- 24 -
zou gaan zorgen. Wat blijkt echter, in de gemeente Rijsbergen is de
voorziening reeds gerealiseerd en in Zundert is men daar nog ver van
verwijderd. Het voorstel van het college lijkt hem dan ook een goed
voorstel
Wethouder Verheijen citeert de woorden van de heer Poppelaars: "Zolang de
voorziening er niet is, geen tariefsverhoging". Daar is het college het
volledig mee eens. De tarieven worden verhoogd ter dekking van de
voorzieningen die reeds zijn verrekend. De beleidsinhoudelijke discussie
zal worden gevoerd bij de behandeling van het GRP. Het is uiteraard ieders
goed recht om verder in de toekomst te kijken en om de situatie in de
gemeente Rijsbergen daarbij te betrekken. Het is echter jammer dat daar
niet eerder mee is begonnen. Of GS de investeringen gaat goed keuren is
niet zeker. Het college zal er echter haar uiterste best voor doen. In goed
overleg zal worden aangetoond dat in Zundert een flinke inhaalrace dient
plaats te vinden. Daarbij zal eveneens worden aangegeven dat het GRP door
de gemeenteraad nog niet is vastgesteld. Met betrekking tot het bevriezen
van de tarieven tot 19 9 9 is enige onduidelijkheid ontstaan. De tarieven
kunnen na de gemeentelijke herindeling maximaal 2 jaar worden bevroren.
Wanneer de voorzieningen van Zundert en Rijsbergen echter op elkaar zijn
afgestemd kunnen de tarieven eerder worden verhoogd. De verhoging vindt dan
wel plaats op basis van voorzieningen in relatie tot de kostendekking
daarvan
Wethouder Verheijen zegt dat het college momenteel kiest voor
gedifferentieerde tarieven voor Zundert en Rijsbergen. Zundert heeft de
afgelopen jaren stil gezeten en heeft een laag voorzieningenniveau. De
tarieven zijn daarop afgestemd. In Rijsbergen is het tarief aanzienlijk
hoger, maar daar heeft men dan ook een hoger voorzieningenniveau. Voor wat
betreft de verfijningsregeling en andere regelingen die in de begroting
zijn opgenomen, stelt hij voor deze aan de orde te stellen bij de
behandeling van het GRP. Het voorstel van het college houdt een
tariefsverhoging in van f 22, Procentueel gezien is dat een fikse
verhoging. Bij de ingekomen stukken is er reeds over gediscussieerd dat de
milieulasten voor de burgers zo toenemen. Dadelijk komt er nog een voorstel
waarbij sprake is van tariefsverhoging. Alles bij elkaar opgeteld is de
door het college voorgestelde verhoging van f 22,dan ook een
rechtvaardige verhoging. Er staan immers concrete voorzieningen tegenover.
Gestart wordt met een dekkingspercentage van 30%. Een en ander heeft niets
te maken met vindingrijkheid van het college. Getracht is slechts om de
lastenverzwaring voor de burgers zo minimaal mogelijk te houden. Het
college is niet bang om in de toekomst te kijken. Zij doet dit echter pas
wanneer hieromtrent een beleidsnota is samengesteld. Pas op dat moment kan
immers worden gediscussieerd over een toekomstige kostenstructuur en een
vergelijking van het voorzieningenniveau.
Tot slot zegt wethouder Verheijen dat met betrekking tot gespreide betaling
en kwijtschelding een beleidsnotitie in voorbereiding is.
Wethouder Adriaensen antwoordt dat de heer v.d. Broek gelijk heeft met zijn
opmerking dat het GRP in 1995 had moeten worden vastgesteld. Anderen zijn
zelfs van mening dat het eerder had moeten worden vastgesteld. Hoe dan ook,
het was gewoonweg niet meer mogelijk om het plan dit jaar vast te stellen.
Blijkbaar heeft het in het verleden dan ook geen bestuurlijke prioriteit
gekregen. Vandaar dat het plan pas aan de raad wordt voorgelegd in het
voorjaar van 1996 In het plan zal het college haar visie weergeven hoe
dient te worden omgegaan met de andere panden in het buitengebied. Het is
inmiddels wel geïnventariseerd en er zijn ook reeds kostenberekeningen
gemaakt. In het plan zal ook aandacht worden besteed aan eventuele
alternatieven. Een alternatief is bijvoorbeeld het afkoppelen van de
hemelwaterafvoerHierover moet echter goed worden nagedacht, omdat de
aanleg van een tweede systeem ook het nodige kost.
Wethouder Verheijen merkt op dat de heren v.d. Broek en Poppelaars hebben