het besluit van de raad van 1971 hield in dat de raad het college machtigde om 25.000,onder hands aan te besteden. Men heeft nu als regel voorliggen om altijd onderhands aan te besteden, 25.000,is de grens waarvan men zegt dat er altijd een bestek moet komen. Ook moeten er dan meerdere offertes zijn. Er is een tweede grens van 10.000,Hij noemt het voorbeeld van de brandweerhelmen. Het bedrag lag onder die 25.0 00, maar toch heeft men een viertal offertes opgevraagd. De offertes verschilden aanzienlijk. De grens van 10.000,is arbitrair want op een gegeven moment worden de kosten van bestek en vergelijkbare offertes hoger dan de totale kosten. Het beleid wat al werd uitgevoerd is nu vastgelegd en is gespecificeerd. De heer Marijnissen zegt dat het feit of een organisatie al dan niet voor een centrale inkoper niet afhangt van het aantal. Wanneer in een organisatie bewezen kan worden of iemand al dan niet rendabel is, is dit toch een inkoper. Aan de hand van vergelijkingen zal hij zichzelf waar moeten maken. Men kan de verschillen zien wanneer er al dan niet goed wordt ingekocht. Bij deze persoon kun je meten of hij al dan niet rendabel is geweest. Hij is van mening dat de overheid op het gebied van inkopen schromelijk tekort schiet. Hier moet scherp naar gekeken worden. In het verleden werden wegen openbaar aanbesteed en dit leidde tot scherpe prijzen. Met deze uitgangspunten kon gecontroleerd worden of de prijzen scherp en goed waren. -notulen raad 27-6-1996 d:\notulen\jun.96-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 236