- 3 -
Wernhout. De provincie heeft hierover opmerkingen gemaakt. De gemeenteraad
heeft toen besloten hier geen beroep tegen in te stellen. Hiervan is ook
melding gemaakt in het voorstel. De gemeenteraad moet zelf de criteria
aangeven waaraan een toetsing van een tweede bedrijfswoning kan
plaatsvinden. Hij vraagt zich af of het niet zo is nu de criteria niet zijn
vastgesteld door de gemeente, Gedeputeerde Staten de verklaring van geen
bezwaar misschien niet afgeeft. Hij heeft begrepen dat er ook geen voor
overleg is gevoerd.
De heer Marijnissen vraagt namens zijn fractie of er vooroverleg is geweest
met de provincie of het verzoek van de firma Stolberg B.V. een kans van
slagen heeft. De fractie ziet geen problemen in het bouwen op deze lokatie.
Het bedrijf is er immers reeds gevestigd. Bovendien wordt er aan de over
kant van de weg een geheel nieuw bestemmingsplan gerealiseerd. De firma
heeft zelf de belangen aangegeven. Dit is geen verkeerde zaak. Mensen weten
zelf het beste wat nodig is om een bedrijf goed te kunnen laten functione
ren. Zijn fractie is van mening dat het een goede zaak is dat de aanvrager
zelf de belangen aanvoert. De gemeente moet de argumenten wel bekijken om
ze eventueel over te nemen. Daarna moet men er ook achter staan. De frac
tie Werknemersbelangen pleit ervoor dat er op korte termijn overleg volgt
met de provincie. Een en ander moet snel geregeld worden om het bedrijf
goed te laten functioneren.
De voorzitter wijst op het reglement van orde en citeert een stukje uit
artikel 21, lid 3. Over voorstellen met betrekking tot zaken die eerder in
een openbare vergadering zijn behandeld en waarin het meerderheidsadvies
van de betreffende commissie ongewijzigd als voorstel door burgemeester en
wethouders is overgenomen, vindt geen beraadslaging plaats, tenzij met
betrekking tot het aan de orde zijnde voorstel relevante beleidsfacetten
niet in de commissievergadering aan de orde zijn geweest. In de overige
gevallen kunnen enkel nog korte stemverklaringen worden afgelegd. Hij
verzoekt de raad om in de geest hiervan te handelen en zaken die in de
commissie unaniem zijn aangenomen kort te houden. De raad heeft dit zelf zo
bepaald. Wanneer er nieuwe beleidsfacetten aan de orde komen heeft men alle
reden en recht om nog te spreken.
Wethouder v.d. Kloot vult aan dat een en ander in de loop der tijd wat is
verwaterd, maar vindt het nuttig om alle vragen nogmaals kort te beantwoor
den. De meningen van de heer v.d. Broek en de heer Marijnissen over hoe men
om moet gaan met mensen die een tweede bedrijfswoning aanvragen, liggen
kort bij elkaar. Typische bedrijfsaspecten kunnen het best worden toege
licht door de ondernemer zelf. De medewerker van de gemeente wordt geacht
een en ander in een juridisch kader te plaatsen. Dit is ook gebeurd. Op
deze wijze is de aanvraag tot stand gekomen. Wethouder v.d. Kloot is van
mening dat dit de enige juiste weg is. De heer Adriaensen heeft gelijk
wanneer hij zegt dat er een beleid moet worden ontwikkeld om
bedrijfswoningen in zijn algemeenheid te benaderen. Er is dan echter wel
een grote gradatie mogelijk waarom mensen een tweede bedrijfswoning aanvra
gen. Het kan wel gebonden worden aan een aantal voorschriften. Met het te
realiseren bestemmingsplan buitengebied zou het zinvol zijn deze voor
schriften op te stellen. Men loopt anders het risico dat de provincie hier
steeds op gaat wijzen.
Wethouder v.d. Kloot geeft aan dat er wel degelijk vooroverleg is geweest.
Er is echter geen eensluidend advies uitgebracht. Er waren verschillen van
mening en het is dan zaak dat de betreffende ondernemer zijn belangen goed
gaat motiveren. Dit is ook gebeurd en op die wijze is de aanvraag wegge
stuurd