- 17 - op gaan leggen hoe een en ander moet geschieden. Aangegeven moet worden binnen welke periode papier moet worden opgehaald. In het bedrijfsleven moet worden ingespeeld op de behoefte om van oud papier af te komen. De WD vindt het een schande dat mensen 2,00 moeten betalen voor zakken die niet de kwaliteit en dikte hebben van de gebruikelijke zakken. Het is niet meer dan normaal dat als service naar de klant en ter voorkoming van zwerfvuil er over wordt gegaan tot het bestellen van zakken van een betere kwaliteit De heer Kustermans zegt dat het afvalstoffenbeleid gericht is op richtgetallen. Die richtgetallen zijn ontstaan doordat er een duur produktieproces is voor de afvalverwerking. De totale berg van afval moet gereduceerd worden. De evaluatie is inderdaad eenzijdig belicht. Er moet een evaluatie onder de burgers plaats gaan vinden. Van de zijde van de klant kunnen dan voorstellen komen. Voor wat betreft het textiel moet er een goede scheiding worden gemaakt tussen datgene wat bij textiel onder afval valt en datgene wat onder hergebruik kan worden verstaan. Wellicht is het mogelijk dat de gemeente zelf textielbakken exploiteert. Dit levert geld op. Voor wat betreft de glasbakken moet er veilig worden omgesprongen met het glas. De bakken moeten over voldoende veilige capaciteit beschikken. Wellicht dat gekeken kan worden naar ondergrondse glasbakken. Ook de fractie van de heer Kustermans is van mening dat de kwaliteit van de zakken beter moet zijn. Om zwerfvuil te voorkomen is het wellicht mogelijk om het vuil in de Molenstraat op een andere dag op te halen. De zakken van de winkeliers blijven nu te lang staan. Er is ook gewezen op het logistiek probleem van de verwerking door de vuilniswagens. Uit het rapport is geen duidelijke oplossing naar voren gekomen. Toch moet hier naar gezocht worden. De fractie Werknemersbelangen is voorstander van het gewogen afvalsysteem. De vervuiler moet aan de hand van het aangeboden afval zelf betalen. Het is gebleken dat het systeem werkt en een proef is aan te raden. Het kost 45,per aansluiting. Er is toegezegd dat er een excursie plaats gaat vinden naar een gemeente waar men met dit systeem werkt De heer Verheijen zegt dat een evaluatierapport de intentie heeft om terug te kijken naar datgene wat is gebeurd. Tijdens de commissievergadering zijn er verscheidene suggesties gedaan om een en ander bij te stellen. Te denken valt aan het "Diftar"systeem en de afvalzakken van de winkeliers. De suggesties die bij de behandeling van het evaluatierapport zijn ingebracht worden door het college serieus bekeken. Bij een volgende evaluatie moet de burger betrokken worden. De heer Poppelaars zegt dat in het rapport staat dat de norm van textiel niet is gehaald. Gezien de vele andere instellingen die ook textiel inzamelen zal de gemeente Zundert deze norm toch halen. Hij vraagt toch om de charitatieve instellingen die kleding inzamelen te ontzien. Te denken valt aan kerkbesturen. In Wernhout staat een container en dit gaat goed. De bisschop gaat met burgemeesters in conclaaf over het onderhoud van kerkgebouwen. Wanneer kerkbesturen op deze wijze geld binnen kunnen krijgen om de kostbare gebouwen te onderhouden, moet hen die mogelijkheid niet ontnomen worden. Daar waar mogelijk moet men onderscheiden wat huishoudelijk afval is en wat bedrijfsafval. De bedrijven moeten zelf een oplossing vinden. Natuurlijk zijn er bedrijven waar het wat moeilijker is om een en ander te scheiden. Binnen het stadsgewest worden de mogelijkheden onderzocht om het diftarsysteem in te voeren. Dit systeem is het meest eerlijke systeem. Op de stortplaats moet per kilogram afgerekend worden. In de gemeente Zundert wordt de heffing per zak opgelegd. Toch is de heer Poppelaars van mening dat het uiteindelijk niets uitmaakt. Wanneer iemand 100 zakken op een jaar aanlevert heeft hij waarschijnlijk 4x zoveel gewicht als iemand die maar 25 zakken aanlevert. Bij de uitvoering maakt d: \notulen\apr96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 165