-28- voorstel. Wanneer het krediet van 250.000,-- wordt ingetrokken zijn er structureel nog 20.000,dekkingsmiddelen aanwezig. Wanneer er nog activiteiten in de richting van samenwerking plaats gaan vinden kan hier altijd nog richting aan worden gegeven. Men moet nu in ieder geval proberen te voorkomen dat een en ander nog meer belastinggeld gaat kosten. Dit betekent ook verspilling in capaciteit voor de uitvoering van het eigen investeringsprogramma. Het college geeft hier hogere prioriteit aan mede gezien de stand van zaken in het fusieproces. Bij de voorjaarsnota kan er al naar gelang de stand van zaken opnieuw financieel invulling aangegeven worden. Dit moet gezamenlijk worden gedaan. Het college is op de hoogte van het feit dat een gulden maar één keer kan worden uitgegeven. De wethouder stelt dan ook voor, ook mede gezien het hoge te verwachten globale rekeningresultaat, om het krediet van 250.000,voor de herindeling in te trekken. De structurele lasten moeten worden aangewend op het moment dat dit moet gebeuren. De wethouder vindt de behandeling van de voorjaarsnota een geschikt moment. Hij adviseert de raad dan ook voor om in te stemmen met het amendement van de WD. Er ontstaat structurele dekkingsruimte en afzonderlijke herindelingsaangelegenheden kunnen worden voorgelegd met afzonderlijke kredietconsequenties De voorzitter geeft te kennen dat het voorstel verkeerd is. Het bedrag is wel degelijk inclusief BTW. Wethouder Damen zegt dat het standpunt van de heer Poppelaars duidelijk is. Het gaat om de realiteit van een hoop werk wat uitgevoerd moet worden. Het is prettig dat de heer Poppelaars dit ook in is gaan zien. Het CDA heeft niet duidelijk aangegeven of men dit al dan niet wil. Wethouder Damen nodigt de fractie van het CDA dan ook uit om wanneer zij vinden dat het krediet niet beschikbaar moet worden gesteld aan te geven welke aspecten dan minder prioriteit moeten hebben. Er moeten dan zaken doorgeschoven worden naar het volgende jaar. Dit is de consequentie. Na de vorige verkiezingen is er een nieuwe raad aangetreden. Er is toen gezegd dat er in het kader van de herindeling veel werk moest worden verricht. Dit geldt ook voor het extra werk wat moest worden gedaan bij de wisseling van voorzitter. Noodzakelijkerwijs was er een derde wethouder nodig. Op zijn minst had men dit voor een gedeelte door kunnen vertalen naar het ambtelijk apparaat. Dit is niet gebeurd. Het ligt in de lijn om dit nu een stukje in te vullen. De voorzitter zegt dat er nu 3 voorstellen op tafel liggen. Het eerste voorstel is het voorstel van het college. Het tweede voorstel betreft het voorstel van de WD. Het gaat om 475.000,uit het jaarresultaat 1995. Het krediet van 250.000,zou ingetrokken moeten worden. Het laatste voorstel bestaat uit het gegeven dat een bedrag van 250.000,moet blijven bestaan. Het bedrag van 225.000,moet ten laste van het voorlopig rekeningresultaat 1995 komen. Wanneer er 3 voorstellen zijn is het de taak van de voorzitter om aan te geven welk voorstel het verst strekkend is. Wanneer dit voorstel wordt verworpen gaat men oordelen over het minst ver strekkende voorstel. Wanneer ook dit wordt verworpen, gaat men over tot het nemen van een besluit over het voorstel van het college. Het voorstel van de WD is het verst strekkend omdat een krediet van 250.000,wordt ingetrokken. Het bedrag van 475.000,wordt ten laste gebracht van het voorlopig rekeningresultaat 1995. Het voorstel van de heer Poppelaars is niet zo ver strekkend. Het krediet wordt in stand gehouden en haalt 225.000,van de incidentele middelen af. De heer Poppelaars zegt dat de gemeentelijke herindeling veel tijd heeft gekost. Er is hierdoor een achterstand in werk ontstaan. Het invullen van het hoofd Openbare Werken op tijdelijke basis is een gevolg van de

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 138