-28-
voorstel. Wanneer het krediet van 250.000,-- wordt ingetrokken zijn er
structureel nog 20.000,dekkingsmiddelen aanwezig. Wanneer er nog
activiteiten in de richting van samenwerking plaats gaan vinden kan hier
altijd nog richting aan worden gegeven. Men moet nu in ieder geval proberen
te voorkomen dat een en ander nog meer belastinggeld gaat kosten. Dit
betekent ook verspilling in capaciteit voor de uitvoering van het eigen
investeringsprogramma. Het college geeft hier hogere prioriteit aan mede
gezien de stand van zaken in het fusieproces. Bij de voorjaarsnota kan er
al naar gelang de stand van zaken opnieuw financieel invulling aangegeven
worden. Dit moet gezamenlijk worden gedaan. Het college is op de hoogte van
het feit dat een gulden maar één keer kan worden uitgegeven. De wethouder
stelt dan ook voor, ook mede gezien het hoge te verwachten globale
rekeningresultaat, om het krediet van 250.000,voor de herindeling in
te trekken. De structurele lasten moeten worden aangewend op het moment dat
dit moet gebeuren. De wethouder vindt de behandeling van de voorjaarsnota
een geschikt moment. Hij adviseert de raad dan ook voor om in te stemmen
met het amendement van de WD. Er ontstaat structurele dekkingsruimte en
afzonderlijke herindelingsaangelegenheden kunnen worden voorgelegd met
afzonderlijke kredietconsequenties
De voorzitter geeft te kennen dat het voorstel verkeerd is. Het bedrag is
wel degelijk inclusief BTW.
Wethouder Damen zegt dat het standpunt van de heer Poppelaars duidelijk is.
Het gaat om de realiteit van een hoop werk wat uitgevoerd moet worden. Het
is prettig dat de heer Poppelaars dit ook in is gaan zien. Het CDA heeft
niet duidelijk aangegeven of men dit al dan niet wil. Wethouder Damen
nodigt de fractie van het CDA dan ook uit om wanneer zij vinden dat het
krediet niet beschikbaar moet worden gesteld aan te geven welke aspecten
dan minder prioriteit moeten hebben. Er moeten dan zaken doorgeschoven
worden naar het volgende jaar. Dit is de consequentie. Na de vorige
verkiezingen is er een nieuwe raad aangetreden. Er is toen gezegd dat er in
het kader van de herindeling veel werk moest worden verricht. Dit geldt ook
voor het extra werk wat moest worden gedaan bij de wisseling van
voorzitter. Noodzakelijkerwijs was er een derde wethouder nodig. Op zijn
minst had men dit voor een gedeelte door kunnen vertalen naar het ambtelijk
apparaat. Dit is niet gebeurd. Het ligt in de lijn om dit nu een stukje in
te vullen.
De voorzitter zegt dat er nu 3 voorstellen op tafel liggen. Het eerste
voorstel is het voorstel van het college. Het tweede voorstel betreft het
voorstel van de WD. Het gaat om 475.000,uit het jaarresultaat 1995.
Het krediet van 250.000,zou ingetrokken moeten worden. Het laatste
voorstel bestaat uit het gegeven dat een bedrag van 250.000,moet
blijven bestaan. Het bedrag van 225.000,moet ten laste van het
voorlopig rekeningresultaat 1995 komen. Wanneer er 3 voorstellen zijn is
het de taak van de voorzitter om aan te geven welk voorstel het verst
strekkend is. Wanneer dit voorstel wordt verworpen gaat men oordelen over
het minst ver strekkende voorstel. Wanneer ook dit wordt verworpen, gaat
men over tot het nemen van een besluit over het voorstel van het college.
Het voorstel van de WD is het verst strekkend omdat een krediet van
250.000,wordt ingetrokken. Het bedrag van 475.000,wordt ten
laste gebracht van het voorlopig rekeningresultaat 1995. Het voorstel van
de heer Poppelaars is niet zo ver strekkend. Het krediet wordt in stand
gehouden en haalt 225.000,van de incidentele middelen af.
De heer Poppelaars zegt dat de gemeentelijke herindeling veel tijd heeft
gekost. Er is hierdoor een achterstand in werk ontstaan. Het invullen van
het hoofd Openbare Werken op tijdelijke basis is een gevolg van de