- 36 -
zo, dat beide gemeenten wel zullen moeten als eenmaal definitief is
besloten tot de herindeling. Het zou echter een goede zaak zijn als daarop
vooruitgelopen kon worden. Zo kunnen momenteel bijvoorbeeld een aantal
vacatures niet worden ingevuld, omdat het gevaar bestaat dat deze persoon
over anderhalf jaar boven formatief is.
De voorzitter adviseert de raad met klem in te stemmen met de sociale
leidraad. Het is dan misschien niet compleet, maar van belang is de stukken
die gereed zijn vast te stellen. De pre-vutregeling kan immers best als een
apart onderdeel worden beschouwd. Ook van belang is om het plan van aanpak
goed te keuren. Hierbij moet worden opgemerkt dat de data die in dit plan
zijn genoemd best nog weieens kunnen verschuiven. Zo zou op 29 juni de
coördinerend secretaris worden benoemd. Zoals bekend, is dit momenteel nog
niet mogelijk.
De heer v.d. Broek merkt op dat in september de volgende vergadering is
gepland van de Bestuurlijke Adviesgroep. Van belang is dat op dat moment
een aantal zaken zijn geregeld. De fractie van het CDA stemt voorlopig in
met het plan van aanpak, waarbij de heer v.d. Broek opmerkt dat hij zich
het recht voorbehoud dit standpunt tijdens de volgende vergadering van de
Bestuurlijke Adviesgroep te herzien als blijkt dat men op dat moment nog
geen stap verder is
De heer Damen vraagt zich af of men zich niet voor de gek houdt door
wederom een plan van aanpak vast te stellen. Naar de mening van de fractie
Werknemersbelangen is er maar één manier om de zaak tot een goed eind te
brengen, namelijk door opnieuw te starten met het hele proces. Bij de
huidige werkwijze komt men niet verder dan het vooruit schuiven van het
nemen van beslissingen. Een mooi voorbeeld hiervan is het feit dat het plan
van aanpak dat momenteel aan de orde is, in feite reeds is achterhaald
doordat een aantal data niet zijn gehaald. Misschien is het ook een idee om
alle data uit het plan te verwijderen en dat een besluit wordt genomen op
het moment dat het nemen van een besluit verantwoord is. Wanneer het hele
proces opnieuw wordt opgestart is het de vraag of daarbij een adviesbureau
moet worden ingesteld. Inmiddels is immers zoveel ervaring opgedaan, dat de
gemeente Zundert zelf dergelijke plannen kan opstellen. De fractie van de
heer Damen zal zich niet verzetten tegen de sociale leidraad zoals deze
thans aan de orde is, omdat de zaken die erin zijn opgenomen goed zijn. Zij
blijft echter van mening dat de pre-vutregeling hiervan wel degelijk deel
uitmaakt.
De voorzitter antwoordt er weinig voor te voelen om te kiezen voor aan
andere constructie. Het probleem zit hem in het feit dat de besturen van
beide gemeenten niet tot overeenstemming kunnen komen. Door het kiezen van
een andere procedure los je dit probleem niet op. Hij adviseert de raad dan
ook in te stemmen met het plan van aanpak met de aantekening dat een aantal
data wellicht zullen verschuiven. Van belang is echter wel de einddatum,
welke is bepaald op 1 maart 1996.
De heer Mari j nis sen zegt in afwijking van het standpunt van zijn fractie
niet in te stemmen met het voorgestelde plan van aanpak. Er moet gekozen
worden voor een andere aanpak en daarbij moet een ander adviesbureau worden
ingeschakeld. Naar zijn mening moeten beide secretarissen gedurende de
termijn dat beide gemeenten afzonderlijk blijven bestaan een taak in het
geheel krijgen toebedeeld. Wellicht dat er op basis van dit wederzijds
vertrouwen wel een goed plan kan worden samengesteld.
De voorzitter antwoordt dat het desbetreffende adviesbureau niets valt te
verwijten. Zoals eerder gezegd moet de fout worden gezocht in het feit dat