- 30 -
hebben gemaakt dat het noodzakelijk is om een plan van eisen op tafel
te hebben om te kunnen starten. Uit de gesprekken is gebleken dat
architecten dat ook kunnen. De lokale architect moet in de gelegenheid
worden gesteld om mee te kunnen dingen naar de ontwikkeling van een
dergelijk project. Het zou mooi zijn voor de kunde en de ontwikke
lingsmogelijkheden van de lokale mensen wanneer zij in een dergelijk
project mee kunnen draaien. Het is daarom moeilijk om nu al te spreken
over het aantrekken van een extern bureau. Uit gesprekken heeft de WD
gemerkt dat er toch iets op tafel moet komen waarmee gewerkt kan
worden. Hij vraagt zich af hoe het zit met de 2e en 3e fase. De
fractie heeft de angst dat wanneer men een dergelijk bureau inscha
kelt, zij automatisch de volgende stappen doen. De mogelijkheid om
lokale betrokkenheid in te brengen zal daardoor kleiner zijn terwijl
de fractie hier toch voor wil pleiten. Wellicht kunnen er middelen
beschikbaar worden gesteld die worden aangewend om te kijken of er al
dan niet met een extern bureau aan de slag moet worden gegaan. Wel
licht kan men een architect inschakelen. Daarna kan door worden gegaan
met het voltooien van de volgende fase in de nieuwbouw.
De voorzitter is van mening dat het niet mogelijk is om gegevens
zomaar uit de kast te trekken. Men heeft te maken met een uitzonder
lijke situatie. Men heeft voor 800.000,een lokatie aangekocht en
men heeft het huidige gemeentehuis. Samen moet het een geheel worden.
Het is niet eenvoudig. Het college is vele uren bezig. Er is een
beperkte ambtelijke staf die veel werk verzet. De gemeente is mede zo
rijk omdat die staf zo klein is. Dit betekent wel dat men minder
activiteiten binnen het gemeentehuis kan ontwikkelen. Er valt iets te
zeggen voor datgene waarvoor de bestuurders hebben gekozen. Wanneer er
mensen zijn die een programma van eisen op kunnen stellen is het
moeilijk om hen na deze activiteit aan het werk te houden. Het is een
specifieke kwaliteit. Het is ook fundamenteel want wanneer er een
verkeerd programma van eisen wordt gemaakt is al het andere ook
verkeerd. Het is wat vreemd wanneer een architect een plan van eisen
maakt om daarna ook de tekening te maken. Er is gesproken over fases.
Het college stelt fase 1 voor en daarna wordt verder gekeken. Eerst
moet men het over het programma van eisen eens zijn. Er is nog niet
nagedacht over een architect. De voorzitter is voor het opstellen van
een programma van eisen voorstander van het aantrekken van iemand die
iets dergelijks al eerder heeft gedaan. De voorzitter noemt het detail
van de paspoorten waarmee rekening moet worden gehouden. Er moeten
specifieke eisen worden gesteld aan het archief, de rampen, de commu
nicatie enz. De voorzitter vindt dat hier een bureau voor aangetrokken
moet worden. Het bureau wat wordt vermeld heeft een programma van
eisen opgesteld voor een groot aantal gemeenten. Zij hebben ervaring
en dat is belangrijk. Er zijn geen mensen aanwezig om een werkgroep in
te stellen. Het is wel mogelijk om de projecten waar men nu mee bezig
is te vertragen. De mensen zijn al erg zwaar belast en het college
heeft een ambitieus programma. Dit betekent automatisch dat men zaken
uit moet besteden. Men het bedrag van 800.000,komt men met een
lage rentevoet van 7% uit op 56.000,per jaar. Wanneer dit
gedeeld wordt door 12 komt men uit op een bedrag van 4.5 00,
Ieder maand dat men later is kost alleen al aan rentevoet dus dit
bedrag. Het is wat vreemd want er was al ingestemd met het voorberei
dingskrediet van 250.000, Hier viel de huisvesting ook onder.
Toen het slecht ging is dit ingetrokken. Het bedrag is toen gebruikt
voor extra ambtelijke medewerkers. Wanneer men dit toen niet had
gedaan dan zou het bureau al begonnen zijn. De voorzitter zou het
\notulen\mei96