-18- Ook zijn fractie is het hier mee eens. De directeur van het woningbedrijf heeft in de commissie een toelichting gegeven over de eventuele gevolgen van het overdragen van nieuwe leningen naar het waarborgfonds. Het Agrarisch Belang is van mening dat het een goede zaak is wanneer de gemeente dit wel doet. Het kan leiden tot een geringe huurverhoging. De huurverhoging mag dan niet gelden voor woningen waar een nieuwe lening voor afgesloten wordt. Het moet verdeeld worden over het totale woningbezit. Het gaat om een aantal dubbeltjes per maand. Het is een goede zaak dat een en ander wordt gescheiden. Het woningbedrijf is geprivatiseerd. Er is een instantie waar de garanties ondergebracht kunnen worden. De gemeente moet zich terugtrekken en zich richten tot de nieuwe instantie. Het is een goede zaak dat een woningstichting leningen aangaat. Zij bepalen of zij dit al dan niet met garantie doen. Wanneer zij dit wel doen moet dit naar de mening van het Agrarisch Belang bij de WSW gebeuren. Wanneer hier niet toe over wordt gegaan moeten de burgers het ophoesten wanneer er iets fout gaat. Wanneer men het verdeelt over het totale woningbezit is de fractie ervan overtuigd dat de huurverhoging beperkt blijft tot hooguit 2 kwartjes per maand. De fractie is het dan ook eens met het voorstel. De heer van Tichelt zegt dat de WD vindt dat privatiseren ook daadwerkelijk privatiseren betekent. Het betekent niet dat men voor het ene gedeelte wel tot privatiseren over mag gaan en voor het andere niet wanneer hier financiële extraatjes aan vast zitten. De fractie wil geen suggesties wekken ten aanzien van de stichting. Wanneer een stichting zich onafhankelijk op wil stellen moet die zelfstandigheid doorgaan. In een commissievergadering werd de indruk gewekt dat de huur van een aantal woningen spectaculair zal stijgen. Er moet uitgelegd worden hoe het met de huurstijging per woning zit. Het mag dan niet over 15 woningen gaan maar over het totale woningbezit omdat men verhalen anders altijd in een bepaalde richting kan sturen. De fractie van de WD ondersteunt het voorstel pe heer Verhei jen deelt de visie van de heer Poppelaars en de heer van Tichelt. Er is een onafhankelijke stichting die woningen verhuurt. Voor wat betreft de huurverhoging is hij het niet eens met de heer Poppelaars. De gemeente kan echter weinig invloed uitoefenen. Als huurder kan men op het moment van een huurverhoging een beroep doen op de Huuradviescommissie. De commissie gaat dan over tot toetsing. Wethouder Verheijen zegt dat de commissie Befi niet unaniem over het totale voorstel was maar wel over de overdracht van de bestaande garanties. Er was discussie over de toekomstige garantstelling van nieuwe financieringen. Met name de gevolgen voor de huurders moesten in het debat in de raad verder in beeld worden gebracht. De sector middelen heeft een berekening opgesteld. Hierbij is ervan uitgegaan dat de woningcorporaties disagio moeten betalen wanneer zij een garantstelling onderbrengen bij het waarborgfonds sociale woningbouw. Dit is afhankelijk van de looptijd van de lening. Wethouder Verheijen geeft een voorbeeld. Hij maakt de bouw van 15 woningen concreet. De woningen hebben een prijs van 120.000,Dit betekent een totale investering van 1.800.000,Het disagio op basis van de reglementen in het kader van het WSW betekent 0,75% uitgaande van 50 jaren. De langste looptijd voor een lening van 1.800.000,is een bedrag van 13.500, Wanneer hier de annuïteit op los wordt gelaten op basis van 50 jaar komt men uit op 852,/jaar. Er is uitgegaan van 6%. Dit betekent een huurverhoging van 56, 80 per woning, per jaar. Het gaat om 4,75 per maand. De doorbelasting van de financiële gevolgen van dit disagio over alle huurwoningen levert een huurverhoging op van 0,08 per woning per maand. De woningcorporaties kunnen deze algemene kostenpost doorbelasten

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 128