- 5 - men weer terug is gevallen in het oude patroon van overlast bezorgen. Het kan grote gevolgen hebben want het bedrijf moet zodanig functioneren dat er binnen de marges die gelden geen overlast mag worden bezorgd. Dhr. Marijnissen vraagt of daadwerkelijk gemeten is in hoeverre het bedrijf overlast bezorgd. Voorts vraagt hij zich af of de overlast inderdaad door dit bedrijf wordt veroorzaakt omdat immers overal mensen vandaan komen. De voorzitter merkt op dat de klachten niet zomaar uit de lucht komen vallen. Politierapporten wijzen dit uit. Omwonenden weten dat zij wat meer overlast kunnen verwachten dan elders, maar de grenzen zijn overschreden. VIII. Brief van het Landelijk Bureau Vluchtelingenwerk waarin de consequen ties van de Wet op de "Veilige derde landen" en de hiermee gepaard gaande dreiging van toename van onuitzetbaren in gemeenten onder de aandacht wordt gebracht. Dhr. Verheijen geeft aan dat er in de brief gewezen wordt op de consequen ties van het beleid met betrekking tot het dreigen van uitzetten van mensen die gevlucht zijn naar de "veilige derde landen". Dit levert nogal wat problemen op. Een aantal "veilige derde landen" sturen mensen onmiddellijk terug naar de niet zo veilige landen waaruit de mensen waren gevlucht. De fractie Groen Zundert is hier geen voorstander van omdat dit voor de vluchtelingen nogal wat consequenties heeft. In de krant heeft men kunnen lezen dat er door slechte tolken juridische fouten gemaakt kunnen worden. Dhr. Verheijen ziet graag dat hier in een commissievergadering over gedis cussieerd wordt. Wethouder Verheijen geeft aan dat het gaat om een wetsvoorstel "veilige derde landen". Dat is een zaak van rijksbelang. Het is nog in behandeling bij de Eerste Kamer. Het college en de VNG gaan ervan uit dat alle zaken op rijksniveau worden gewogen. Wanneer het straks een wet is geworden en de gevolgen daarvan zijn duidelijk, kan men overgaan tot discussie in commis sieverband. De discussie vindt nu plaats in de Eerste Kamer. De wethouder gaat ervan uit dat de Eerste Kamer ook een aantal afwegingen voor de gemeenten maakt opdat zij later niet te maken kunnen krijgen met de proble matiek van illegalen. Hij adviseert het voorstel dan ook voor kennisgeving aan te nemen. Dhr. Verhei jen is van mening dat men nu nog invloed kan uitoefenen op de Eerste Kamer om ongewenste voorstellen te torpederen. De voorzitter geeft aan dat de fractie van dhr. Verheijen hier vrij in is maar bespeurt geen bereidheid bij andere leden van de raad. X. Verzoek van C. v.d. Bliek om beveiligingsmaatregelen te nemen ten aanzien van de speelplaats in de lavendelhof. DhrDamen merkt op dat er de afgelopen jaren herhaaldelijk klachten zijn binnengekomen over speelplaatsen. De fractie van dhr. Damen heeft reeds gewezen op het opstellen van een integraal plan om te bekijken hoe men in de toekomst met de speelplaatsen om dient te gaan. Wellicht dat het aantal klachten dan afneemt. Men heeft reeds voorstellen naar voren gebracht. Het is misschien zinvol om deze voorstellen samen met omwonenden te bekijken en te bespreken. Het kan zijn dat omwonenden andere voorstellen hebben. Dhr. Verhei jen sluit zich aan bij de visie van dhr. Damen omtrent de integrale aanpak van de speelplaatsen. Omwonenden van de speelplaats aan de Zwaluwenhof hebben pas na tien maanden antwoord gekregen op hun verzoeken. De fractie van dhr. Verheijen zou graag zien dat er binnen een termijn van 3 maanden een integraal plan op tafel komt omtrent de aanpak van dergelijke problemen DhrvAert ondersteunt de eerder geuite opvattingen. In de beoogde brief vraagt men om een paar paaltjes. Hij is van mening dat aan dit verzoek op

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 34