-21- kunnen worden. In dit voorstel wordt gezegd dat er 250.000, teruggetrokken moet worden. Dit betekent een structurele dekkingsruimte van 20.000,Vervolgens wordt er 475.000,uit het rekeningsresultaat van 1995 gehaald. Dit gaat om 100.000,meer dan het voorstel wat het college aangeeft. Enerzijds wordt er 20.000,structurele dekkingsruimte vrijgemaakt. Anderzijds wordt er vooruitlopend op de vaststelling van het rekeningsresultaat 100.000,meer hieruit onttrokken. Wanneer de bestemming van het rekeningsresultaat aan de orde komt, zal iedere fractie eigen wensen hebben. De heer Poppelaars heeft er moeite mee om nu al 100.000,meer uit het rekeningsresultaat te trekken. Hij heeft al moeite met 175.000,Het Agrarisch Belang kan het amendement van de WD niet ondersteunen. De fractie ondersteunt het voorstel van het college voor wat betreft punt A. Dit geldt echter niet voor punt B. De vervanging van het sectorhoofd middelen wordt wel gesteund maar dan wel uit het krediet van 250.000,welke eerder is aangewezen. De heer v.d. Broek zegt dat het gaat om een voorstel waarin 375.000, beschikbaar wordt gesteld voor extra personeel, gedeeltelijk wegens vervanging door ziekte en gedeeltelijk door uitbreiding. De heer v.d. Broek neemt aan dat er in het verleden ook mensen in de ziektewet terecht zijn gekomen. Dergelijke voorstellen zijn in het verleden niet naar voren gebracht. Men probeerde dit intern op te lossen of men ging over tot het uitbesteden van werk. Er wordt nu gezegd dat men nog 175.000,nodig heeft voor het ambitieus investeringsschema. De heer Poppelaars heeft ooit gesproken over "luchtfietserij". Die lucht blijkt nu erg duur te zijn. Het bedrag moet betaald worden uit het resultaat van 1995 De heer v.d. Broek vindt dat het college heel vindingrijk is in het vinden van financiële middelen. Men zorgt er vooral voor dat het financiële beleid niet terugkomt in cijfers. De heer v.d. Broek is van mening dat er gerefereerd wordt naar 1995 waarbij heel duidelijk zaken aanwezig zijn die betrekking hebben op 1996. Hij is van mening dat ze ook structureel zijn. Er kan dan wel gezegd worden dat het tijdelijk is en per 1 januari 1997 komt te vervallen maar de heer v.d. Broek is het hier niet mee eens. Er wordt een bepaalde trend gezet die niet teruggedraaid kan worden. De gemeente Zundert heeft haar financiële positie mede te danken aan de zuinigheid met personeel in het verleden. In het kader van de herindeling moeten een aantal werkzaamheden worden verricht. De werkzaamheden moeten worden verricht door de eigen medewerkers. Hierdoor blijven andere zaken liggen. Wanneer wordt ingestemd met het amendement van de WD, moet men keer op keer terug naar de raad voor een krediet. De heer v.d. Broek heeft in de commissie aangegeven dat het niet mee zal vallen om voor zo'n korte tijd mensen te werven. Het is bovendien de vraag of dit de moeite is. Voor deze mensen zijn ingewerkt zit men al aan 1 januari 1997. Er is toegezegd dat het zal gaan om tijdelijke dienstverbanden. Het is ook mogelijk dat mensen worden ingehuurd via bureaus. Wanneer hij het goed begrepen heeft was dit vooral de insteek. Wanneer dit het geval is moet er nog eens 70.000,extra worden geraamd. De kosten zijn namelijk weergegeven exclusief BTW. Wanneer er mensen worden ingehuurd, krijgt men te maken met een factuur waarop wel BTW wordt berekend. 17,5% van 375.000,is ongeveer 70.000, Het CDA stelt dan ook voor om eerst te proberen om intern tot een oplossing te komen. In het verleden is dit zelfs over afdelingen heen gebeurd. Een aantal werkzaamheden van de sector Ruimtelijke Ordening en Milieu en Openbare Werken kunnen worden uitbesteed. Zaken die minder belangrijk zijn moeten doorgeschoven worden. Te denken valt aan een investeringsnota die volgend jaar toch weer aan de orde moet komen. Men moet ook kijken wat men

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 131