- 30 - hebben gemaakt dat het noodzakelijk is om een plan van eisen op tafel te hebben om te kunnen starten. Uit de gesprekken is gebleken dat architecten dat ook kunnen. De lokale architect moet in de gelegenheid worden gesteld om mee te kunnen dingen naar de ontwikkeling van een dergelijk project. Het zou mooi zijn voor de kunde en de ontwikke lingsmogelijkheden van de lokale mensen wanneer zij in een dergelijk project mee kunnen draaien. Het is daarom moeilijk om nu al te spreken over het aantrekken van een extern bureau. Uit gesprekken heeft de WD gemerkt dat er toch iets op tafel moet komen waarmee gewerkt kan worden. Hij vraagt zich af hoe het zit met de 2e en 3e fase. De fractie heeft de angst dat wanneer men een dergelijk bureau inscha kelt, zij automatisch de volgende stappen doen. De mogelijkheid om lokale betrokkenheid in te brengen zal daardoor kleiner zijn terwijl de fractie hier toch voor wil pleiten. Wellicht kunnen er middelen beschikbaar worden gesteld die worden aangewend om te kijken of er al dan niet met een extern bureau aan de slag moet worden gegaan. Wel licht kan men een architect inschakelen. Daarna kan door worden gegaan met het voltooien van de volgende fase in de nieuwbouw. De voorzitter is van mening dat het niet mogelijk is om gegevens zomaar uit de kast te trekken. Men heeft te maken met een uitzonder lijke situatie. Men heeft voor 800.000,een lokatie aangekocht en men heeft het huidige gemeentehuis. Samen moet het een geheel worden. Het is niet eenvoudig. Het college is vele uren bezig. Er is een beperkte ambtelijke staf die veel werk verzet. De gemeente is mede zo rijk omdat die staf zo klein is. Dit betekent wel dat men minder activiteiten binnen het gemeentehuis kan ontwikkelen. Er valt iets te zeggen voor datgene waarvoor de bestuurders hebben gekozen. Wanneer er mensen zijn die een programma van eisen op kunnen stellen is het moeilijk om hen na deze activiteit aan het werk te houden. Het is een specifieke kwaliteit. Het is ook fundamenteel want wanneer er een verkeerd programma van eisen wordt gemaakt is al het andere ook verkeerd. Het is wat vreemd wanneer een architect een plan van eisen maakt om daarna ook de tekening te maken. Er is gesproken over fases. Het college stelt fase 1 voor en daarna wordt verder gekeken. Eerst moet men het over het programma van eisen eens zijn. Er is nog niet nagedacht over een architect. De voorzitter is voor het opstellen van een programma van eisen voorstander van het aantrekken van iemand die iets dergelijks al eerder heeft gedaan. De voorzitter noemt het detail van de paspoorten waarmee rekening moet worden gehouden. Er moeten specifieke eisen worden gesteld aan het archief, de rampen, de commu nicatie enz. De voorzitter vindt dat hier een bureau voor aangetrokken moet worden. Het bureau wat wordt vermeld heeft een programma van eisen opgesteld voor een groot aantal gemeenten. Zij hebben ervaring en dat is belangrijk. Er zijn geen mensen aanwezig om een werkgroep in te stellen. Het is wel mogelijk om de projecten waar men nu mee bezig is te vertragen. De mensen zijn al erg zwaar belast en het college heeft een ambitieus programma. Dit betekent automatisch dat men zaken uit moet besteden. Men het bedrag van 800.000,komt men met een lage rentevoet van 7% uit op 56.000,per jaar. Wanneer dit gedeeld wordt door 12 komt men uit op een bedrag van 4.5 00, Ieder maand dat men later is kost alleen al aan rentevoet dus dit bedrag. Het is wat vreemd want er was al ingestemd met het voorberei dingskrediet van 250.000, Hier viel de huisvesting ook onder. Toen het slecht ging is dit ingetrokken. Het bedrag is toen gebruikt voor extra ambtelijke medewerkers. Wanneer men dit toen niet had gedaan dan zou het bureau al begonnen zijn. De voorzitter zou het \notulen\mei96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 207