- 5 - elementverharding moest worden toegepast die constructief gelijkwaardig is aan een rijbaanverharding. Men was unaniem akkoord met het voorliggend plan. Het plan is daarna behandeld in de raadsvergadering van 23 februari 1995. Ook toen waren de verschillende fracties erg duidelijk, zeker het CDA. Wethouder Adriaensen haalt citaten aan. "Iedere gulden die gebruikt wordt voor het onderhoud aan de betontegelfietspaden kan in principe beter gebruikt worden voor de aanleg van nieuwe fietspaden." "De financiën blijven voor de fractie van het CDA uitgangspunt voor de aanleg van fietspaden." Uiteindelijk komt de raad tot de conclusie dat conform het voorstel van burgemeester en wethouders wordt besloten. Wethouder Adriaensen bevestigt de woorden van de heer van Aert omtrent de motie op bladzijde 57. De discussie is naar aanleiding van het intrekken van de motie in de vergadering gevoerd. Bij de begrotingsbehandeling is heel uitdrukkelijk gezegd wat de coalitie met de fietspaden wil. Hij heeft gesproken van een drietrapsrakketHet gaat om het verbeteren van het fietspad bij de Moersebaan conform afspraken, de prof. H. van der Hoevenstraat met een integraal onderzoek naar de functie van de weg. Er is een reconstructie in beeld waar eerst wat nader naar gekeken moet worden. Er moet allereerst een plan van eisen worden opgesteld. Tot slot moet een fietspadennota worden opgesteld waarin alle suggesties en handreikingen worden meegenomen. Slechts een klein stukje van de fietspaden kan in 1996 werkelijk worden aangelegd. Ter compensatie wordt het fietspad wat in het kader van de ruilverkaveling wordt aangelegd bij het Frans baantje/de Krochtenweg, op de lijst voor 1997 gezet. Destijds is er ook een plan gepresenteerd. Er is toen ook gevraagd of dergelijke kwesties besproken moesten worden in een commissie. Wethouder Adriaensen heeft toen aangegeven dat het college de motie ontraadde. Het is niet meer dan normaal dat "opgenomen investeringen worden vertaald in een voorstel." Het voorstel moet in de commissie aan de orde komen. Het gaat om het voorstel wat nu op tafel ligt. De heer v.d. Broek onderbreekt wethouder Adriaensen met de mededeling dat er kwesties worden aangehaald die eigenlijk niet aan de orde zijn. De heer Adriaensen wil de waarheid aan zijn zijde krijgen. Doordat hij zoveel woorden nodig heeft onderkent hij waarschijnlijk zijn ongelijk. De heer Jacobs zal zich ongetwijfeld herinneren dat er tijdens de begrotingsbehandeling is afgesproken dat er eerst een integrale discussie over de fietspaden plaats moest vinden in de commissie OWB alvorens er met enig voorstel in de raad werd teruggekomen. Er is ingestemd met de opvatting dat er eerst een integrale discussie plaats moest vinden. Daarna kan invulling aan een en ander worden gegeven. Al dat andere wat wethouder Adriaensen aanhaalt is geen antwoord op de vraag van de heer van Aert. Wethouder Adriaensen zegt dat enig onderzoek in de zeer nabije historie erg belangrijk is om aan te geven waarom vanavond dit voorstel wordt voorgelegd. De discussie is afgesloten door de voorzitter. Wederom volgt een citaat. "De voorzitter is van mening dat het een warboel wordt. De motie wordt in stemming gebracht. De heer v.d. Broek deelt namens zijn fractie mede dat de motie wordt ingetrokken." Getracht wordt om het fietspad zo stabiel mogelijk uit te voeren. De stabiliteit van asfalt zal echter nooit bereikt worden. Landgoed "de Moeren" is pas in een later stadium in beeld gekomen. Toen bleek dat het om een andere reden beter was om ter plekke over te gaan tot elementenverharding, heeft het landgoed zich bij deze visie aangesloten. Zij hadden uiteraard een geheel andere reden. Er is ter voorbereiding van het voorstel een tweede gesprek gevoerd met de eigenaar van het landgoed. De eigenaar heeft geen eisen gesteld. In goed overleg is er tot een bepaalde keuze gekomen. Men kon kiezen tussen betontegels en klinkers. Deskundigen hebben verzekerd dat op de klinkerverharding ook goed gefietst kan worden. Bovendien ontstaat er een stabieler geheel. Het traject is in een tijdsvolgorde gezet. Hieruit is een planning gekomen. Die planning wil men halen. Het fietspad Moersebaan tot aan de Rucphenseweg staat op de eerste d:\notulen\apr96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 153