- 3 - automatisering. Hier werkt men met de 80%-20% regeling. Men moet trachten om de laatste 20% pas glad te strijken na installatie van het volledige project. Het kan namelijk zijn dat het anders alweer is verouderd. Het proces moet in grote lijnen worden geregeld. Er moeten knopen worden doorgehakt. De rest regelt zich vanzelf. De raad had een profielschets opgesteld. Er waren een aantal knelpunten. Volkshuisvesting was er één van. Het is daarom een goede zaak dat er een gewezen voorzitter van de RVO is benoemd. De heer van de Broek heeft geluiden opgevangen die uitwijzen dat het tij gaat keren in het voordeel van de gemeente Zundert. Hij hoopt en vertrouwt erop dat de heer Gruijters er zorg voor kan dragen dat het tij geheel keert. Op die manier kan de gemeente Zundert bouwen voor de eigen mensen. Ook het bestemmingsplan Buitengebied is een probleem. Dit is geen eenvoudige taak. Het Stadsgewest ziet de gemeente Zundert als uitzondering in de positieve zin. In het Stadsgewest is men de mening toegedaan dat in de boomkwekerij nieuwe vestiging mogelijk moet zijn. Datgene wat de gemeente Zundert altijd heeft voorgestaan wordt nu overgenomen. Het bestemmingsplan Buitengebied moet er komen. Het moet een plan worden dat bestaat uit hoofdlijnen. Er moet ruimte zijn voor de ondernemers en de natuur. Ook de afronding van het Komplan, het evenemententerrein en een omleidingsroute staan op stapel. De gemeente Zundert heeft een financiële positie waar men trots op is. Dit wil men zo houden. De heer van de Broek wenst de heer Gruijters veel succes en hoopt op een prettige samenwerking. Hij hoopt dat achteraf gezegd kan worden dat de samenwerking kort maar hevig was De heer Marijnissen spreekt namens de werknemers en de fractie Werknemers- belangen een woord tot de heer Gruijters. Tijdens de informele en besloten bijeenkomst van 20 maart, hebben de wethouders aan de raad medegedeeld dat de commissaris van de Koningin een kandidaat had voorgesteld voor het ambt van waarnemend burgemeester van Zundert. Tijdens deze bijeenkomst werd summiere informatie verstrekt over de kandidaten. Er werd verzocht in te stemmen met de voordracht. Daarbij heeft de fractie Werknemersbelangen Zundert aangegeven dat zij geen voordracht wilden en konden ondersteunen zonder eerst voldoende informatie te hebben ontvangen omtrent de kandidaat. Tijdens de procedure heeft de fractie reeds opgemerkt dat de raad als hoogste bestuursorgaan van de gemeente bij dergelijke besluiten geen enkele inbreng heeft. Zijn fractie betreurt dit in hoge mate en protesteert tegen een dergelijke procedure. De fractie heeft wel begrip voor de privacy van de kandidaten maar de leden van de raad moeten wel in de gelegenheid zijn om met verschillende kandidaten van gedachten te wisselen. Men dient optimaal geïnformeerd te zijn over de kandidaat voordat tot ondersteuning kan worden overgegaan. De fractie heeft een en ander schriftelijk kenbaar gemaakt aan de commissaris van de Koningin en aan de fracties in de Tweede Kamer. De fractie stelt uitdrukkelijk vast dat men geen oordeel wil of kan uitspreken over de heer Gruijters. Men kent hem immers niet. Vanuit de verantwoordelijkheid als raadsfractie naar de inwoners van de gemeente Zundert toe, is hij van mening dat dit geen basis is om de kandidatuur te steunen. In de profielschets heeft de fractie Werknemersbelangen aangegeven wat zij belangrijk vinden. De fractie hoopt en vertrouwt erop dat er met deze profielschets rekening is gehouden bij het zoeken naar een geschikte kandidaat. De heer Marijnissen vraagt de heer Gruijters om ook rekening te houden met de wensen van de fractie Werknemersbelangen. Het is van groot belang dat de voorzitter van het college boven de partijen staat. Het college en de raad moeten leiding krijgen zonder dat daarbij een eigen stempel op het beleid wordt gedrukt. De afgelopen periode is dit te veel en te vaak gebeurd. De politieke verantwoordelijkheid moet worden gedragen

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 82