- 13 -
Het werk wat binnen de kamers wordt verricht om te kunnen voldoen aan alle
wettelijke normen en verplichtingen, moet bestuurlijk openlijk worden
ondersteund, in de raad maar ook in samenwerkingsverbanden. Het milieube
leid vraagt om een regionale afstemming onder andere vanuit sociaal
economisch oogpunt. De gemeente heeft zich verplicht om alle bedrijven voor
een bepaalde datum van een milieuvergunning te voorzien. Hierbij is
afgesproken dat alle belangen, economische en milieuhygiënische, zullen
worden gewogen. Volgend jaar zal dit niveau worden bereikt. Het is
vervolgens logisch dat er dan een goed en eerlijk systeem van handhaving
wordt opgezet. Over afvalproblematiek is al vaak gediscussieerd. Het
systeem is tot nu toe goed en goedkoop gebleken. Het is logisch dat er hier
en daar haken en ogen zijn ontdekt. Deze problemen zullen zo snel mogelijk
worden besproken, het principe: "de vervuiler betaalt", kan nog meer
gestalte krijgen door het systeem van gedifferentieerde tariefstelling
waarbij iedereen betaalt naar rato van de hoeveelheid afval die wordt
aangeboden. Het is duidelijk dat de wettelijke eisen die inmiddels zijn
gesteld aan de kwaliteit van het transport van afvalwater zal leiden tot
gigantische kosten. Het gaat dan om het hele systeem van riolering binnen
de bebouwde kom en in het buitengebied. In het voorjaar van 1996 zal een
integraal gemeentelijk rioleringsplan worden gepresenteerd om zicht te
krijgen op maatregelen die genomen moeten worden op de kosten. Ook in dit
verband zal het principe: "de vervuiler betaalt", worden gebruikt bij de
stijging van de tarieven. Hier kan men niet aan ontkomen. Er zal een
actieprogramma milieubeleid worden opgesteld. Hierin worden enkele
speerpunten van het beleid uitgewerkt. Het is logisch dat aandacht wordt
besteed aan de beperking van het energieverbruik. Enige vergaderingen
geleden is een energiebeleidsplan vastgesteld. Hier hoort ook beperking van
chemische bestrijdingsmiddelen bij. Wat de gemeente betreft is het los van
de consequenties voor het milieu in een directe woonomgeving maatschappe
lijk niet meer verantwoord om de gifspuit onnodig te hanteren. Uiteraard
zal het college gezien de opvattingen over openbaarheid van bestuur en
informatieverstrekking naar burgers, de nadruk leggen op milieu-educatie.
Kennis van het milieu blijft het beste middel om die leefomgeving gezond te
houden. De volkshuisvesting heeft de laatste tijd veel in de belangstelling
gestaan. Dit is terecht. Wonen is een grondrecht voor iedereen, ongeacht de
inhoud van de portemonnee. Het is duidelijk dat men zich strikt zal houden
aan gemaakte afspraken met de provincie. Men wil niet slaafs aan de leiband
lopen maar men wil in bestuurlijk overleg op basis van wederzijds
vertrouwen komen tot een verruiming van bouwmogelijkheden. Op dit moment
mag Zundert in 1996 geen enkele woning bouwen. Vanuit provinciaal standpunt
is dit begrijpelijk. Voor een gemeente is dit niet uit te leggen aan al
diegenen die al jaren op de wachtlijst staan voor een woning. In dit kader
zal er alles aan worden gedaan om toestemming te krijgen voor het bouwen
van een klein aantal woningen in de sociale sfeer. De fractie Groen Zundert
ziet kansen. Men klampt zich vast aan de berichten die de laatste tijd in
de krant verschijnen over verruiming in dit kader. Het is duidelijk dat er
op dit gebied een ander beleid moet worden ontwikkeld. Dit zal gebeuren in
de volkshuisvestingsnota. Hieraan wordt op dit moment hard gewerkt in
samenwerking met de woonconsumentenorganisaties en de Stichting Woonservi-
ce. Wethouder Adriaensen kan zich voorstellen dat de voorzitter alles wat
hij tot nu toe heeft gehoord, ambitieus vindt. Wellicht is het te
ambitieus. Daarbij moet men zich bedenken dat men er van uit is gegaan dat
een programma geschreven wordt voor een langere periode. Wellicht tot na de
herindeling wanneer er een nieuwe gemeente is ontstaan. Natuurlijk zit hier
een toetsing tussen. Die toets is de verkiezingen.
- De -