- 31 - van het college niet te steunen. Wethouder Verhei-jen zegt dat door de heer Poppelaars wordt gesteld dat de burgers van Zundert het tekort van het Stadsgewest betalen. Dit tekort is mede ontstaan door een slecht financieel beheer van het bestuur van het gewest. Hierover is uitgebreid gesproken in het algemeen bestuur en in de Gewestraad. Hij is er geen voorstander van om een voorschot te nemen op de jaarrekening van 1995, omdat niet duidelijk is wat het resultaat over 1995 zal zijn. Het voorstel van de fractie Agrarisch Belang klinkt sympathiek en voor een groot gedeelte kan het college er dan ook mee instemmen. Hij voegt er echter aan toe dat iedere partij in zijn verkiezingsprogramma heeft gekozen voor het uitgangspunt dat de vervuiler betaalt. De gemeente Zundert draagt f 500.000,bij uit de algemene middelen voor de afvalinzameling. Het is dan ook niet gering wat de gemeente Zundert doet aan tariefsbemiddeling voor haar inwoners. Het college stelt dan ook voor om het daarbij te laten. Van belang is om kritisch te zijn op een verdere toename van de kosten. Persoonlijk acht hij de kans daartoe in de nabije toekomst erg klein. Ten aanzien van de opmerkingen van de heer Marijnissen antwoordt wethouder Verhei jen dat hij de gevolgen van het nemen van een dergelijke proef momenteel niet geheel kan overzien. Hij pleit er dan ook voor om de inhoudelijke evaluatie van het afvalstoffenbeleid af te wachten, evenals de afstemming van het beleid op het beleid van de gemeente Rijsbergen. Wellicht dat een dergelijke proef tezamen met de gemeente Rijsbergen kan worden gedaan. Voordat het college echter harde toezeggingen kan doen, moet eerst meer duidelijkheid komen over de proef die de fractie Werknemersbelangen voor ogen staat. Als voorbeeld noemt hij het feit dat b.v. een vuilniswagen moet worden ingeschakeld die kan werken met een dergelijk weegsysteem. Het college wil dus eerst meer duidelijkheid over de proef op zich en de financiële gevolgen die de proef met zich meebrengt. Wethouder Adriaensen merkt op dat de proef die de heer Marijnissen voorstaat een goede oplossing zou zijn. Het probleem is echter dat nog maar een paar gemeenten met het systeem werken. Op korte termijn zal het afvalsysteem dat door Zundert wordt gehanteerd worden geëvalueerd. Tijdens deze evaluatie zal eens flink moeten worden gediscussieerd over het huidige systeem en over de voor- en nadelen van een dergelijk proef systeem. Het voeren van deze discussie is dan ook toegezegd aan de raad. Om de toezegging momenteel voor honderd procent te garanderen gaat hem wat ver, omdat niet alle consequenties die het systeem met zich meebrengt bekend zi jn De voorzitter zegt dat in 2 termijnen is gesproken over het voorstel van het college. De fractie Agrarisch Belang heeft voorgesteld om de verhoging te halveren. Dit voorstel wordt thans aan de orde gesteld. De heer Poppelaars stelt dat op pagina 2 van het voorstel van het college een aantal tarieven worden genoemd. Het bedrag van f 125,wordt in het voorstel van zijn fractie niet gewijzigd. Het tarief van f 160,wordt gewijzigd in f 157,50, het bedrag van f 145,wordt niet gewijzigd, het tarief van f 185,wordt gewijzigd in f 180, het tarief van f 215, wordt f 205,en het bedrag van f 270,wordt veranderd in f 250,Ten aanzien van de dekking merkt hij nogmaals op dat het principieel onjuist is, dat het tekort van het Stadsgewest over 1994 wordt betaald met middelen die zijn verkregen middels de afvalstoffenheffing. Zijn fractie is van mening dat dit bedrag moet worden meegenomen in de rekening over 1995. De heer Marijnissen merkt nogmaals op dat zijn fractie een keiharde garantie wil hebben dat in de gemeente Zundert een proef zal worden genomen met een gescheiden afvalverwijderingssysteem. Deze garantie is door het college niet gegeven. Hij zal dan ook het voorstel van de fractie Agrarisch

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 329