- 38 -
Ten aanzien van de bijzondere bijstandsverlening is zijn fractie van mening
dat niet gewerkt moet gaan worden met een zgn. open-eindregelingBeter is
het hiervoor een egalisatiefonds in te voeren.
De heer Verheijen zegt het beleid van de gemeente Zundert te hebben
vergeleken met dat van Breda. De gemeente Zundert komt daarbij bijzonder
gunstig voor de dag, met name voor wat betreft het toekennen van toeslagen
en premies. De discussie of aansluiting bij het RIBO wenselijk is, zal nog
moeten worden gevoerd. Wanneer ouders met kinderen tot 5 jaar extra kosten
moeten maken voor de opvang van deze kinderen, moet naar de mening van
Groen Zundert niet het sociaal fonds, maar de bijzondere bijstandsverlening
worden aangesproken. Het sociaal fonds kan voor een deel beter worden
aangesproken voor iets extra's voor de minima.
Tot slot zegt de heer Verheijen het een goed voorstel te vinden. Wanneer in
de praktijk blijkt dat er bepaalde knelpunten ontstaan zal hij daar t.z.t.
op terugkomen.
De heer Marijnissen pleit ook voor een goede voorlichting. Zeker voor wat
betreft het toekennen van toeslagen. Misschien dat in de publikaties een
aantal rekenvoorbeelden kunnen worden opgenomen.
Voorts is hij van mening dat het erg gewaagd is om in deze tijd een
dergelijk beleid te gaan voeren. Hij hoopt dan ook op een volledige inzet
van een ieder die er mee te maken heeft om het beleid uit te kunnen voeren
zoals thans wordt voorgesteld. Wanneer dat niet mogelijk is, zal hier
tijdens de tussentijdse rapportages op worden teruggekomen.
Wethouder Damen constateert een brede ondersteuning van het beleid. Ten
aanzien van de overeenkomst met het RIBO antwoordt hij dat de gemeente
Zundert momenteel aan deze overeenkomst is gebonden. Het college wil echter
de voor- en nadelen van aansluiting bij RIBO onderzoeken. Wanneer de
resultaten van dit onderzoek bekend zijn, zal worden bezien of de
overeenkomst wel of niet wordt verlengd.
Meerdere fracties hebben gevraagd of de gemeente bijdraagt in de kosten
voor kinderopvang die alleenstaande ouders moeten maken, omdat zij als
gevolg van de nieuwe wet een baan krijgen aangeboden. Het lijkt wethouder
Damen niet meer dan redelijk dat de gemeente faciliteiten beschikbaar stelt
om te bevorderen dat mensen met een bijstandsuitkering kunnen worden
opgenomen in het arbeidsproces. Wanneer dat middelen betreffen buiten de
reguliere kinderopvang, dan zal dat wellicht gebeuren in het kader van de
bijzondere bijstand. Voor dergelijke vragen echter aan de orde zijn, zal
moeten worden nagegaan welke mensen het eerst aan een baan moeten worden
geholpen. De prioriteit moet worden gelegd bij degenen die het
gemakkelijkst aan een baan te helpen zijn. Daarna moet men zich
concentreren op andere doelgroepen. Op dat moment komen wellicht ook de
alleenstaande ouders aan bod. In het beleidsplan is aangegeven dat het
premiebeleid er met name op is gericht alleenstaande ouders aan het werk te
krijgen.
Het voorlichtingsplan maakt integraal deel uit van het voorstel. Het
college zal haar uiterste best doen om de burgers op de meest adequate
manier voor te lichten. Alle suggesties die daarbij zijn gedaan zullen
worden meegenomen. Wanneer er vanuit bepaalde verenigingen behoefte is aan
voorlichting hetzij van een ambtenaar, hetzij van de wethouder, dan zal
daar zeer zeker zoveel mogelijk aan worden voldaan. Mevrouw Franken-
Adriaensen merkte op het een goede zaak te vinden dat het drempelbedrag
wordt afgeschaft, maar dat dit voordeel min of meer ongedaan wordt gedaan,
doordat men verplicht is een identiteitsbewijs aan te schaffen om voor een
uitkering in aanmerking te komen. De gemeente is in deze echter gebonden
aan de wettelijke bepalingen op dit terrein. De medewerkers van de sektie
sociale zaken zullen de mensen echter wijzen op eventuele goedkopere
identiteitsbewijzen. Wellicht dat kan worden overwogen de kosten voor een
identiteitsbewijs eveneens te vergoeden vanuit de bijzondere bijstand.
Op de vraag of ook Zundert iets kan doen voor de minima antwoordt wethouder