- 20 - Wethouder Damen kan de woorden van de heer Marijnissen onderschrijven. Daar waar het gaat om het invullen van de ecologische verbindingszone de ruilverkaveling en bij de toedeling van die verbindingszone zal men er heel goed op moeten letten dat dit gebeurt op plaatsen waar in ieder geval minimale schade hoeft te worden toegebracht aan de agrari sche gronden. Men kan 23 hectare inbrengen. Hierbij gaat de wethouder ervan uit dat de fracties in kunnen stemmen met de verdelingen tussen gronden die men wenst en niet wenst. Er zijn gronden die men op dezelfde plaats terug zou wensen. Te denken valt aan gronden die zijn bestemd voor volkstuinen enz. Dit zijn gronden die dermate dicht bij de kern liggen dat zij op termijn als uitbreidingslokatie bruikbaar zouden kunnen zijn. Na instemming moeten er prioriteiten worden gesteld. Er zijn 4 criteria opgenomen. Afhankelijk van de invalshoek die wordt gekozen bij het wensen van gronden voor bepaalde doelen kan men altijd de stelling hanteren dat het nooit genoeg is. Wanneer men 40 hectare heeft zou het zo kunnen zijn dat het nog niet genoeg is. De gemeente Zundert heeft uiteraard nogal wat wensen. De raad is erg gemêleerd waardoor er verschillende wensen naar voren komen. Het zou wat gemakkelijk zijn om 23 hectare toe te delen aan de gevolgen van de structuurvisie die behandeld gaat worden. Uiteindelijk wil men een aantal doelen nastreven bij het inbrengen van gronden bij de ruilver kaveling. De corsobouwplaatsen zijn marginaal. Wellicht kan een en ander met een overhoekje geregeld worden maar het is correct om er nu al naar te kijken. De discussie spitst zich toe op het inbrengen van gronden voor de ecologische verbindingszone. Het college vindt het reëel dat zij hier ook een aandeel in heeft. Geconstateerd is dat in het kader van de ruilverkaveling al het nodige wordt gedaan. Er is overgegaan tot het aanleggen van zones van 4 meter langs de beken. Het is niet terecht om te stellen dat er weer een aanslag op het buitenge bied wordt gedaan. In het ruilverkavelingsplan zijn de ecologische verbindingszones als zodanig opgenomen. Er is dus geen sprake van nieuw beleid. Het was al opgenomen en het wordt nu uitgevoerd. Er wordt een opmerking gemaakt over het verpachten in relatie tot het waterverdeelplan waarvan gezegd wordt dat hier geen gronden voor beschikbaar moeten worden gesteld. Het college deelt deze mening. Wanneer men overgaat tot het aanleggen van de spaarbekkens dan kan het zijn dat de gronden in eigendom terug moeten keren. In principe moet het waterschap zorgen voor het verwerven van de gronden. Dit is in eerste instantie geen zaak van de gemeente. Bovendien moet men zich afvragen of men in de periode voor de uiteindelijke toedeling en afloop van die pachtcontracten zover gaat om de spaarbekkens al aan te leggen. De discussie en de standpunten volgend neemt een en ander toch nog enige tijd in beslag. De zorg omtrent deze kwestie deelt wethouder Damen dan ook niet. De gemeente heeft met de ruilverkaveling overleg gevoerd. Het probleem is dat de gemeente Zundert nog geen uitspraak heeft gedaan over het tracé van de rondweg. Het kan nog steeds het noordelijke of het zuidelijke tracé worden. Het is bovendien nog een vraag waar het traject precies komt te liggen wanneer voor het een of het ander wordt gekozen. Hierover moet men de komende maanden beslui ten nemen. Met de ruilverkaveling heeft men afgesproken dat aangegeven zal worden voor welke doelen men de gronden in wil zetten. Aangegeven moet worden hoeveel grond men beschikbaar wil stellen voor afzonder lijke doelen zoals die staan vermeld in het voorstel. Te denken valt aan de ecologische verbindingszones, de gevolgen van de structuurvisie inclusief de aanleg van rondwegen en eventueel het waterverdeelplan. Nadat hier besluitvorming over is geweest zal in overleg met de ruilverkaveling worden getreden over de exacte lokaties waar de d:\notulen\mei96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 197