- 11 - 2. Mededeling van de Raad van State dat het voornemen bestaat met betrekking tot een beroepschrift inzake bestemmingsplan Wernhout- een deskundige te benoemen, aan wie zal worden verzocht een onderzoek in te stellen als bedoeld in artikel 8:47 van de Algemene Wet Bestuursrecht. Dhr. Adriaensen zegt dat het gaat over het niet ontvankelijk verklaren vanwege termijnoverschrijding door de Raad van State op beroepschriften van het college. De voorzitter heeft hier al menig maal aan gerefereerd. Dit onderwerp is uitgebreid aan de orde geweest tijdens de commissievergadering Algemeen Bestuur. Dhr. Adriaensen heeft toen gemeld dat dit een bestuurlij ke knullige blunder was. Hij heeft ook aangegeven waarom. Hij kan zich voorstellen dat wanneer een burgemeester vertrekt er binnen het college een zeker probleem bestaat over de verantwoordelijkheden die verdeeld dienen te worden. De burgemeester was immers portefeuillehouder van ruimtelijke ordening en milieu. Hij vraagt zich nu af wie er op dat moment politiek verantwoordelijk was voor de fout. De voorzitter heeft eerder gezegd dat ambtenaren door de politieke vertegenwoordigers worden gedekt. Hij herhaalt derhalve zijn vraag. Bestemmingsplannen zijn mis gegaan en die bestemmings plannen zijn nu juist van essentieel belang. De gemeente Zundert had de kans de mening op landsniveau te verdedigen. Die kans is verprutst. Hij vraagt zich nu af hoe het verder moet. In de nabije toekomst kan men immers niet zonder bestemmingsplannen. DhrDamen heeft hierover in de commissie Algemeen Bestuur ook al gespro ken. Hij kan zich voorstellen dat de coalitiefracties momenteel geen behoefte hebben om op dit stuk te reageren. Waarschijnlijk zouden zij het liefst hebben dat een en ander stilzwijgend af zou zijn gehandeld. Het verdient immers geen schoonheidsprijs. De opmerking dat het ontvankelijk verklaren toch tot niets had geleid is niet gepast. Een bezwaar wat door de raad is behandeld, en in een commissie is behandeld, is domweg blijven liggen. Dhr. Damen heeft in de commissie Algemeen Bestuur reeds aangegeven wat hij gedaan zou hebben wanneer hij politiek verantwoordelijk geweest zou zijn. Dit is nog steeds van toepassing. Hij wenst dan ook een uitleg. Tevens verneemt hij graag de consequenties. De voorzitter merkt op dat het bezwaarschrift door de raad pro forma is weggestuurd. Daarna is de toelichting in stukken verstuurd. Dit is niet ongebruikelijk. 90% is ook op tijd verstuurd. Het laatste gedeelte is 14 dagen te laat verzonden. Dit is een fout die niet had mogen plaatsvinden. Alle collegeleden gezamenlijk zijn hier verantwoordelijk voor maar ook ieder afzonderlijk. De voorzitter wil hier verder niets over zeggen. Het is aan de raad om consequenties te trekken. Er heeft geen wijziging van portefeuille plaatsgevonden. Het college kan als geheel ter verantwoording worden geroepen, maar ook een ieder afzonderlijk. Het is aan de raad om de consequenties te bepalen. Dhr. Adriaensen merkt op dat het laatste gedeelte wat te laat is verstuurd het belangrijkste was. Hier stond de argumentatie in. De Raad van State kan dan welwillend zijn, maar zonder argumentatie komt men niet ver. Hij had verwacht dat het college in zijn totaliteit verantwoordelijk zou zijn. Het college zou zich kunnen redden door aan te geven hoe zij ernstige fouten denkt te herstellen. Hij kan zich voorstellen dat het college zich hierover heeft beraden. Zij zouden kunnen zeggen dat bestemmingsplannen zo belang rijk zijn voor het scheppen van mogelijkheden voor mensen uit Zundert om te bouwen dat zij mogelijkheden gaan ontwikkelen. Het zou zelfs nog beter zijn wanneer concrete stappen genomen waren. Het is inderdaad zo dat de raad er is om consequenties te trekken uit het handelen van het college. Dhr. Adriaensen en dhr. Damen zijn teleurgesteld in de houding van de partijen die het college steunen. - Wanneer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 184