-27- er veel guldens uitgegeven worden. Het geld komt niet meer terug. De heer v.d. Broek hoopt ook dat een aantal zaken niet overgedaan hoeven te worden in de nieuwe gemeente. Hij wil dit geloven maar recent heeft hij voorbeelden meegemaakt waarbij zaken waarover een besluit was genomen toch nog werden gewijzigd. Het kost veel tijd. Het is inderdaad zo dat wanneer projecten snel worden afgewerkt dit het minst kost. Men moet er wel zorg voor dragen dat de randvoorwaarden scherp worden gesteld. De heer v.d. Broek constateert dat een en ander nogal wisselt. Op die manier worden projecten minder snel afgewerkt. Het zou een aanzienlijke besparing zijn wanneer het college duidelijk de richting aan zou geven. De voorzitter zegt dat hij samen met wethouder Adriaensen heeft gefilosofeerd over de gang van zaken bij de sector Openbare Werken. Zij kwamen tot de conclusie dat de heer Hartman hier 20 uur per week mee bezig was. Het is niet noodzakelijk om met dit werk een hele week bezig te zijn. Dit is een onderdeel van de gesprekken die men zal hebben met het bureau en de sector. Wellicht komt men lager uit. Na een jaar ervaring heeft de voorzitter het vermoeden dat maar op zeer beperkt terrein zaken op de rails kunnen worden gezet in samenwerking met de gemeente Rijsbergen. Hij betreurt dit. Men is een jaar bezig en het is nog niet gelukt, er zijn veel manuren weggegooid en er is veel frustratie. Ook is er veel polarisatie ontstaan. Het kost veel belastinggeld en men wordt terughoudend. Het college heeft de lijn gevolgd dat er voor de herindeling een bedrag wordt uitgetrokken van 250.000,Wanneer men iets nodig heeft wendt men zich tot de raad. Het zou de ideale situatie zijn wanneer dit bedrag op zou gaan aan de herindeling. De voorzitter ziet dit niet gebeuren. De heer v.d. Broek heeft tijdens een commissievergadering gezegd dat personeelsbeleid toebehoort aan het college, zeker wanneer het individuele gevallen betreft. Het is moeilijk om hier publiekelijk verantwoording over af te leggen. De grote lijn van het personeelsbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. Individuele gevallen vallen onder de verantwoordelijkheid van het college. De voorzitter hoopt dat de heer v.d. Broek wil aanvaarden dat het de beste weg is om de afdeling Openbare Werken niet binnen de eigen dienst te regelen. De heer v.d. Broek kan instemmen met de uitspraak van de voorzitter. Het is alleen niet zo dat er over dit punt een unanieme mening was. Het CDA heeft gezegd dat niet geoordeeld kan worden over een bepaalde functie. Er moet gekeken worden hoe een en ander intern opgelost kan worden. De voorzitter zegt dat het college van mening is dat dit geen goede oplossing is. Een nieuwe gemeenteraad zal inderdaad blij zijn met zaken die al zijn geregeld. De nieuwe raad zal op 2 januari 1997 beginnen. Er is zeker geen sprake van weggegooid geld. Het is een kwestie van prioriteiten stellen wanneer men een aanbestedingsnota wenst. Het is inderdaad zo dat de randvoorwaarden momenteel niet scherp zijn. Men moet trachten deze randvoorwaarden wel scherp te krijgen. Het is een politiek proces. Het gaat niet altijd gemakkelijk. Wethouder Verheijen komt terug op de opmerking van de heer Poppelaars dat hij akkoord kan gaan met een bedrag van 175.000,om het investeringsprogramma uit te voeren. Hij geeft er echter een andere dekking aan en wil het krediet van 250.000,handhaven. Het college moet verheugd zijn met de instemming van de heer Poppelaars om alsnog een investeringsprogramma uit te voeren wat niet door zijn fractie akkoord is bevonden. Anderzijds is het rekeningresultaat voldoende groot om de funktie die de raad hierin heeft aan te wenden. Er blijft nog een ruimte over van 1.200.000,om het college te voorzien van creatieve ideeën. Het college zal hier zelf ook aanvulling aan geven door middel van een

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 137