- 3 -
automatisering. Hier werkt men met de 80%-20% regeling. Men moet trachten
om de laatste 20% pas glad te strijken na installatie van het volledige
project. Het kan namelijk zijn dat het anders alweer is verouderd. Het
proces moet in grote lijnen worden geregeld. Er moeten knopen worden
doorgehakt. De rest regelt zich vanzelf. De raad had een profielschets
opgesteld. Er waren een aantal knelpunten. Volkshuisvesting was er één van.
Het is daarom een goede zaak dat er een gewezen voorzitter van de RVO is
benoemd. De heer van de Broek heeft geluiden opgevangen die uitwijzen dat
het tij gaat keren in het voordeel van de gemeente Zundert. Hij hoopt en
vertrouwt erop dat de heer Gruijters er zorg voor kan dragen dat het tij
geheel keert. Op die manier kan de gemeente Zundert bouwen voor de eigen
mensen. Ook het bestemmingsplan Buitengebied is een probleem. Dit is geen
eenvoudige taak. Het Stadsgewest ziet de gemeente Zundert als uitzondering
in de positieve zin. In het Stadsgewest is men de mening toegedaan dat in
de boomkwekerij nieuwe vestiging mogelijk moet zijn. Datgene wat de
gemeente Zundert altijd heeft voorgestaan wordt nu overgenomen. Het
bestemmingsplan Buitengebied moet er komen. Het moet een plan worden dat
bestaat uit hoofdlijnen. Er moet ruimte zijn voor de ondernemers en de
natuur. Ook de afronding van het Komplan, het evenemententerrein en een
omleidingsroute staan op stapel. De gemeente Zundert heeft een financiële
positie waar men trots op is. Dit wil men zo houden. De heer van de Broek
wenst de heer Gruijters veel succes en hoopt op een prettige samenwerking.
Hij hoopt dat achteraf gezegd kan worden dat de samenwerking kort maar
hevig was
De heer Marijnissen spreekt namens de werknemers en de fractie Werknemers-
belangen een woord tot de heer Gruijters. Tijdens de informele en besloten
bijeenkomst van 20 maart, hebben de wethouders aan de raad medegedeeld dat
de commissaris van de Koningin een kandidaat had voorgesteld voor het ambt
van waarnemend burgemeester van Zundert. Tijdens deze bijeenkomst werd
summiere informatie verstrekt over de kandidaten. Er werd verzocht in te
stemmen met de voordracht. Daarbij heeft de fractie Werknemersbelangen
Zundert aangegeven dat zij geen voordracht wilden en konden ondersteunen
zonder eerst voldoende informatie te hebben ontvangen omtrent de kandidaat.
Tijdens de procedure heeft de fractie reeds opgemerkt dat de raad als
hoogste bestuursorgaan van de gemeente bij dergelijke besluiten geen enkele
inbreng heeft. Zijn fractie betreurt dit in hoge mate en protesteert tegen
een dergelijke procedure. De fractie heeft wel begrip voor de privacy van
de kandidaten maar de leden van de raad moeten wel in de gelegenheid zijn
om met verschillende kandidaten van gedachten te wisselen. Men dient
optimaal geïnformeerd te zijn over de kandidaat voordat tot ondersteuning
kan worden overgegaan. De fractie heeft een en ander schriftelijk kenbaar
gemaakt aan de commissaris van de Koningin en aan de fracties in de Tweede
Kamer. De fractie stelt uitdrukkelijk vast dat men geen oordeel wil of kan
uitspreken over de heer Gruijters. Men kent hem immers niet. Vanuit de
verantwoordelijkheid als raadsfractie naar de inwoners van de gemeente
Zundert toe, is hij van mening dat dit geen basis is om de kandidatuur te
steunen. In de profielschets heeft de fractie Werknemersbelangen aangegeven
wat zij belangrijk vinden. De fractie hoopt en vertrouwt erop dat er met
deze profielschets rekening is gehouden bij het zoeken naar een geschikte
kandidaat. De heer Marijnissen vraagt de heer Gruijters om ook rekening te
houden met de wensen van de fractie Werknemersbelangen. Het is van groot
belang dat de voorzitter van het college boven de partijen staat. Het
college en de raad moeten leiding krijgen zonder dat daarbij een eigen
stempel op het beleid wordt gedrukt. De afgelopen periode is dit te veel en
te vaak gebeurd. De politieke verantwoordelijkheid moet worden gedragen