-18-
Ook zijn fractie is het hier mee eens. De directeur van het woningbedrijf
heeft in de commissie een toelichting gegeven over de eventuele gevolgen
van het overdragen van nieuwe leningen naar het waarborgfonds. Het
Agrarisch Belang is van mening dat het een goede zaak is wanneer de
gemeente dit wel doet. Het kan leiden tot een geringe huurverhoging. De
huurverhoging mag dan niet gelden voor woningen waar een nieuwe lening voor
afgesloten wordt. Het moet verdeeld worden over het totale woningbezit. Het
gaat om een aantal dubbeltjes per maand. Het is een goede zaak dat een en
ander wordt gescheiden. Het woningbedrijf is geprivatiseerd. Er is een
instantie waar de garanties ondergebracht kunnen worden. De gemeente moet
zich terugtrekken en zich richten tot de nieuwe instantie. Het is een goede
zaak dat een woningstichting leningen aangaat. Zij bepalen of zij dit al
dan niet met garantie doen. Wanneer zij dit wel doen moet dit naar de
mening van het Agrarisch Belang bij de WSW gebeuren. Wanneer hier niet toe
over wordt gegaan moeten de burgers het ophoesten wanneer er iets fout
gaat. Wanneer men het verdeelt over het totale woningbezit is de fractie
ervan overtuigd dat de huurverhoging beperkt blijft tot hooguit 2 kwartjes
per maand. De fractie is het dan ook eens met het voorstel.
De heer van Tichelt zegt dat de WD vindt dat privatiseren ook
daadwerkelijk privatiseren betekent. Het betekent niet dat men voor het ene
gedeelte wel tot privatiseren over mag gaan en voor het andere niet wanneer
hier financiële extraatjes aan vast zitten. De fractie wil geen suggesties
wekken ten aanzien van de stichting. Wanneer een stichting zich
onafhankelijk op wil stellen moet die zelfstandigheid doorgaan. In een
commissievergadering werd de indruk gewekt dat de huur van een aantal
woningen spectaculair zal stijgen. Er moet uitgelegd worden hoe het met de
huurstijging per woning zit. Het mag dan niet over 15 woningen gaan maar
over het totale woningbezit omdat men verhalen anders altijd in een
bepaalde richting kan sturen. De fractie van de WD ondersteunt het
voorstel
pe heer Verhei jen deelt de visie van de heer Poppelaars en de heer van
Tichelt. Er is een onafhankelijke stichting die woningen verhuurt. Voor wat
betreft de huurverhoging is hij het niet eens met de heer Poppelaars. De
gemeente kan echter weinig invloed uitoefenen. Als huurder kan men op het
moment van een huurverhoging een beroep doen op de Huuradviescommissie. De
commissie gaat dan over tot toetsing.
Wethouder Verheijen zegt dat de commissie Befi niet unaniem over het totale
voorstel was maar wel over de overdracht van de bestaande garanties. Er was
discussie over de toekomstige garantstelling van nieuwe financieringen. Met
name de gevolgen voor de huurders moesten in het debat in de raad verder in
beeld worden gebracht. De sector middelen heeft een berekening opgesteld.
Hierbij is ervan uitgegaan dat de woningcorporaties disagio moeten betalen
wanneer zij een garantstelling onderbrengen bij het waarborgfonds sociale
woningbouw. Dit is afhankelijk van de looptijd van de lening. Wethouder
Verheijen geeft een voorbeeld. Hij maakt de bouw van 15 woningen concreet.
De woningen hebben een prijs van 120.000,Dit betekent een totale
investering van 1.800.000,Het disagio op basis van de reglementen in
het kader van het WSW betekent 0,75% uitgaande van 50 jaren. De langste
looptijd voor een lening van 1.800.000,is een bedrag van 13.500,
Wanneer hier de annuïteit op los wordt gelaten op basis van 50 jaar komt
men uit op 852,/jaar. Er is uitgegaan van 6%. Dit betekent een
huurverhoging van 56, 80 per woning, per jaar. Het gaat om 4,75 per
maand. De doorbelasting van de financiële gevolgen van dit disagio over
alle huurwoningen levert een huurverhoging op van 0,08 per woning per
maand. De woningcorporaties kunnen deze algemene kostenpost doorbelasten