- 33 -
moeten dubbele kosten worden gemaakt. Het is waar dat het grootste gedeelte
van de doelgroep in de Berk woont. Het onderbrengen van een jongerencentrum
in een woonwijk is echter vragen om moeilijkheden. Gezocht moet worden naar
een lokatie dichtbij de bebouwde kom, maar waar geen overlast kan worden
veroorzaakt. Tot slot zegt de heer Damen dat de Marokkaanse jongeren op
eenzelfde wijze bij het geheel moeten worden betrokken als andere jongeren.
De heer Verheijen zegt dat de jongeren hebben meegewerkt aan de totstandko
ming van deze nota. Zij zijn dus zeer wel in staat mee te denken aan het
verder formuleren van beleid. De fractie Groen Zundert blijft van mening
dat het wellicht zinvol is dat ook een Marokkaanse Jongere zitting in de
jongerenadviesraad neemt.
Wethouder Verheijen antwoordt dat bij het onderzoek naar een geschikte
lokatie gezocht zal worden naar een tijdelijke lokatie die later eventueel
kan worden omgezet in een permanente lokatie. Of zo'n lokatie wel of niet
gevonden kan worden in de Berk laat hij in het midden. De Berk is inderdaad
een woonwijk, maar misschien dat er mogelijkheden zijn aan de rand van deze
woonwijk. Er zijn echter meerdere lokaties denkbaar. Het reserveren van een
plaats in de Jongerenadviesraad voor een Marokkaanse Jongere zal hij
bespreken binnen de werkgroep Jeugdwelzijn.
Besluit
De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders.
20Voorstel tot vaststelling van de "Verordening jubileumsubsidies
gemeente Zundert"
Besluit
De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders.
21Initiatiefvoorstel (met toepassing van artikel 10 van het reglement
van orde 1987) van de fractie Groen Zundert inzake een uniforme
afhandeling van klachten
De voorzitter zegt dat alle raadsleden het advies van de commissie Algemeen
Bestuur in deze hebben ontvangen. Dit advies wordt dan ook betrokken bij de
beraadslagingen over dit voorstel.
De heer Verheijen geeft aan dat zijn fractie zich in grote lijnen kan
vinden in het advies van de commissie Algemeen Bestuur. Wel dient een
duidelijk verschil te worden gemaakt tussen een verzoek en een klacht. Bij
een verzoek komen immers beleidsmatige aspecten aan de orde, hetgeen tot
gevolg kan hebben dat de afhandeling iets langer duurt. Een klacht dient
echter binnen acht weken te worden afgehandeld, tenzij er zeer goede
redenen zijn om daarvan af te wijken. Bij de voortgangscontrole dient in
dergelijke gevallen duidelijk te worden aangegeven wat de reden is om een
langere termijn dan acht weken in acht te nemen.
De heer v.d. Broek vult aan dat op het zogenaamde vertragingsbericht
bovendien moet worden vermeld binnen welke termijn de klacht in zo'n geval
wordt afgehandeld. Voorkomen moet worden dat men door de voorgestelde
procedure in een bureaucratische afhandeling verzeild geraakt. Wanneer een
bepaalde zaak op een eenvoudige manier kan worden afgehandeld, moet niet
worden gekozen voor een administratieve rompslomp.
De heer Marijnissen zegt dat de fractie Werknemersbelangen van mening is
dat een klacht dient te worden afgehandeld binnen de periode die daarvoor
is aangegeven. Wanneer wordt ingestemd met het voorstel kan het weer drie
maanden of langer duren voordat de zaak rond is, zonder dat de indiener van
de klacht zich ergens op kan beroepen. Het college heeft weliswaar aangege-