- 21 - zullen in het werk worden aangepast, zeker gezien het feit dat het in de praktijk toch altijd iets anders is dan op tekening. Het lijkt wethouder v.d. Kloot te ver gaan om bij de werkzaamheden reeds in te spelen op de mogelijkheid van elektronische snelheidscontroles. Bovendien lijkt het hem sterk dat op de Meirseweg, gezien de te nemen maatregelen, in de toekomst nog te hard gereden zal worden. Het idee van Groen Zundert om verhoogde fietspaden aan te leggen raadt hij ten zeerste af. Stel je maar eens voor dat een bromfiets van dit fietspad afraakt en er terug op wil komen. Levensgevaarlijk! De fietssuggestiestroken in de parkeerroute zijn inderdaad aan de smalle kant. Vandaar dat stroken worden voorgesteld van 9 0 centimeter, in plaats van 7 0 centimeter. De totale wegbreedte zal 5.80 meter gaan bedragen. Aan weerszijde zullen middels ander bestratingsmateriaal fietssuggestiestroken worden aangebracht van 90 centimeter De heer Adriaensen zegt dat de amendementen op schrift zijn gesteld en dat zij daarom niet verder behoeven te worden toegelicht. Omtrent amendement twee merkt hij op dat weliswaar wordt gesproken over een verhoogd fietspad, maar dat daarmee een fietspad wordt bedoeld dat is afgescheiden van de rijweg. Een voorbeeld daarvan is aan te treffen in Ulvenhout. De fractie Groen Zundert is uitdrukkelijk tegen de aanleg van fietssuggestiestroken De heer Jacobs zegt dat het oorspronkelijke plan met een miljoen wordt overschreden. Het huidige plan is echter totaal anders dan het oorspronke lijke plan. Het is beter en uitgebreider. Bovendien wordt het gedragen door de commissie OWB en de bewoners. Ook van belang is de toezegging van de wethouder dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden ingegaan kan worden op eventuele wensen van de bewoners, zoals het vergroten of verklei nen van parkeerplaatsen, het elders plaatsen van bomen en dergelijke. Bij de uitvoering van een ander project is een ondernemer uit de eigen gemeente betrokken. De fractie Werknemersbelangen zou graag zien dat ook bij de uitvoering van de reconstructie van de Meirseweg een beroep wordt gedaan op deze ondernemer. De heer v. Aert merkt op dat de fractie van het CDA voorstander blijft van de aanleg van f ietssuggestiestroken. Ook het feit dat parkeerplaatsen en dergelijke zullen worden aangelegd in overleg met de bewoners vindt de heer v. Aert een goede zaak. Wethouder v.d. Kloot heeft geen antwoord gegeven op de vraag om de uitvoering van het plan te beginnen bij de Bredaseweg. Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat hij de mogelijkheid zal nagaan om de werkzaamheden te beginnen bij de Bredaseweg. Hierbij moet men zich overi gens wel realiseren dat ook riolering moet worden aangelegd. Voorts is het wat voorbarig te veronderstellen dat op korte termijn goedkeuring wordt verkregen voor de aanleg van de zuidelijke rondweg. Omtrent de aanleg van een gescheiden fietspad moet worden opgemerkt dat dit gezien de ruimte niet mogelijk is. Voor twee gescheiden fietspaden is immers minimaal 2.40 meter nodig. Vandaar dat wordt gekozen voor de aanleg van fietssuggestiestroken. Hierna gaat wethouder v.d. Kloot in op de zes amendementen van de fractie Groen Zundert Hij adviseert de raad niet in te stemmen met amendement één. Over amende ment twee verwijst hij naar hetgeen eerder is opgemerkt over de onmogelijk heid van de aanleg van gescheiden fietspaden. Amendement drie is een vanzelfsprekende zaak, met de opmerking dat de essentie van het plan niet aangetast mag worden. Bekend is bijvoorbeeld dat de bewoners van het voorste gedeelte van de Meirseweg weinig heil zien in de aanleg van parkeerplaatsen. Men moet echter verder kijken dan de eigen situatie alleen. Het plan gaat uit van de aanleg van parkeerplaatsen waar dat

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 156