- 19 - punt naar voren gekomen. Het standpunt is het uitvoeren van de werkzaamhe den in asfalt zonder grondverbetering. Reden hiervoor is de overtuiging dat er kwalitatief goed werk geleverd moet worden. Ook de financiële situatie speelt een grote rol. Met de beschikbare financiële middelen moet men proberen hetgeen op papier staat te verwezenlijken. De fractie van de WD begrijpt dat het mogelijk moet zijn om bij technische problemen ondersteu nende maatregelen te nemen, daar waar nodig. Hierbij denkt zijn fractie niet aan een integrale voorziening omdat deze de kostenfactor verhoogt. Zijn fractie ondersteunt het voorstel maar zij handhaven het standpunt zoals ingebracht tijdens de commissievergadering Openbare Werken. Dit betekent dus verbetering in asfalt en alleen daar waar nodig grondverbete ring. Er moet gesproken worden met belanghebbenden van gronden, wanneer die gronden niet van de gemeente zijn. Men moet hierbij voorzichtig zijn in het doen van toezeggingen. Dhr. Adriaensen geeft aan dat de fractie Groen Zundert niet aanwezig was bij de commissievergadering Openbare Werken. Zijn fractie is van mening dat de fietspaden moeten worden opgeknapt. Er zitten echter nogal wat prijsver schillen in verhardingsmaterialen. De fractie heeft dan ook een aantal bedrijven de vraag voorgelegd wat zij vanuit het oogpunt van milieu zouden doen. Niemand heeft een duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag of beter asfalt dan wel beton gebruikt dient te worden. Milieutechnisch gezien is het niet zo van belang of er beton of asfalt wordt gebruikt. Aan beide materialen zitten voor- en nadelen. Het is wel aan te raden om een monster te nemen van het gekozen materiaal. Tegenwoordig worden nogal wat secundai re grondstoffen in dergelijk materiaal verwerkt. Het uitlopen van allerlei stoffen moet men zien te voorkomen. Dhr. Adriaensen heeft begrepen dat het gebruik van beton wat duurder is. Zijn fractie wil het college het advies geven om in ieder geval zoveel mogelijk fietspaden aan te leggen. De fractie Groen Zundert maakt zich sterk voor het aanleggen van die fietspa den. Beton levert extra voordelen. Te denken valt bijv. aan onderhoud, veiligheid en comfort. Dhr. Jacobs is van mening dat ook na een commissievergadering zaken in heroverweging genomen mogen worden. Het standpunt wordt anders en is op een knappe manier in het voorstel opgenomen. Het voorstel laat een en ander open. Dhr. Jacobs is van mening dat verschillende groepen mensen gebruik maken van het fietspad. Derhalve zou zijn fractie graag zien dat de fiets paden wat breder worden gemaakt. Hij hoopt dat dit in de toekomst gaat gebeuren. De fractie Werknemersbelangen zou in principe ook gekozen hebben voor beton. In de commissie heeft men echter het standpunt ingenomen dat men zoveel mogelijk fietspaden aan moet leggen. Op grond van dit standpunt kiest zijn fractie voor het gebruik van asfalt. Wanneer het college het voor elkaar krijgt om hetzelfde aantal meters in beton te leggen, heeft zijn fractie daar geen moeite mee. Men moet echter wel voor ogen houden dat het beton schade aan kan brengen aan de weg. De voorzitter merkt op dat een en ander niet helemaal helder is. Wellicht dat het verloop van de discussie die helderheid zal verschaffen. Het college is uitgegaan van het standpunt dat men 374.000,ter beschik king heeft om fietspaden aan te leggen. Men zou kiezen voor een duurzame oplossing. Beton is het meest duurzaam. De aanleg van fietspaden in beton past niet binnen 374.000, Automatisch komt men dan terecht bij de tweede optie, die ook zeer bruikbaar is. Dit betekent dat men overgaat op asfalt met fundering, echter zonder grondverbetering. Die grondverbetering zou men ook niet hebben toegepast bij het gebruik van beton voor de fiets paden. Men past grondverbetering wel toe waar dat nodig is. Te denken valt aan de bosgrond. Er is wel degelijk iets te doen aan de gevreesde wortel- doorgroei. Men kan deze zodanig behandelen dat er geen nieuwe wortels onder

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 48