-7-
Wethouder Adriaensen zegt dat een aantal partijen een verklaring hebben
gegeven voor het feit dat zij al dan niet tegen de HSL zijn. Er zijn
diverse meningen naar voren gekomen. De reactie van het college zou in
eerste instantie positiever geweest zijn dan de mededeling die nu op tafel
ligt. Wethouder Adriaensen is het hier niet mee eens. In eerste instantie
is er door de gemeenten die daadwerkelijk met de aanleg te maken hebben en
door de aanliggende gemeenten een gemeenschappelijke verklaring gemaakt.
Die verklaring is door alle gemeenten ondertekend. Het ging over een
verklaring over de integrale benadering van de infrastructuur. Er moest
bijvoorbeeld aandacht worden geschonken aan de geluidshinder en de
inpassing van de HSL in de omgeving. Het ging om algemene aspecten. Later
is er een intentieverklaring gemaakt. Hierbij is men concreter ingegaan op
de daadwerkelijke tracés, de mogelijke alternatieven en de oplossingen voor
knelpunten. Een aantal gemeenten vond dit te ver gaan. De gemeenteraden van
Breda, Prinsenbeek en Rijsbergen hebben hun standpunten kenbaar gemaakt.
Breda en Prinsenbeek waren tegen terwijl Rijsbergen een genuanceerd
standpunt heeft ingenomen. Men had zich aan kunnen sluiten bij de visie van
Rijsbergen maar dit zou niet zo extra veel zoden aan de dijk zetten. De
gemeente Zundert is immers een aanliggende gemeente. De HSL doorsnijdt de
gemeente Zundert niet. Wanneer hiervan geen sprake is, komt men niet in de
intentieverklaring voor. Er hoeven geen knelpunten op het grondgebied van
de gemeente Zundert te worden opgelost. Het gaat om het weergeven van een
standpunt. Het standpunt zal weinig toevoegen aan de besluitvorming. Het
lag in de bedoeling om medio maart het bestuurlijk overleg op
regeringsniveau af te ronden. Op 12 maart zou er overleg met de Belgen zijn
en op 15 maart zou een en ander worden besproken binnen de eigen regering.
De uitkomst van het overleg is zodanig dat er geen definitieve keuze is
gemaakt. Men hoopt, de minister van België en Nederland, dat er nog in het
voorjaar een gemeenschappelijke keuze kan worden gemaakt.
De raden van Breda en Prinsenbeek hebben nee gezegd tegen de HSL. Het
ministerie heeft toen aangegeven dat de noodzaak daardoor niet meer
aanwezig is om te onderzoeken of de A16 bij Effen verlegd moet worden. Er
was een apparaat in werking gesteld om de effecten van het verleggen van de
weg te onderzoeken. Er is toen gesteld dat uitgegaan zou worden van de
eigen plannen en de rapportage van de effecten op het milieu is gestaakt.
De oorspronkelijke plannen gaan uit van de oorspronkelijke ligging van de
Al 6 en de HSL. De gemeente Zundert heeft een fax ontvangen dat het
bestuurlijk overleg wat gepland was op 28 maart tussen de voornoemde
gemeenten en de minister voor onbepaalde tijd is uitgesteld.
Wethouder Verheijen heeft als wethouder gestemd voor aanleg van de HSL. Men
moet de aansluiting bij internationale ontwikkelingen volgen. De mobiliteit
in Europa moet bevorderd worden. Het fileprobleem moet opgelost worden. De
ruimtelijke inpassing verdient zorgvuldige aandacht.
Wethouder Damen ligt ook zijn standpunt toe. Hij conformeert zich aan het
standpunt wat door de fractievoorzitter van Werknemersbelangen op
uitstekende wijze is verwoord. Wethouder Damen is tegen de aanleg van de
HSL en tegen de aanleg langs het F-tracé.
De voorzitter zegt dat een burgemeester bij dergelijke zaken beter geen
standpunt in kan nemen. Normaal gesproken is het niet mogelijk dat er
binnen het college geen stemming plaats gaat vinden. Wanneer het een
formeel voorstel betreft moet een ieder stemmen. Het gaat hier echter om
een mededeling. Zodra de raad zich heeft uitgesproken conformeert de
voorzitter zich aan het standpunt van de raad.
De heer Verheijen trekt de conclusie dat de heer van Tichelt van mening is
dat de inspraak vergeten moet worden. De gemeente heeft hier immers toch
geen invloed op. De fractie van het CDA deelt die mening. De heer Verheijen