- 17 - Dit gebeurt tot aan het einde van de exploitatieopzetDit gaat tot het jaar 2003. Op deze manier komt men aan die forse bedragen. Renteverlies en rentewinst moet men tegen elkaar wegstrepen. Aangegeven wordt dat er een bepaalde fasering moet zijn in grondverwerving en gronduitgifteIn het bestemmingsplan Achtmaal is dit wat nadelig. Een tweetal bedrijven zijn hier reeds gesaneerd. Er is ook al aangegeven dat er ruim Hfl. 1.000.000, is uitgegeven aan grondverwerving. Men moet hier wel een bijdrage in de exploitatie in het kader van stads- en dorpsvernieuwing bij betrekken. Het is de bedoeling om de aankoop van gronden zo dicht mogelijk te leggen bij de daadwerkelijke noodzaak van de grond voor exploitatie van het bouwplan. De voorzitter vult aan dat het prima uit zou komen wanneer men een jaar voordat men gaat bouwen de grond zou kunnen verwerven. Wanneer de gemeente gronden kan kopen die nog niet in bestemmingsplannen zitten, zal men dit snel doen in de hoop dat ze alsnog in het bestemmingsplan komen te liggen. Met een bedrag van Hfl. 140,/m2. excl. BTW zit de gemeente Zundert regionaal gezien aan de lage kant. Die 4 woningen passen in het schema. Daar moeten ook bouwvergunningen voor worden verleend wanneer er aanvragen komen. Juridisch is de gemeente dit verplicht. De verwachting bestaat dat men in 1998 in Den Bosch tot de conclusie komt dat er op het platteland andere richtgetallen gehanteerd moeten worden. De fasering zal worden uitgebreid. Na 1997 heeft dit zijn vervolg. Wanneer alles wordt opgeteld kan men in Achtmaal en Wernhout de woningbehoefte dekken. De Volkshuis vestingsnota die de raad een aantal jaren geleden heeft vastgesteld, geeft dit ook aan. Men tracht deze nota zo lang mogelijk na te leven. De voorzit ter is van mening dat binnen een aantal jaren de richtgetallen voor groei- fase III gemeenten zal veranderen. Dhr. Adriaensen geeft aan dat het landelijk beleid veranderd moet worden. Landelijk beleid veranderen duurt een aantal jaren. De voorzitter meldt dat men moet constateren dat verscheidene departementen zich meer gaan richten op het platteland. Dit geldt op het gebied van volkshuisvesting, het politieapparaat enz. Het betekent niet dat het verstedelijkingsbeleid helemaal wordt omgegooid. Het betekent echter wel dat men er minder op gericht is om mensen van het platteland naar de stad te krijgen. De steden moeten wel geholpen worden maar dit hoeft niet perse te gebeuren via strakke richtlijnen die gelden op het platteland. Per 1 januari 1997 gaat er een heel andere financiële verhouding rijk-gemeente gelden. Steden van 100.000 en meer inwoners krijgen het geld dan op een geheel andere wijze naar zich toegeschoven. De voorzitter is hier erg optimistisch over. DhrDamen blijft van mening dat de termijn tussen verwerving, bouwrijp maken en uitgeven zo kort mogelijk dient te zijn. Het is natuurlijk wel zo dat renteverlies en rentewinst tegen elkaar moeten worden weggestreept. Toch blijft er een verschil van Hfl. 400.000, De prijs wordt hierdoor toch beïnvloed. De fractie van dhr. Damen ziet niet graag dat men aan het eind te maken heeft met een flink overschot. Daaruit zou geconcludeerd kunnen worden dat de grondprijs lager had kunnen zijn. Achteraf kan dit namelijk moeilijk terug gedraaid worden. De voorzitter spreekt de woorden van dhr. Damen tegen. In Klein Zundert was het overschot namelijk helemaal niet zo groot. Wanneer men de grond met inachtneming van de richtgetallen had volgebouwd, zou de grondprijs veel hoger zijn uitgekomen. De voorzitter zet zijn opmerking recht met de mededeling dat er op het geraamde renteverlies een groot bedrag is overge houden DhrDamen vervolgt zijn betoog met de mededeling dat hij heeft gelezen dat een aantal woningen naar het platteland zouden gaan. Hij vraagt of er al een aantal van geclaimd zijn.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 19