- 3 -
De heer v.d. Broek vindt het een goede zaak dat dit stuk wordt betrok
ken bij het verkeersveiligheidsplan. In de stukken staat dat het gaat
om wegen waar te hard gereden wordt. Binnen 3 weken zou een dergelijke
weg aangemeld moeten worden bij het betreffende Orgaan. Deze 3 weken
zijn inmiddels verstreken en men heeft nu niet meer de mogelijkheid om
50% subsidie in de wacht slepen wanneer er maatregelen getroffen
moeten worden. Hij vraagt zich nu af waarom een en ander niet is
aangemeld en bovendien verneemt hij graag of de gemeente Zundert nu de
subsidie mis dreigt te lopen.
Wethouder Adriaensen zegt dat de subsidiegelden blijven staan op
voorwaarde dat men vóór eind 1996 een verkeersveiligheidsplan heeft
vastgesteld. De vermelde projecten kunnen voor ten hoogste 50% gesub
sidieerd worden uit de pot POV. Er wordt nu snel gewerkt aan het
verkeersveiligheidsplan waardoor dergelijke kwesties aan de orde
kunnen worden gesteld en waardoor men ook in aanmerking kan komen voor
de subsidie. POV stelt heel duidelijk dat gemeenten die tot eind 1997
een project in het kader van de verkeersveiligheid aanmelden, in
aanmerking komen voor de subsidie.
X Uitnodiging van de Stichting Nationale Milieu Estafette om deel te
nemen aan de eerste etappe van de Deltapad Milieu Estafette op 25 mei
1996.
De heer Verheijen heeft vernomen dat de tocht waar wethouder Adriaen
sen aan deel heeft genomen een prachtige tocht was. De Stichting
vraagt een financiële bijdrage en hij verneemt dan ook graag hoe het
college hier mee om denkt te gaan. Wellicht kan de kwestie worden
besproken in de commissie Welzijn.
Wethouder Verheijen is het ontgaan dat er sprake is van een subsidie
verzoek maar een en ander wordt nogmaals nagekeken. Het college heeft
gesponsord omdat dit te maken heeft met de Milieu Estafette en de
prestatie die wethouder Adriaensen heeft geleverd. De sponsorgelden
gaan naar de Stichting.
Wethouder Adriaensen merkt op dat hij 14 kilometer heeft meegelopen.
De subsidiëring voor de tochten komt rechtstreeks ten goede aan de
Provinciale Landschappen. De beschikbare bedragen worden direkt
overgemaakt. Provinciale Landschappen besteden het geld aan het
aankopen van gronden.
XII Herhaald verzoek van A. Keijzers om maatregelen te treffen tegen het
sluipverkeer in het Schoolpad.
De heer van Aert merkt op dat ook hier naar het verkeersveiligheids
plan wordt verwezen. Beleid maken op lange termijn komt neer op
plannen maken, een onderzoeksbureau inschakelen enz. Het CDA is van
mening dat dit probleem al heel lang bekend is en dat het een taak van
de raad is om het probleem op te lossen. Snellere oplossingen zijn
voorhanden. De commissie Openbare Werken en Bedrijven (OWB) ziet dan
ook tijdens de eerstvolgende vergadering een advies van het college
graag tegemoet.
De heer van Tichelt sluit zich aan bij de woorden van de heer van Aert
dat dit probleem al jaren aan de orde is. De burgers aldaar wachten al
veel te lang op een definitief antwoord. De WD verzoekt het college
dan ook om op zo kort mogelijke termijn een gespreksavond te beleggen
met de bewoners van het schoolpad zodat in overleg met elkaar kan
worden gesproken over het al dan niet oplossen van de problematiek.
De heer Jacobs sluit zich aan bij de woorden van de vorige sprekers en
d:\notulen\mei96