- 38 - Ten aanzien van de bijzondere bijstandsverlening is zijn fractie van mening dat niet gewerkt moet gaan worden met een zgn. open-eindregelingBeter is het hiervoor een egalisatiefonds in te voeren. De heer Verheijen zegt het beleid van de gemeente Zundert te hebben vergeleken met dat van Breda. De gemeente Zundert komt daarbij bijzonder gunstig voor de dag, met name voor wat betreft het toekennen van toeslagen en premies. De discussie of aansluiting bij het RIBO wenselijk is, zal nog moeten worden gevoerd. Wanneer ouders met kinderen tot 5 jaar extra kosten moeten maken voor de opvang van deze kinderen, moet naar de mening van Groen Zundert niet het sociaal fonds, maar de bijzondere bijstandsverlening worden aangesproken. Het sociaal fonds kan voor een deel beter worden aangesproken voor iets extra's voor de minima. Tot slot zegt de heer Verheijen het een goed voorstel te vinden. Wanneer in de praktijk blijkt dat er bepaalde knelpunten ontstaan zal hij daar t.z.t. op terugkomen. De heer Marijnissen pleit ook voor een goede voorlichting. Zeker voor wat betreft het toekennen van toeslagen. Misschien dat in de publikaties een aantal rekenvoorbeelden kunnen worden opgenomen. Voorts is hij van mening dat het erg gewaagd is om in deze tijd een dergelijk beleid te gaan voeren. Hij hoopt dan ook op een volledige inzet van een ieder die er mee te maken heeft om het beleid uit te kunnen voeren zoals thans wordt voorgesteld. Wanneer dat niet mogelijk is, zal hier tijdens de tussentijdse rapportages op worden teruggekomen. Wethouder Damen constateert een brede ondersteuning van het beleid. Ten aanzien van de overeenkomst met het RIBO antwoordt hij dat de gemeente Zundert momenteel aan deze overeenkomst is gebonden. Het college wil echter de voor- en nadelen van aansluiting bij RIBO onderzoeken. Wanneer de resultaten van dit onderzoek bekend zijn, zal worden bezien of de overeenkomst wel of niet wordt verlengd. Meerdere fracties hebben gevraagd of de gemeente bijdraagt in de kosten voor kinderopvang die alleenstaande ouders moeten maken, omdat zij als gevolg van de nieuwe wet een baan krijgen aangeboden. Het lijkt wethouder Damen niet meer dan redelijk dat de gemeente faciliteiten beschikbaar stelt om te bevorderen dat mensen met een bijstandsuitkering kunnen worden opgenomen in het arbeidsproces. Wanneer dat middelen betreffen buiten de reguliere kinderopvang, dan zal dat wellicht gebeuren in het kader van de bijzondere bijstand. Voor dergelijke vragen echter aan de orde zijn, zal moeten worden nagegaan welke mensen het eerst aan een baan moeten worden geholpen. De prioriteit moet worden gelegd bij degenen die het gemakkelijkst aan een baan te helpen zijn. Daarna moet men zich concentreren op andere doelgroepen. Op dat moment komen wellicht ook de alleenstaande ouders aan bod. In het beleidsplan is aangegeven dat het premiebeleid er met name op is gericht alleenstaande ouders aan het werk te krijgen. Het voorlichtingsplan maakt integraal deel uit van het voorstel. Het college zal haar uiterste best doen om de burgers op de meest adequate manier voor te lichten. Alle suggesties die daarbij zijn gedaan zullen worden meegenomen. Wanneer er vanuit bepaalde verenigingen behoefte is aan voorlichting hetzij van een ambtenaar, hetzij van de wethouder, dan zal daar zeer zeker zoveel mogelijk aan worden voldaan. Mevrouw Franken- Adriaensen merkte op het een goede zaak te vinden dat het drempelbedrag wordt afgeschaft, maar dat dit voordeel min of meer ongedaan wordt gedaan, doordat men verplicht is een identiteitsbewijs aan te schaffen om voor een uitkering in aanmerking te komen. De gemeente is in deze echter gebonden aan de wettelijke bepalingen op dit terrein. De medewerkers van de sektie sociale zaken zullen de mensen echter wijzen op eventuele goedkopere identiteitsbewijzen. Wellicht dat kan worden overwogen de kosten voor een identiteitsbewijs eveneens te vergoeden vanuit de bijzondere bijstand. Op de vraag of ook Zundert iets kan doen voor de minima antwoordt wethouder

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 336