- 17 -
op gaan leggen hoe een en ander moet geschieden. Aangegeven moet worden
binnen welke periode papier moet worden opgehaald. In het bedrijfsleven
moet worden ingespeeld op de behoefte om van oud papier af te komen. De
WD vindt het een schande dat mensen 2,00 moeten betalen voor zakken
die niet de kwaliteit en dikte hebben van de gebruikelijke zakken. Het is
niet meer dan normaal dat als service naar de klant en ter voorkoming van
zwerfvuil er over wordt gegaan tot het bestellen van zakken van een betere
kwaliteit
De heer Kustermans zegt dat het afvalstoffenbeleid gericht is op
richtgetallen. Die richtgetallen zijn ontstaan doordat er een duur
produktieproces is voor de afvalverwerking. De totale berg van afval moet
gereduceerd worden. De evaluatie is inderdaad eenzijdig belicht. Er moet
een evaluatie onder de burgers plaats gaan vinden. Van de zijde van de
klant kunnen dan voorstellen komen. Voor wat betreft het textiel moet er
een goede scheiding worden gemaakt tussen datgene wat bij textiel onder
afval valt en datgene wat onder hergebruik kan worden verstaan. Wellicht
is het mogelijk dat de gemeente zelf textielbakken exploiteert. Dit levert
geld op. Voor wat betreft de glasbakken moet er veilig worden omgesprongen
met het glas. De bakken moeten over voldoende veilige capaciteit
beschikken. Wellicht dat gekeken kan worden naar ondergrondse glasbakken.
Ook de fractie van de heer Kustermans is van mening dat de kwaliteit van
de zakken beter moet zijn. Om zwerfvuil te voorkomen is het wellicht
mogelijk om het vuil in de Molenstraat op een andere dag op te halen. De
zakken van de winkeliers blijven nu te lang staan. Er is ook gewezen op
het logistiek probleem van de verwerking door de vuilniswagens. Uit het
rapport is geen duidelijke oplossing naar voren gekomen. Toch moet hier
naar gezocht worden. De fractie Werknemersbelangen is voorstander van het
gewogen afvalsysteem. De vervuiler moet aan de hand van het aangeboden
afval zelf betalen. Het is gebleken dat het systeem werkt en een proef is
aan te raden. Het kost 45,per aansluiting. Er is toegezegd dat er
een excursie plaats gaat vinden naar een gemeente waar men met dit systeem
werkt
De heer Verheijen zegt dat een evaluatierapport de intentie heeft om terug
te kijken naar datgene wat is gebeurd. Tijdens de commissievergadering
zijn er verscheidene suggesties gedaan om een en ander bij te stellen. Te
denken valt aan het "Diftar"systeem en de afvalzakken van de winkeliers.
De suggesties die bij de behandeling van het evaluatierapport zijn
ingebracht worden door het college serieus bekeken. Bij een volgende
evaluatie moet de burger betrokken worden.
De heer Poppelaars zegt dat in het rapport staat dat de norm van textiel
niet is gehaald. Gezien de vele andere instellingen die ook textiel
inzamelen zal de gemeente Zundert deze norm toch halen. Hij vraagt toch om
de charitatieve instellingen die kleding inzamelen te ontzien. Te denken
valt aan kerkbesturen. In Wernhout staat een container en dit gaat goed.
De bisschop gaat met burgemeesters in conclaaf over het onderhoud van
kerkgebouwen. Wanneer kerkbesturen op deze wijze geld binnen kunnen
krijgen om de kostbare gebouwen te onderhouden, moet hen die mogelijkheid
niet ontnomen worden. Daar waar mogelijk moet men onderscheiden wat
huishoudelijk afval is en wat bedrijfsafval. De bedrijven moeten zelf een
oplossing vinden. Natuurlijk zijn er bedrijven waar het wat moeilijker is
om een en ander te scheiden. Binnen het stadsgewest worden de
mogelijkheden onderzocht om het diftarsysteem in te voeren. Dit systeem is
het meest eerlijke systeem. Op de stortplaats moet per kilogram afgerekend
worden. In de gemeente Zundert wordt de heffing per zak opgelegd. Toch is
de heer Poppelaars van mening dat het uiteindelijk niets uitmaakt. Wanneer
iemand 100 zakken op een jaar aanlevert heeft hij waarschijnlijk 4x zoveel
gewicht als iemand die maar 25 zakken aanlevert. Bij de uitvoering maakt
d: \notulen\apr96