- 4 - nemen. Het totaal moest bekeken worden. Daarna moest verder worden gegaan. De heer Jacobs staat hier nog steeds achter maar het is wel zo dat andere afspraken die zijn gemaakt niet nagekomen kunnen worden. Een keuze moet worden gemaakt. De fractie Werknemersbelangen had liever gezien dat over werd gegaan tot het aanleggen van het fietspad in asfalt. Het is wat vreemd dat wanneer de raad een besluit neemt over een bepaalde wijze, anderen hier een verandering in aan kunnen brengen. Wanneer een besluit wordt genomen, moet het ook op die wijze gebeuren. Gebleken is dat het bedrag moet worden verhoogd vanwege de aanwezigheid van nutsleidingenDe leidingen zijn op een andere wijze gelegd dan gebruikelijk is. Normaal liggen de leidingen langs de kant. De leidingen komen dan echter in het grondgebied van de voornoemde eigenaar te liggen. Eigenlijk worden de problemen opgeschoven. ANWB Nederland heeft een en ander onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het beter is om op een klinkerbestrating te rijden. Tevens vragen klinkers meer onderhoud. Asfalt is immers een gesloten verharding. Men kan er nu voor kiezen om te wachten tot men toch asfalt aan kan leggen tot aan de RucphensewegOnteigeningsprocedures kosten veel geld en nemen veel tijd in beslag. Men kan er ook voor kiezen om over te gaan op een andere verharding. In februari is hier tijdens de commissievergadering OWB over gesproken. De fractie Werknemersbelangen stemt in met het voorstel van het college, zij het niet van harte. De fractie had ook liever gezien dat gekozen kon worden voor asfalt of een soortgelijke verharding. Er blijft geen andere keuze dan betonklinkers over. De aanleg moet worden gerealiseerd wanneer de mensen niet optimaal van deze fietspad gebruik maken De heer Verheijen deelt de mening van de heer Poppelaars wanneer gesproken wordt over het ontbreken van stukken. Hij heeft zich laten informeren en het betreffende commissielid heeft gezegd dat de fractie Groen Zundert akkoord kan gaan met het voorstel zoals dat nu op tafel ligt, uitgaande van de uitspraken die de fractie Groen Zundert in het kader van de fietspaden altijd heeft gedaan. Er moet inderdaad snel worden gekomen tot een integraal fietspadenplan. Dit plan moet met spoed worden uitgevoerd. Wanneer het seizoen voorbij is heeft men nog niets. Wethouder Adriaensen bevestigt de woorden van de heer Poppelaars. Er was inderdaad geen verslag van de commissie OWB aanwezig. De commissievergadering was vrij laat. Er mogen 8 werkbare dagen tussen de commissievergadering en de aanlevering van het verslag zitten. Het aanwezige dossier was inderdaad wat summier en hij heeft hier in een te laat stadium kennis van genomen. Het is echter wel zo dat alle relevante stukken aanwezig waren bij het dossier wat tijdens de commissievergadering Openbare Werken is behandeld. De heer Poppelaars en de heer van Aert hebben gezegd dat er wordt gesproken over een renovatieplan van betontegelfietspaden in het buitengebied. Dit is niet verzonnen door het college. Gezamenlijk is meerdere malen gezegd dat er iets aan de fietspaden moest worden gedaan. Een voorstel wat behandeld is in februari 1995 is concreet aan de orde gesteld. Voorgesteld is om de betontegelfietspaden bij de Panhoefweg, de Prof. H. van der Hoevenstraatde Moersebaan en de Roosendaalsebaan fasegewijs te renoveren. Hier heeft men 3 jaar voor uitgetrokken. Er is een discussie gevoerd over de keuze tussen beton en asfalt. Tijdens de discussie in februari 1995 is een uitzondering gemaakt voor het gedeelte waarover vanavond wordt gesproken. Het gaat om het gedeelte van de Moersebaan waar de gasleiding ligt. Er is gesteld dat aangezien er hoge aanpassingskosten zijn om de nutsvoorziening te verleggen het wellicht nodig is om over te gaan tot het aanleggen van een elementenverharding. Op deze wijze kan de nutsvoorziening blijven liggen. In dit stuk wordt gesproken over een elementverharding van nieuwe betonklinkers met een goede fundering en kantopsluiting. Hierdoor is de eenheidsprijs vergelijkbaar met een andere verharding. Wat verder in het verslag van februari 1995 wordt het wegvak met daaronder de nutsleiding nogmaals besproken. De conclusie was dat er een d:\notulen\apr96

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 152