- 5 -
men weer terug is gevallen in het oude patroon van overlast bezorgen. Het
kan grote gevolgen hebben want het bedrijf moet zodanig functioneren dat er
binnen de marges die gelden geen overlast mag worden bezorgd.
Dhr. Marijnissen vraagt of daadwerkelijk gemeten is in hoeverre het bedrijf
overlast bezorgd. Voorts vraagt hij zich af of de overlast inderdaad door
dit bedrijf wordt veroorzaakt omdat immers overal mensen vandaan komen.
De voorzitter merkt op dat de klachten niet zomaar uit de lucht komen
vallen. Politierapporten wijzen dit uit. Omwonenden weten dat zij wat meer
overlast kunnen verwachten dan elders, maar de grenzen zijn overschreden.
VIII. Brief van het Landelijk Bureau Vluchtelingenwerk waarin de consequen
ties van de Wet op de "Veilige derde landen" en de hiermee gepaard
gaande dreiging van toename van onuitzetbaren in gemeenten onder de
aandacht wordt gebracht.
Dhr. Verheijen geeft aan dat er in de brief gewezen wordt op de consequen
ties van het beleid met betrekking tot het dreigen van uitzetten van mensen
die gevlucht zijn naar de "veilige derde landen". Dit levert nogal wat
problemen op. Een aantal "veilige derde landen" sturen mensen onmiddellijk
terug naar de niet zo veilige landen waaruit de mensen waren gevlucht. De
fractie Groen Zundert is hier geen voorstander van omdat dit voor de
vluchtelingen nogal wat consequenties heeft. In de krant heeft men kunnen
lezen dat er door slechte tolken juridische fouten gemaakt kunnen worden.
Dhr. Verheijen ziet graag dat hier in een commissievergadering over gedis
cussieerd wordt.
Wethouder Verheijen geeft aan dat het gaat om een wetsvoorstel "veilige
derde landen". Dat is een zaak van rijksbelang. Het is nog in behandeling
bij de Eerste Kamer. Het college en de VNG gaan ervan uit dat alle zaken op
rijksniveau worden gewogen. Wanneer het straks een wet is geworden en de
gevolgen daarvan zijn duidelijk, kan men overgaan tot discussie in commis
sieverband. De discussie vindt nu plaats in de Eerste Kamer. De wethouder
gaat ervan uit dat de Eerste Kamer ook een aantal afwegingen voor de
gemeenten maakt opdat zij later niet te maken kunnen krijgen met de proble
matiek van illegalen. Hij adviseert het voorstel dan ook voor kennisgeving
aan te nemen.
Dhr. Verhei jen is van mening dat men nu nog invloed kan uitoefenen op de
Eerste Kamer om ongewenste voorstellen te torpederen.
De voorzitter geeft aan dat de fractie van dhr. Verheijen hier vrij in is
maar bespeurt geen bereidheid bij andere leden van de raad.
X. Verzoek van C. v.d. Bliek om beveiligingsmaatregelen te nemen ten
aanzien van de speelplaats in de lavendelhof.
DhrDamen merkt op dat er de afgelopen jaren herhaaldelijk klachten zijn
binnengekomen over speelplaatsen. De fractie van dhr. Damen heeft reeds
gewezen op het opstellen van een integraal plan om te bekijken hoe men in
de toekomst met de speelplaatsen om dient te gaan. Wellicht dat het aantal
klachten dan afneemt. Men heeft reeds voorstellen naar voren gebracht. Het
is misschien zinvol om deze voorstellen samen met omwonenden te bekijken en
te bespreken. Het kan zijn dat omwonenden andere voorstellen hebben.
Dhr. Verhei jen sluit zich aan bij de visie van dhr. Damen omtrent de
integrale aanpak van de speelplaatsen. Omwonenden van de speelplaats aan de
Zwaluwenhof hebben pas na tien maanden antwoord gekregen op hun verzoeken.
De fractie van dhr. Verheijen zou graag zien dat er binnen een termijn van
3 maanden een integraal plan op tafel komt omtrent de aanpak van dergelijke
problemen
DhrvAert ondersteunt de eerder geuite opvattingen. In de beoogde brief
vraagt men om een paar paaltjes. Hij is van mening dat aan dit verzoek op