- 36 - zo, dat beide gemeenten wel zullen moeten als eenmaal definitief is besloten tot de herindeling. Het zou echter een goede zaak zijn als daarop vooruitgelopen kon worden. Zo kunnen momenteel bijvoorbeeld een aantal vacatures niet worden ingevuld, omdat het gevaar bestaat dat deze persoon over anderhalf jaar boven formatief is. De voorzitter adviseert de raad met klem in te stemmen met de sociale leidraad. Het is dan misschien niet compleet, maar van belang is de stukken die gereed zijn vast te stellen. De pre-vutregeling kan immers best als een apart onderdeel worden beschouwd. Ook van belang is om het plan van aanpak goed te keuren. Hierbij moet worden opgemerkt dat de data die in dit plan zijn genoemd best nog weieens kunnen verschuiven. Zo zou op 29 juni de coördinerend secretaris worden benoemd. Zoals bekend, is dit momenteel nog niet mogelijk. De heer v.d. Broek merkt op dat in september de volgende vergadering is gepland van de Bestuurlijke Adviesgroep. Van belang is dat op dat moment een aantal zaken zijn geregeld. De fractie van het CDA stemt voorlopig in met het plan van aanpak, waarbij de heer v.d. Broek opmerkt dat hij zich het recht voorbehoud dit standpunt tijdens de volgende vergadering van de Bestuurlijke Adviesgroep te herzien als blijkt dat men op dat moment nog geen stap verder is De heer Damen vraagt zich af of men zich niet voor de gek houdt door wederom een plan van aanpak vast te stellen. Naar de mening van de fractie Werknemersbelangen is er maar één manier om de zaak tot een goed eind te brengen, namelijk door opnieuw te starten met het hele proces. Bij de huidige werkwijze komt men niet verder dan het vooruit schuiven van het nemen van beslissingen. Een mooi voorbeeld hiervan is het feit dat het plan van aanpak dat momenteel aan de orde is, in feite reeds is achterhaald doordat een aantal data niet zijn gehaald. Misschien is het ook een idee om alle data uit het plan te verwijderen en dat een besluit wordt genomen op het moment dat het nemen van een besluit verantwoord is. Wanneer het hele proces opnieuw wordt opgestart is het de vraag of daarbij een adviesbureau moet worden ingesteld. Inmiddels is immers zoveel ervaring opgedaan, dat de gemeente Zundert zelf dergelijke plannen kan opstellen. De fractie van de heer Damen zal zich niet verzetten tegen de sociale leidraad zoals deze thans aan de orde is, omdat de zaken die erin zijn opgenomen goed zijn. Zij blijft echter van mening dat de pre-vutregeling hiervan wel degelijk deel uitmaakt. De voorzitter antwoordt er weinig voor te voelen om te kiezen voor aan andere constructie. Het probleem zit hem in het feit dat de besturen van beide gemeenten niet tot overeenstemming kunnen komen. Door het kiezen van een andere procedure los je dit probleem niet op. Hij adviseert de raad dan ook in te stemmen met het plan van aanpak met de aantekening dat een aantal data wellicht zullen verschuiven. Van belang is echter wel de einddatum, welke is bepaald op 1 maart 1996. De heer Mari j nis sen zegt in afwijking van het standpunt van zijn fractie niet in te stemmen met het voorgestelde plan van aanpak. Er moet gekozen worden voor een andere aanpak en daarbij moet een ander adviesbureau worden ingeschakeld. Naar zijn mening moeten beide secretarissen gedurende de termijn dat beide gemeenten afzonderlijk blijven bestaan een taak in het geheel krijgen toebedeeld. Wellicht dat er op basis van dit wederzijds vertrouwen wel een goed plan kan worden samengesteld. De voorzitter antwoordt dat het desbetreffende adviesbureau niets valt te verwijten. Zoals eerder gezegd moet de fout worden gezocht in het feit dat

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 171