- 3 - Wernhout. De provincie heeft hierover opmerkingen gemaakt. De gemeenteraad heeft toen besloten hier geen beroep tegen in te stellen. Hiervan is ook melding gemaakt in het voorstel. De gemeenteraad moet zelf de criteria aangeven waaraan een toetsing van een tweede bedrijfswoning kan plaatsvinden. Hij vraagt zich af of het niet zo is nu de criteria niet zijn vastgesteld door de gemeente, Gedeputeerde Staten de verklaring van geen bezwaar misschien niet afgeeft. Hij heeft begrepen dat er ook geen voor overleg is gevoerd. De heer Marijnissen vraagt namens zijn fractie of er vooroverleg is geweest met de provincie of het verzoek van de firma Stolberg B.V. een kans van slagen heeft. De fractie ziet geen problemen in het bouwen op deze lokatie. Het bedrijf is er immers reeds gevestigd. Bovendien wordt er aan de over kant van de weg een geheel nieuw bestemmingsplan gerealiseerd. De firma heeft zelf de belangen aangegeven. Dit is geen verkeerde zaak. Mensen weten zelf het beste wat nodig is om een bedrijf goed te kunnen laten functione ren. Zijn fractie is van mening dat het een goede zaak is dat de aanvrager zelf de belangen aanvoert. De gemeente moet de argumenten wel bekijken om ze eventueel over te nemen. Daarna moet men er ook achter staan. De frac tie Werknemersbelangen pleit ervoor dat er op korte termijn overleg volgt met de provincie. Een en ander moet snel geregeld worden om het bedrijf goed te laten functioneren. De voorzitter wijst op het reglement van orde en citeert een stukje uit artikel 21, lid 3. Over voorstellen met betrekking tot zaken die eerder in een openbare vergadering zijn behandeld en waarin het meerderheidsadvies van de betreffende commissie ongewijzigd als voorstel door burgemeester en wethouders is overgenomen, vindt geen beraadslaging plaats, tenzij met betrekking tot het aan de orde zijnde voorstel relevante beleidsfacetten niet in de commissievergadering aan de orde zijn geweest. In de overige gevallen kunnen enkel nog korte stemverklaringen worden afgelegd. Hij verzoekt de raad om in de geest hiervan te handelen en zaken die in de commissie unaniem zijn aangenomen kort te houden. De raad heeft dit zelf zo bepaald. Wanneer er nieuwe beleidsfacetten aan de orde komen heeft men alle reden en recht om nog te spreken. Wethouder v.d. Kloot vult aan dat een en ander in de loop der tijd wat is verwaterd, maar vindt het nuttig om alle vragen nogmaals kort te beantwoor den. De meningen van de heer v.d. Broek en de heer Marijnissen over hoe men om moet gaan met mensen die een tweede bedrijfswoning aanvragen, liggen kort bij elkaar. Typische bedrijfsaspecten kunnen het best worden toege licht door de ondernemer zelf. De medewerker van de gemeente wordt geacht een en ander in een juridisch kader te plaatsen. Dit is ook gebeurd. Op deze wijze is de aanvraag tot stand gekomen. Wethouder v.d. Kloot is van mening dat dit de enige juiste weg is. De heer Adriaensen heeft gelijk wanneer hij zegt dat er een beleid moet worden ontwikkeld om bedrijfswoningen in zijn algemeenheid te benaderen. Er is dan echter wel een grote gradatie mogelijk waarom mensen een tweede bedrijfswoning aanvra gen. Het kan wel gebonden worden aan een aantal voorschriften. Met het te realiseren bestemmingsplan buitengebied zou het zinvol zijn deze voor schriften op te stellen. Men loopt anders het risico dat de provincie hier steeds op gaat wijzen. Wethouder v.d. Kloot geeft aan dat er wel degelijk vooroverleg is geweest. Er is echter geen eensluidend advies uitgebracht. Er waren verschillen van mening en het is dan zaak dat de betreffende ondernemer zijn belangen goed gaat motiveren. Dit is ook gebeurd en op die wijze is de aanvraag wegge stuurd

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 91