- 13 - Het werk wat binnen de kamers wordt verricht om te kunnen voldoen aan alle wettelijke normen en verplichtingen, moet bestuurlijk openlijk worden ondersteund, in de raad maar ook in samenwerkingsverbanden. Het milieube leid vraagt om een regionale afstemming onder andere vanuit sociaal economisch oogpunt. De gemeente heeft zich verplicht om alle bedrijven voor een bepaalde datum van een milieuvergunning te voorzien. Hierbij is afgesproken dat alle belangen, economische en milieuhygiënische, zullen worden gewogen. Volgend jaar zal dit niveau worden bereikt. Het is vervolgens logisch dat er dan een goed en eerlijk systeem van handhaving wordt opgezet. Over afvalproblematiek is al vaak gediscussieerd. Het systeem is tot nu toe goed en goedkoop gebleken. Het is logisch dat er hier en daar haken en ogen zijn ontdekt. Deze problemen zullen zo snel mogelijk worden besproken, het principe: "de vervuiler betaalt", kan nog meer gestalte krijgen door het systeem van gedifferentieerde tariefstelling waarbij iedereen betaalt naar rato van de hoeveelheid afval die wordt aangeboden. Het is duidelijk dat de wettelijke eisen die inmiddels zijn gesteld aan de kwaliteit van het transport van afvalwater zal leiden tot gigantische kosten. Het gaat dan om het hele systeem van riolering binnen de bebouwde kom en in het buitengebied. In het voorjaar van 1996 zal een integraal gemeentelijk rioleringsplan worden gepresenteerd om zicht te krijgen op maatregelen die genomen moeten worden op de kosten. Ook in dit verband zal het principe: "de vervuiler betaalt", worden gebruikt bij de stijging van de tarieven. Hier kan men niet aan ontkomen. Er zal een actieprogramma milieubeleid worden opgesteld. Hierin worden enkele speerpunten van het beleid uitgewerkt. Het is logisch dat aandacht wordt besteed aan de beperking van het energieverbruik. Enige vergaderingen geleden is een energiebeleidsplan vastgesteld. Hier hoort ook beperking van chemische bestrijdingsmiddelen bij. Wat de gemeente betreft is het los van de consequenties voor het milieu in een directe woonomgeving maatschappe lijk niet meer verantwoord om de gifspuit onnodig te hanteren. Uiteraard zal het college gezien de opvattingen over openbaarheid van bestuur en informatieverstrekking naar burgers, de nadruk leggen op milieu-educatie. Kennis van het milieu blijft het beste middel om die leefomgeving gezond te houden. De volkshuisvesting heeft de laatste tijd veel in de belangstelling gestaan. Dit is terecht. Wonen is een grondrecht voor iedereen, ongeacht de inhoud van de portemonnee. Het is duidelijk dat men zich strikt zal houden aan gemaakte afspraken met de provincie. Men wil niet slaafs aan de leiband lopen maar men wil in bestuurlijk overleg op basis van wederzijds vertrouwen komen tot een verruiming van bouwmogelijkheden. Op dit moment mag Zundert in 1996 geen enkele woning bouwen. Vanuit provinciaal standpunt is dit begrijpelijk. Voor een gemeente is dit niet uit te leggen aan al diegenen die al jaren op de wachtlijst staan voor een woning. In dit kader zal er alles aan worden gedaan om toestemming te krijgen voor het bouwen van een klein aantal woningen in de sociale sfeer. De fractie Groen Zundert ziet kansen. Men klampt zich vast aan de berichten die de laatste tijd in de krant verschijnen over verruiming in dit kader. Het is duidelijk dat er op dit gebied een ander beleid moet worden ontwikkeld. Dit zal gebeuren in de volkshuisvestingsnota. Hieraan wordt op dit moment hard gewerkt in samenwerking met de woonconsumentenorganisaties en de Stichting Woonservi- ce. Wethouder Adriaensen kan zich voorstellen dat de voorzitter alles wat hij tot nu toe heeft gehoord, ambitieus vindt. Wellicht is het te ambitieus. Daarbij moet men zich bedenken dat men er van uit is gegaan dat een programma geschreven wordt voor een langere periode. Wellicht tot na de herindeling wanneer er een nieuwe gemeente is ontstaan. Natuurlijk zit hier een toetsing tussen. Die toets is de verkiezingen. - De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 278