- 17 -
Dit gebeurt tot aan het einde van de exploitatieopzetDit gaat tot het
jaar 2003. Op deze manier komt men aan die forse bedragen. Renteverlies en
rentewinst moet men tegen elkaar wegstrepen. Aangegeven wordt dat er een
bepaalde fasering moet zijn in grondverwerving en gronduitgifteIn het
bestemmingsplan Achtmaal is dit wat nadelig. Een tweetal bedrijven zijn
hier reeds gesaneerd. Er is ook al aangegeven dat er ruim Hfl. 1.000.000,
is uitgegeven aan grondverwerving. Men moet hier wel een bijdrage in de
exploitatie in het kader van stads- en dorpsvernieuwing bij betrekken. Het
is de bedoeling om de aankoop van gronden zo dicht mogelijk te leggen bij
de daadwerkelijke noodzaak van de grond voor exploitatie van het bouwplan.
De voorzitter vult aan dat het prima uit zou komen wanneer men een jaar
voordat men gaat bouwen de grond zou kunnen verwerven. Wanneer de gemeente
gronden kan kopen die nog niet in bestemmingsplannen zitten, zal men dit
snel doen in de hoop dat ze alsnog in het bestemmingsplan komen te liggen.
Met een bedrag van Hfl. 140,/m2. excl. BTW zit de gemeente Zundert
regionaal gezien aan de lage kant. Die 4 woningen passen in het schema.
Daar moeten ook bouwvergunningen voor worden verleend wanneer er aanvragen
komen. Juridisch is de gemeente dit verplicht. De verwachting bestaat dat
men in 1998 in Den Bosch tot de conclusie komt dat er op het platteland
andere richtgetallen gehanteerd moeten worden. De fasering zal worden
uitgebreid. Na 1997 heeft dit zijn vervolg. Wanneer alles wordt opgeteld
kan men in Achtmaal en Wernhout de woningbehoefte dekken. De Volkshuis
vestingsnota die de raad een aantal jaren geleden heeft vastgesteld, geeft
dit ook aan. Men tracht deze nota zo lang mogelijk na te leven. De voorzit
ter is van mening dat binnen een aantal jaren de richtgetallen voor groei-
fase III gemeenten zal veranderen.
Dhr. Adriaensen geeft aan dat het landelijk beleid veranderd moet worden.
Landelijk beleid veranderen duurt een aantal jaren.
De voorzitter meldt dat men moet constateren dat verscheidene departementen
zich meer gaan richten op het platteland. Dit geldt op het gebied van
volkshuisvesting, het politieapparaat enz. Het betekent niet dat het
verstedelijkingsbeleid helemaal wordt omgegooid. Het betekent echter wel
dat men er minder op gericht is om mensen van het platteland naar de stad
te krijgen. De steden moeten wel geholpen worden maar dit hoeft niet perse
te gebeuren via strakke richtlijnen die gelden op het platteland. Per 1
januari 1997 gaat er een heel andere financiële verhouding rijk-gemeente
gelden. Steden van 100.000 en meer inwoners krijgen het geld dan op een
geheel andere wijze naar zich toegeschoven. De voorzitter is hier erg
optimistisch over.
DhrDamen blijft van mening dat de termijn tussen verwerving, bouwrijp
maken en uitgeven zo kort mogelijk dient te zijn. Het is natuurlijk wel zo
dat renteverlies en rentewinst tegen elkaar moeten worden weggestreept.
Toch blijft er een verschil van Hfl. 400.000, De prijs wordt hierdoor
toch beïnvloed. De fractie van dhr. Damen ziet niet graag dat men aan het
eind te maken heeft met een flink overschot. Daaruit zou geconcludeerd
kunnen worden dat de grondprijs lager had kunnen zijn. Achteraf kan dit
namelijk moeilijk terug gedraaid worden.
De voorzitter spreekt de woorden van dhr. Damen tegen. In Klein Zundert was
het overschot namelijk helemaal niet zo groot. Wanneer men de grond met
inachtneming van de richtgetallen had volgebouwd, zou de grondprijs veel
hoger zijn uitgekomen. De voorzitter zet zijn opmerking recht met de
mededeling dat er op het geraamde renteverlies een groot bedrag is overge
houden
DhrDamen vervolgt zijn betoog met de mededeling dat hij heeft gelezen dat
een aantal woningen naar het platteland zouden gaan. Hij vraagt of er al
een aantal van geclaimd zijn.