- 7 - onderwijs. Dergelijke functies moet men niet al te lang uitoefenen. Er is geen aanleiding om nieuwe nevenfuncties op te nemen want de gemeente Zundert is niet naast de deur voor de heer Gruijters. Hij verheugt zich op het fietstochtje wat hij tegemoet kan zien. Vervolgens dankt de voorzitter de leden van de raad voor het in hem gestelde vertrouwen. Naar hij begrepen heeft, heeft één fractie zich niet uitgesproken omdat zij de heer Gruijters niet kenden. Hij hoopt dat voor deze leden het standpunt van neutraal naar positief zal omslaan wanneer zij de voorzitter beter kennen. De dank van de voorzitter gaat vooral uit naar de wethouders en de secretaris die na een uitvoerig gesprek met de heer Gruijters op het provinciehuis hem hebben voorgedragen aan de commissaris van de koningin. Hij zal zich naar beste weten en kunnen inzetten voor de gemeente Zundert. Hij heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken. Aan de drie profielschetsen die de Commissaris van de Koningin heeft ontvangen, meent hij in belangrijke mate te kunnen voldoen. Men moet hier wel beschei den in zijn want over jezelf oordelen is een hachelijke zaak. Wellicht vragen velen zich af wat voor burgemeester zij krijgen. Het is voor een belangrijk deel zo dat men dit af moet wachten. Hij vertelt iets over zijn ervaringen tot nu toe en de manier waarop hij van mening is dat het ambt van burgemeester vervuld dient te worden. Hij is ruim 8 jaar burgemeester geweest van de gemeente Hoge en Lage Zwaluwe. Het is een agrarische gemeente. Deze gemeente had destijds problemen met het bestemmingsplan buitengebied. Er was ook een meningsverschil over de richtgetallen van het aantal jaarlijks te bouwen woningen met het provinciebestuur. De problemen komen dus bekend voor. Daarna is hij voorzitter geworden van het waterschap Noord en Zuid Beveland. Het is een funktie die hij nu nog met buitengewoon veel plezier vervult. De omvang van de begroting tussen het waterschap en de gemeente Zundert verschilt niet wezenlijk. Een ander belangrijk verschil is dat de waterschapswereld naast dijkgraven nauwelijks fulltime bestuur ders kent. Naar de mening van de voorzitter is de belangrijkste taak van een burgemeester te zorgen voor een eenheid in optreden van het college en de raad. Een ieder weet dat dit in de politiek gemakkelijker is gezegd dan gedaan. Het is van grote betekenis steeds de eenheid te bevorderen en te bewaren. Het is zo dat organen die eenheid naar buiten stralen meer gedaan krijgen. Het is noodzakelijk dat men er alles aan doet om de gehele raad zich te laten vinden in het vastgestelde beleid. Het is van grote betekenis steeds te streven naar een correcte taakverdeling tussen bestuurders en ambtelijk apparaat. De bestuurders geven de richting van het beleid aan en beslissen in de eindfase. Naar het inzicht van de voorzitter liggen voor bestuurders de belangrijkste momenten in het begin en aan het eind van het beleid. Het ambtelijk apparaat moet de door het bestuur bepaalde richting uitwerken. Men moet hiervoor de nodige ruimte krijgen. Een goede samen werking met het ambtelijk apparaat vindt de voorzitter dan ook erg belang rijk. Men moet zich met grote zaken bezighouden. Of men wil of niet, er komen ook kleine zaken aan de orde. De zaken zijn voor de gemeente Zundert wellicht klein maar groot voor de betrokkenen. Dergelijke zaken kunnen ook tot verhitte discussies leiden. Het is begrijpelijk dat de raadsleden zich hier vaak bij betrokken voelen. Het hoort erbij. Dit mag een ieder er niet van weerhouden goede discussies te voeren over de hoofdlijnen. Van bestuur ders en de burgemeester mag een actieve en open houding naar de inwoners worden verwacht. Volksvertegenwoordigers dienen het volk te vertegenwoordi gen. Zij moeten daarom de wensen van de bevolking kennen. Ook de burgemee ster moet aanvaarden wat leeft onder de bevolking. Het nadeel van ambt van dijkgraaf is dat het contact met ingelanden weinig voorkomt. De voorzitter verheugt er zich op dat hier mogelijkheden voor komen. Een andere taak is

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 86