- 20 - gaan groeien. Dit in overweging nemend is de keuze van asfalt met fundering een goede keuze. Op die manier kan een hard stuk tot de Moersebaan gereali seerd worden. Wanneer men overgaat tot het gebruik van beton, wordt het stuk korter. De meterprijs is aanzienlijk hoger. De schade die de wortels aan de Achtmaalseweg hebben toegebracht valt erg mee. De schade die is toegebracht is veroorzaakt door dwars overstekend, zwaar verkeer. Een der gelijke schade aan een fietspad van asfalt kan opgeknapt worden. Wanneer beton eenmaal is gebroken kan er weinig meer aan worden gedaan. De prijsop gave voor asfalt met fundering is nog iets hoger dan 374.000,maar de voorzitter is van mening dat via onderhandeling hier iets aan kan worden gedaan De voorzitter geeft aan dat gekozen is voor de op één na beste methode. Hij is het eens met dhr. Adriaensen dat er verschillende meningen bestaan omtrent de milieuaspecten. Beide mogelijkheden zijn vanuit het oogpunt van milieu aanvaardbaar. Bij de aanleg van het vorige fietspad heeft men discussie gevoerd met de grondeigenaren. De grond was geen eigendom van de gemeente. Er moet dus overleg gepleegd worden met betrokken instanties. Men moet zich uiterst terughoudend opstellen omdat dergelijke instanties vaak voorwaarden stellen. Het blijkt achteraf vaak dat die voorwaarden door anderen moeilijk te dragen zijn. Het is de voorzitter duidelijk dat de fractie van het CDA kiest voor beton. Hij is blij met het feit dat de betreffende fractie kan instemmen met het gebruik van asfalt. De fietspaden kunnen wel breder, maar dat zou betekenen dat de fietspaden ook korter worden. Wettelijk gezien voldoet de breedte voor recreatieve fietspaden. Dhrvan Aert geeft aan dat de fractie van het CDA zich niet stug gaat opstellen om iets wat noodzakelijk is, zonder meer terug te draaien. De financiën blijven voor de fractie van het CDA uitgangspunt voor de aanleg van de fietspaden. Men gaat voor 374.000,fietspaden aanleggen. De fractie gaat hiermee akkoord. Toch moet het kostenplaatje ook duidelijk aangeven wat de kosten zijn van bijv. het onderhoud, andere middelen enz. Dit maakt het verschil tussen asfalt en beton kleiner. Voorts wil dhr. van Aert nog wat kleine punten naar voren brengen. Wanneer het fietspad iets verlegd wordt, kan het werk wellicht worden verricht met een machine. De praktijk moet dit uitwijzen. De voorzitter heeft aangegeven dat vanuit esthetisch oogpunt het best gekozen kan worden voor asfalt. Het rapport geeft echter aan dat vanuit ditzelfde oogpunt beter gekozen kan worden voor beton. Er moet hard gewerkt worden aan de fietspaden. De voorzitter vraagt of hij het juist heeft opgevat dat ook de fractie van het CDA kan instemmen met de tweede keuze, dus het gebruik van asfalt met fundering. Dhr. van Aert geeft aan dat hij argumenten naar voren heeft gebracht die andere fracties ter beoordeling mee moeten nemen. Hij kan zich voorstellen dat door de inbreng van de fractie van het CDA andere fracties een ruimer inzicht krijgen in de aanleg van de fietspaden. Dhr, van Tichelt is van mening dat het standpunt van de WD duidelijk naar voren is gebracht. Dit standpunt blijft ongewijzigd. Het is hard nodig om in Zundert een fietspadennet aan te leggen. Dhr. Adriaensen heeft al meerdere malen aangegeven dat er al meerdere malen veel is begroot om fietspaden aan te leggen. Er is echter nog nooit iets van gekomen. Het plan dat er nu ligt is erg concreet. Het maakt de fractie Groen Zundert niets uit of men gebruik maakt van beton of asfalt. Het gaat erom zoveel mogelijk fietspaden aan te leggen. Wanneer mogelijk zou ook op andere plaatsen over moeten worden gegaan tot het aanleggen van fietspaden. Er zijn meer plannen. Dhr. Jacobs vindt het knap dat dhrvan Aert probeert anderen te overtui gen. Dhr. Jacobs blijft bij zijn standpunt geen problemen te hebben met het

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 49