- 19 -
punt naar voren gekomen. Het standpunt is het uitvoeren van de werkzaamhe
den in asfalt zonder grondverbetering. Reden hiervoor is de overtuiging dat
er kwalitatief goed werk geleverd moet worden. Ook de financiële situatie
speelt een grote rol. Met de beschikbare financiële middelen moet men
proberen hetgeen op papier staat te verwezenlijken. De fractie van de WD
begrijpt dat het mogelijk moet zijn om bij technische problemen ondersteu
nende maatregelen te nemen, daar waar nodig. Hierbij denkt zijn fractie
niet aan een integrale voorziening omdat deze de kostenfactor verhoogt.
Zijn fractie ondersteunt het voorstel maar zij handhaven het standpunt
zoals ingebracht tijdens de commissievergadering Openbare Werken. Dit
betekent dus verbetering in asfalt en alleen daar waar nodig grondverbete
ring. Er moet gesproken worden met belanghebbenden van gronden, wanneer die
gronden niet van de gemeente zijn. Men moet hierbij voorzichtig zijn in het
doen van toezeggingen.
Dhr. Adriaensen geeft aan dat de fractie Groen Zundert niet aanwezig was
bij de commissievergadering Openbare Werken. Zijn fractie is van mening dat
de fietspaden moeten worden opgeknapt. Er zitten echter nogal wat prijsver
schillen in verhardingsmaterialen. De fractie heeft dan ook een aantal
bedrijven de vraag voorgelegd wat zij vanuit het oogpunt van milieu zouden
doen. Niemand heeft een duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag of
beter asfalt dan wel beton gebruikt dient te worden. Milieutechnisch gezien
is het niet zo van belang of er beton of asfalt wordt gebruikt. Aan beide
materialen zitten voor- en nadelen. Het is wel aan te raden om een monster
te nemen van het gekozen materiaal. Tegenwoordig worden nogal wat secundai
re grondstoffen in dergelijk materiaal verwerkt. Het uitlopen van allerlei
stoffen moet men zien te voorkomen. Dhr. Adriaensen heeft begrepen dat het
gebruik van beton wat duurder is. Zijn fractie wil het college het advies
geven om in ieder geval zoveel mogelijk fietspaden aan te leggen. De
fractie Groen Zundert maakt zich sterk voor het aanleggen van die fietspa
den. Beton levert extra voordelen. Te denken valt bijv. aan onderhoud,
veiligheid en comfort.
Dhr. Jacobs is van mening dat ook na een commissievergadering zaken in
heroverweging genomen mogen worden. Het standpunt wordt anders en is op een
knappe manier in het voorstel opgenomen. Het voorstel laat een en ander
open. Dhr. Jacobs is van mening dat verschillende groepen mensen gebruik
maken van het fietspad. Derhalve zou zijn fractie graag zien dat de fiets
paden wat breder worden gemaakt. Hij hoopt dat dit in de toekomst gaat
gebeuren. De fractie Werknemersbelangen zou in principe ook gekozen hebben
voor beton. In de commissie heeft men echter het standpunt ingenomen dat
men zoveel mogelijk fietspaden aan moet leggen. Op grond van dit standpunt
kiest zijn fractie voor het gebruik van asfalt. Wanneer het college het
voor elkaar krijgt om hetzelfde aantal meters in beton te leggen, heeft
zijn fractie daar geen moeite mee. Men moet echter wel voor ogen houden dat
het beton schade aan kan brengen aan de weg.
De voorzitter merkt op dat een en ander niet helemaal helder is. Wellicht
dat het verloop van de discussie die helderheid zal verschaffen. Het
college is uitgegaan van het standpunt dat men 374.000,ter beschik
king heeft om fietspaden aan te leggen. Men zou kiezen voor een duurzame
oplossing. Beton is het meest duurzaam. De aanleg van fietspaden in beton
past niet binnen 374.000, Automatisch komt men dan terecht bij de
tweede optie, die ook zeer bruikbaar is. Dit betekent dat men overgaat op
asfalt met fundering, echter zonder grondverbetering. Die grondverbetering
zou men ook niet hebben toegepast bij het gebruik van beton voor de fiets
paden. Men past grondverbetering wel toe waar dat nodig is. Te denken valt
aan de bosgrond. Er is wel degelijk iets te doen aan de gevreesde wortel-
doorgroei. Men kan deze zodanig behandelen dat er geen nieuwe wortels onder