- 15 - Deze discussie heeft zijn fractie niet binnen de commissie gevoerd. De fractie wil een machtiging afgeven voor de periode dat de gemeente Zundert nog bestaat. Voorts heeft zijn fractie haar zorg uitgesproken over het aantal mensen wat te werk gesteld wordt. Voor deze mensen moet grote aandacht zijn. De winsten die worden gemaakt moeten hiervoor worden ingezet Dhr. Verhei jen vraagt de fractie van het CDA of het gaat om de vragen die betrekking hebben op de overige bedrijfskosten en het inovatieonderzoek Hij is het eens met dhr. Marijnissen dat de gemeente Zundert tot 1996 nog iets kan besluiten. Daarna kunnen er besluiten worden genomen in samen spraak met de toegevoegde gemeente Rijsbergen. Zijn fractie stelt dan ook voor om dit besluit ter kennisgeving te doen toekomen aan de gemeente Rijsbergen. Getracht moet worden om met deze gemeente op één spoor te komen. Mevr. Franken-Adriaensen is het volledig eens met het voorstel. Zij wil er gezien de lange wachtlijst voor pleiten dat het gebruikt wordt voor de doelgroep waarvoor het vroeger is opgezet. Zij bedoelt hiermee de werkelij ke WSWers. Het plan Houben gaat haar wat te ver. Wethouder Poppelaars bevestigt dat tijdens de commissievergadering Begroting en Financiën kritische vragen zijn gesteld over een tweetal posten van de begroting van het Werkvoorzieningsschap. Men heeft het Werkvoorzieningsschap gevraagd naar een nadere onderbouwing van deze posten. Het Werkvoorzieningsschap heeft erkend dat er inderdaad sprake is van een forse raming. Men moet er echter wel rekening mee houden dat het Werkvoorzieningsschap inmiddels uit 9 bedrijven bestaat. Per bedrijf gaat het dus of 110.000, Per bedrijf werken er gemiddeld 400 mensen. In relatie tot de grootte van het bedrijf is het bedrag niet extreem hoog meer. De vragen omtrent deze posten hebben ertoe geleid dat het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap besloten heeft om over deze post ieder half jaar een verantwoording af te leggen aan het algemeen bestuur. Bestuurs- en secretariaatskosten dienen te worden betaald door de gemeente. Binnen het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap is afgesproken dat er een meer verfijnde doorberekening plaats zal gaan vinden. Het doel hiervan is het verder uitsplitsen van de kosten. Op die manier kan een groot aandeel van de kosten drukken op de exploitatiebegroting. Hij meent dat het hier met name gaat om advieskosten en dergelijke. Hij is het enerzijds eens met de opvatting van de fractie van Werknemersbelangen dat men het beleid niet verder uit kan stippelen dan tot 1996. Anderzijds moet men zich realiseren dat het Werkvoorzieningsschap na 1996 waarschijnlijk ook nog wel zal bestaan. De deelnemende gemeenten zijn dan misschien op zich wel anders samengesteld maar de doelgroep en het werkgebied komen in ieder geval nog uit dit gebied. Het is niet ongewoon dat een bedrijf als het Werkvoorzieningsschap werkt met een meerjarenbegroting. De mensen die op dit moment verantwoordelijk zijn kijken verder dan 1 jaar vooruit. Het is uiteindelijk een gemeenschappelijke regeling en iedere deelnemer aan deze regeling moet zijn verantwoordelijkheid kennen. De zorg omtrent de doelgroep is meerdere malen geuit. Wethouder Verheijen is vanuit de gemeente Zundert lid van het algemeen bestuur. Hij heeft herhaaldelijk aan gedrongen op het feit dat er grote zorg bestaat omtrent de werkelijke doelgroep. Het Werkvoorzieningsschap is gedwongen om meer bedrijfsmatig te gaan werken. Men is geneigd om iemand met een hoger prestatievermogen aan te nemen waardoor de mensen die tot de werkelijke doelgroep behoren, de mensen die wat minder presteren, buiten de boot vallen. Waarvoor de winst gebruikt moet worden is wettelijk geregeld. Het mag niet gebruikt worden om het aantal werknemers uit te breiden. Het moet ten goede komen aan het Werkvoorzieningsschap - Te -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 188