- 33 - moeten dubbele kosten worden gemaakt. Het is waar dat het grootste gedeelte van de doelgroep in de Berk woont. Het onderbrengen van een jongerencentrum in een woonwijk is echter vragen om moeilijkheden. Gezocht moet worden naar een lokatie dichtbij de bebouwde kom, maar waar geen overlast kan worden veroorzaakt. Tot slot zegt de heer Damen dat de Marokkaanse jongeren op eenzelfde wijze bij het geheel moeten worden betrokken als andere jongeren. De heer Verheijen zegt dat de jongeren hebben meegewerkt aan de totstandko ming van deze nota. Zij zijn dus zeer wel in staat mee te denken aan het verder formuleren van beleid. De fractie Groen Zundert blijft van mening dat het wellicht zinvol is dat ook een Marokkaanse Jongere zitting in de jongerenadviesraad neemt. Wethouder Verheijen antwoordt dat bij het onderzoek naar een geschikte lokatie gezocht zal worden naar een tijdelijke lokatie die later eventueel kan worden omgezet in een permanente lokatie. Of zo'n lokatie wel of niet gevonden kan worden in de Berk laat hij in het midden. De Berk is inderdaad een woonwijk, maar misschien dat er mogelijkheden zijn aan de rand van deze woonwijk. Er zijn echter meerdere lokaties denkbaar. Het reserveren van een plaats in de Jongerenadviesraad voor een Marokkaanse Jongere zal hij bespreken binnen de werkgroep Jeugdwelzijn. Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 20Voorstel tot vaststelling van de "Verordening jubileumsubsidies gemeente Zundert" Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 21Initiatiefvoorstel (met toepassing van artikel 10 van het reglement van orde 1987) van de fractie Groen Zundert inzake een uniforme afhandeling van klachten De voorzitter zegt dat alle raadsleden het advies van de commissie Algemeen Bestuur in deze hebben ontvangen. Dit advies wordt dan ook betrokken bij de beraadslagingen over dit voorstel. De heer Verheijen geeft aan dat zijn fractie zich in grote lijnen kan vinden in het advies van de commissie Algemeen Bestuur. Wel dient een duidelijk verschil te worden gemaakt tussen een verzoek en een klacht. Bij een verzoek komen immers beleidsmatige aspecten aan de orde, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de afhandeling iets langer duurt. Een klacht dient echter binnen acht weken te worden afgehandeld, tenzij er zeer goede redenen zijn om daarvan af te wijken. Bij de voortgangscontrole dient in dergelijke gevallen duidelijk te worden aangegeven wat de reden is om een langere termijn dan acht weken in acht te nemen. De heer v.d. Broek vult aan dat op het zogenaamde vertragingsbericht bovendien moet worden vermeld binnen welke termijn de klacht in zo'n geval wordt afgehandeld. Voorkomen moet worden dat men door de voorgestelde procedure in een bureaucratische afhandeling verzeild geraakt. Wanneer een bepaalde zaak op een eenvoudige manier kan worden afgehandeld, moet niet worden gekozen voor een administratieve rompslomp. De heer Marijnissen zegt dat de fractie Werknemersbelangen van mening is dat een klacht dient te worden afgehandeld binnen de periode die daarvoor is aangegeven. Wanneer wordt ingestemd met het voorstel kan het weer drie maanden of langer duren voordat de zaak rond is, zonder dat de indiener van de klacht zich ergens op kan beroepen. Het college heeft weliswaar aangege-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 168