- 35 -
zorgvuldigheid van de procedure dient voorop te staan. Gekozen moet dan
worden voor het fundamenteel opnieuw opstarten van het geheel. Van belang
daarbij is een open houding van beide gemeenteraden, waarbij beide raden
uitspreken dat zij de herindeling met elkaar willen regelen. Momenteel is
het zo, dat beide gemeenten krampachtig naar elkaar kijken om door het
totale herindelingsproces niet te veel van zichzelf prijs te geven. Een
dergelijke houding heeft echter totaal geen zin. Zoals gezegd dienen beide
gemeenten volledig bereid te zijn de herindeling tot een goed eind te
brengen. De fractie Werknemersbelangen heeft op zich geen moeite met het
plan van aanpak dat thans aan de orde is, maar het plan is nu reeds ten
dele achterhaald, omdat bepaalde zaken wederom vooruit zijn geschoven.
Natuurlijk kan ervoor worden gekozen meer druk op de ketel te zetten. Dit
kan tot resultaat hebben dat besluiten worden genomen waar niemand zich in
kan vinden. Het kan er ook toe leiden dat de tijd waarbinnen de besluiten
moeten worden genomen niet wordt gehaald. De fractie van de heer Damen
kiest in dergelijke gevallen voor de laatste oplossing. Om die reden is
zijn fractie dan ook niet erg enthousiast om allerlei zaken vast te
stellen. Werknemersbelangen kan zich grotendeels wel vinden in de sociale
leidraad. Hierbij dient echter wel te worden opgemerkt, dat de pre-vutrege-
ling geen deel uitmaakt van de sociale leidraad. Deze regeling vormt echter
een essentieel onderdeel van het geheel en dient dan ook deel uit te maken
van het geheel.
De heer v. Tichelt zegt dat men in feite reeds een aantal maanden rond de
zaak heen draait, zonder dat beslissingen worden genomen. Op politiek
niveau lijkt het dat best tot overeenstemming kan worden gekomen. Toch
blijven er ook de nodige twijfels bestaan. Er is een stuurgroep benoemd,
welke bevoegd is bepaalde besluiten te nemen. Om de een of andere reden
lukt het niet om tot besluitvorming te komen. Wanneer de huidige gang van
zaken een afspiegeling is van de bestuurskracht van de nieuwe gemeente
Zundert, dan lijkt het de heer v. Tichelt beter dat zij allen gaan verhui
zen. Desondanks is de fractie van de WD van mening dat de zaak het
voordeel van de twijfel moet worden gegeven en dat nog even moet worden
aangezien of men tot resultaten kan komen. Wanneer dit niet mogelijk
blijkt, dan wordt het inderdaad tijd dat men zich afvraagt wat het nut is
van de Bestuurlijke Adviesgroep.
De voorzitter antwoordt begrip te hebben voor de geuite twijfels. Er
bestaat op een aantal punten een fundamenteel verschil van mening tussen
het gemeentebestuur van Zundert en dat van Rijsbergen. Een van de voornaam
ste punten hiervan is het benoemen van een coördinerend secretaris. Tijdens
de laatste vergadering van de Bestuurlijke Adviesgroep is er bij de beide
burgemeesters op aangedrongen het project doorgang te laten vinden. Als
voorzitter van de adviesgroep heeft hij zijn uiterste best gedaan om nog
voor de vakantie een bijeenkomst te beleggen tussen een delegatie van de
adviesgroep en de beide gemeentesecretarissen. Helaas is dit niet gelukt.
Een coördinerend secretaris is echter van essentieel belang voor het
verdere verloop van het geheel. Het moet van begin af aan duidelijk zijn
wie het proces gaat leiden om te komen tot één ambtelijke organisatie.
Een andere zaak die tegenzit is de vergadering van het Bijzonder Georgani
seerd Overleg. Zaken als de hoofdstructuur, de Overbruggingsregeling en
dergelijke kunnen reeds worden voorgelegd aan het Bijzonder Georganiseerd
Overleg. Omdat deze zaken niet zijn voorgelegd aan dit overleg, kunnen zij
ook niet worden vastgesteld in de gemeenteraad. De reden dat het Bijzonder
Georganiseerd Overleg niet kon doorgaan, was omdat een aantal adviseurs van
de vakbonden waren verhinderd.
De voorzitter zegt het met de heer Damen eens te zijn dat er wederzijds
bereidheid moet bestaan om aan het proces te beginnen. Natuurlijk is het