-li ne heer Kustermans is benieuwd naar het kostenplaatje van de overige modules. Hetzelfde geldt voor de vervanging van de AS/400 door een vernieuwd model. Wethouder Poppelaars is van mening dat men zich moet realiseren dat er momenteel programmatuur aanwezig is. Wanneer men overstapt op een totaal andere programmatuur moet alles omgebouwd worden. Dit brengt ook de nodige kosten met zich mee. Over integratie van de AS/400 is indringend gesproken met de gemeente Rijsbergen. Er wordt gesproken over technische aspecten. Alle mogelijkheden zijn bekeken om de investering zo laag mogelijk te houden. In het voorstel heeft men zich wederzijds kunnen vinden. Al het mogelijke is bekeken en gedaan. Het is wethouder Poppelaars niet bekend hoeveel de andere modules gaan kosten. Het zal neerkomen op zo'n f 90.000,- - per module. Het is de bedoeling om de komende jaren bijvoorbeeld Burgerzaken aan te passen aan Globit. De vervanging van de AS/400 valt te overwegen. De totale kosten zijn gelijk aan de huidige kosten van de AS/400. Een en ander wordt nog overwogen. De heer Kustermans stelt voor om het voorstel terug te nemen en nogmaals een grondig onderzoek te verrichten naar alternatieve mogelijkheden. De fractie van de heer Kustermans zou de cijfers graag beter onderbouwd zien. Het is inderdaad vervelend dat een en ander besproken moet worden tijdens deze raadsvergadering. Wethouder Poppelaars geeft aan dat het onverstandig is om dit voorstel terug te nemen. Dit mede gezien de tijdsdruk. Het uiterste is gedaan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Men heeft een korting van 18% verkregen op een pakket. Het is weliswaar een grote investering maar wanneer de pakketten afzonderlijk aangeschaft moeten worden is men meer geld kwijt. Bovendien zijn op 1 januari 1996 de algemene bijstandswet en de wet waardering onroerende zaken van kracht. Het is uiterst noodzakelijk om het voorstel te handhaven. De voorzitter bespreekt het voorstel van de heer Kustermans om het voorstel terug te nëinen en eerst te bespreken tijdens een vergadering van de commissie Begroting en Financiën. De heer van Tichelt geeft aan dat zijn fractie er ook voorstander van is om dergelijke investeringen eerst te bespreken in de commissie Begroting en Financiën. De fractie van de WD gaat ervan uit dat het college een goede overweging heeft gemaakt en alles goed heeft uitgezocht. Ook zien zij de noodzaak in van een snelle beslissing. Op grond hiervan stemt de WD in met het voorstel van het college. De heer de Rooij sluit zich aan bij de visie van de heer van Tichelt. De heer Adriaensen wilde in eerste instantie ook het voorstel aanhouden. De procedure is niet correct maar het ambtelijk apparaat moet goed draaien. Men moet er vertrouwen in hebben dat de leiding van dit apparaat gekeken heeft naar de goedkoopste optie die momenteel voorhanden is. De fractie van de heer Adriaensen is er dan ook voorstander van om het voorstel nu af te handelen en niet aan te houden. De heer Damen is van mening dat een hoop belangrijke zaken vooruit geschoven worden. Men heeft het er klaarblijkelijk niet zo moeilijk mee dat er politieke problemen zijn. Het gaat om een investering van 240.000, Wanneer ambtelijk goed wordt toegelicht hoe de vork in de steel zit, kan zijn fractie ook instemmen. Op maandag 23 oktober is er een vergadering van de commissie Algemeen Bestuur. Wellicht kan een ambtenaar technische vragen die nog op tafel liggen daar beantwoorden. Daarna zou een en ander schriftelijk afgehandeld kunnen worden. Nu zijn er nog vragen waar geen duidelijkheid over bestaat. - De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 245