- 35 - zorgvuldigheid van de procedure dient voorop te staan. Gekozen moet dan worden voor het fundamenteel opnieuw opstarten van het geheel. Van belang daarbij is een open houding van beide gemeenteraden, waarbij beide raden uitspreken dat zij de herindeling met elkaar willen regelen. Momenteel is het zo, dat beide gemeenten krampachtig naar elkaar kijken om door het totale herindelingsproces niet te veel van zichzelf prijs te geven. Een dergelijke houding heeft echter totaal geen zin. Zoals gezegd dienen beide gemeenten volledig bereid te zijn de herindeling tot een goed eind te brengen. De fractie Werknemersbelangen heeft op zich geen moeite met het plan van aanpak dat thans aan de orde is, maar het plan is nu reeds ten dele achterhaald, omdat bepaalde zaken wederom vooruit zijn geschoven. Natuurlijk kan ervoor worden gekozen meer druk op de ketel te zetten. Dit kan tot resultaat hebben dat besluiten worden genomen waar niemand zich in kan vinden. Het kan er ook toe leiden dat de tijd waarbinnen de besluiten moeten worden genomen niet wordt gehaald. De fractie van de heer Damen kiest in dergelijke gevallen voor de laatste oplossing. Om die reden is zijn fractie dan ook niet erg enthousiast om allerlei zaken vast te stellen. Werknemersbelangen kan zich grotendeels wel vinden in de sociale leidraad. Hierbij dient echter wel te worden opgemerkt, dat de pre-vutrege- ling geen deel uitmaakt van de sociale leidraad. Deze regeling vormt echter een essentieel onderdeel van het geheel en dient dan ook deel uit te maken van het geheel. De heer v. Tichelt zegt dat men in feite reeds een aantal maanden rond de zaak heen draait, zonder dat beslissingen worden genomen. Op politiek niveau lijkt het dat best tot overeenstemming kan worden gekomen. Toch blijven er ook de nodige twijfels bestaan. Er is een stuurgroep benoemd, welke bevoegd is bepaalde besluiten te nemen. Om de een of andere reden lukt het niet om tot besluitvorming te komen. Wanneer de huidige gang van zaken een afspiegeling is van de bestuurskracht van de nieuwe gemeente Zundert, dan lijkt het de heer v. Tichelt beter dat zij allen gaan verhui zen. Desondanks is de fractie van de WD van mening dat de zaak het voordeel van de twijfel moet worden gegeven en dat nog even moet worden aangezien of men tot resultaten kan komen. Wanneer dit niet mogelijk blijkt, dan wordt het inderdaad tijd dat men zich afvraagt wat het nut is van de Bestuurlijke Adviesgroep. De voorzitter antwoordt begrip te hebben voor de geuite twijfels. Er bestaat op een aantal punten een fundamenteel verschil van mening tussen het gemeentebestuur van Zundert en dat van Rijsbergen. Een van de voornaam ste punten hiervan is het benoemen van een coördinerend secretaris. Tijdens de laatste vergadering van de Bestuurlijke Adviesgroep is er bij de beide burgemeesters op aangedrongen het project doorgang te laten vinden. Als voorzitter van de adviesgroep heeft hij zijn uiterste best gedaan om nog voor de vakantie een bijeenkomst te beleggen tussen een delegatie van de adviesgroep en de beide gemeentesecretarissen. Helaas is dit niet gelukt. Een coördinerend secretaris is echter van essentieel belang voor het verdere verloop van het geheel. Het moet van begin af aan duidelijk zijn wie het proces gaat leiden om te komen tot één ambtelijke organisatie. Een andere zaak die tegenzit is de vergadering van het Bijzonder Georgani seerd Overleg. Zaken als de hoofdstructuur, de Overbruggingsregeling en dergelijke kunnen reeds worden voorgelegd aan het Bijzonder Georganiseerd Overleg. Omdat deze zaken niet zijn voorgelegd aan dit overleg, kunnen zij ook niet worden vastgesteld in de gemeenteraad. De reden dat het Bijzonder Georganiseerd Overleg niet kon doorgaan, was omdat een aantal adviseurs van de vakbonden waren verhinderd. De voorzitter zegt het met de heer Damen eens te zijn dat er wederzijds bereidheid moet bestaan om aan het proces te beginnen. Natuurlijk is het

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 170