-7- Wethouder Adriaensen zegt dat een aantal partijen een verklaring hebben gegeven voor het feit dat zij al dan niet tegen de HSL zijn. Er zijn diverse meningen naar voren gekomen. De reactie van het college zou in eerste instantie positiever geweest zijn dan de mededeling die nu op tafel ligt. Wethouder Adriaensen is het hier niet mee eens. In eerste instantie is er door de gemeenten die daadwerkelijk met de aanleg te maken hebben en door de aanliggende gemeenten een gemeenschappelijke verklaring gemaakt. Die verklaring is door alle gemeenten ondertekend. Het ging over een verklaring over de integrale benadering van de infrastructuur. Er moest bijvoorbeeld aandacht worden geschonken aan de geluidshinder en de inpassing van de HSL in de omgeving. Het ging om algemene aspecten. Later is er een intentieverklaring gemaakt. Hierbij is men concreter ingegaan op de daadwerkelijke tracés, de mogelijke alternatieven en de oplossingen voor knelpunten. Een aantal gemeenten vond dit te ver gaan. De gemeenteraden van Breda, Prinsenbeek en Rijsbergen hebben hun standpunten kenbaar gemaakt. Breda en Prinsenbeek waren tegen terwijl Rijsbergen een genuanceerd standpunt heeft ingenomen. Men had zich aan kunnen sluiten bij de visie van Rijsbergen maar dit zou niet zo extra veel zoden aan de dijk zetten. De gemeente Zundert is immers een aanliggende gemeente. De HSL doorsnijdt de gemeente Zundert niet. Wanneer hiervan geen sprake is, komt men niet in de intentieverklaring voor. Er hoeven geen knelpunten op het grondgebied van de gemeente Zundert te worden opgelost. Het gaat om het weergeven van een standpunt. Het standpunt zal weinig toevoegen aan de besluitvorming. Het lag in de bedoeling om medio maart het bestuurlijk overleg op regeringsniveau af te ronden. Op 12 maart zou er overleg met de Belgen zijn en op 15 maart zou een en ander worden besproken binnen de eigen regering. De uitkomst van het overleg is zodanig dat er geen definitieve keuze is gemaakt. Men hoopt, de minister van België en Nederland, dat er nog in het voorjaar een gemeenschappelijke keuze kan worden gemaakt. De raden van Breda en Prinsenbeek hebben nee gezegd tegen de HSL. Het ministerie heeft toen aangegeven dat de noodzaak daardoor niet meer aanwezig is om te onderzoeken of de A16 bij Effen verlegd moet worden. Er was een apparaat in werking gesteld om de effecten van het verleggen van de weg te onderzoeken. Er is toen gesteld dat uitgegaan zou worden van de eigen plannen en de rapportage van de effecten op het milieu is gestaakt. De oorspronkelijke plannen gaan uit van de oorspronkelijke ligging van de Al 6 en de HSL. De gemeente Zundert heeft een fax ontvangen dat het bestuurlijk overleg wat gepland was op 28 maart tussen de voornoemde gemeenten en de minister voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Wethouder Verheijen heeft als wethouder gestemd voor aanleg van de HSL. Men moet de aansluiting bij internationale ontwikkelingen volgen. De mobiliteit in Europa moet bevorderd worden. Het fileprobleem moet opgelost worden. De ruimtelijke inpassing verdient zorgvuldige aandacht. Wethouder Damen ligt ook zijn standpunt toe. Hij conformeert zich aan het standpunt wat door de fractievoorzitter van Werknemersbelangen op uitstekende wijze is verwoord. Wethouder Damen is tegen de aanleg van de HSL en tegen de aanleg langs het F-tracé. De voorzitter zegt dat een burgemeester bij dergelijke zaken beter geen standpunt in kan nemen. Normaal gesproken is het niet mogelijk dat er binnen het college geen stemming plaats gaat vinden. Wanneer het een formeel voorstel betreft moet een ieder stemmen. Het gaat hier echter om een mededeling. Zodra de raad zich heeft uitgesproken conformeert de voorzitter zich aan het standpunt van de raad. De heer Verheijen trekt de conclusie dat de heer van Tichelt van mening is dat de inspraak vergeten moet worden. De gemeente heeft hier immers toch geen invloed op. De fractie van het CDA deelt die mening. De heer Verheijen

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1996 | | pagina 117