- 21 -
zullen in het werk worden aangepast, zeker gezien het feit dat het in de
praktijk toch altijd iets anders is dan op tekening.
Het lijkt wethouder v.d. Kloot te ver gaan om bij de werkzaamheden reeds in
te spelen op de mogelijkheid van elektronische snelheidscontroles.
Bovendien lijkt het hem sterk dat op de Meirseweg, gezien de te nemen
maatregelen, in de toekomst nog te hard gereden zal worden. Het idee van
Groen Zundert om verhoogde fietspaden aan te leggen raadt hij ten zeerste
af. Stel je maar eens voor dat een bromfiets van dit fietspad afraakt en er
terug op wil komen. Levensgevaarlijk! De fietssuggestiestroken in de
parkeerroute zijn inderdaad aan de smalle kant. Vandaar dat stroken worden
voorgesteld van 9 0 centimeter, in plaats van 7 0 centimeter. De totale
wegbreedte zal 5.80 meter gaan bedragen. Aan weerszijde zullen middels
ander bestratingsmateriaal fietssuggestiestroken worden aangebracht van 90
centimeter
De heer Adriaensen zegt dat de amendementen op schrift zijn gesteld en dat
zij daarom niet verder behoeven te worden toegelicht. Omtrent amendement
twee merkt hij op dat weliswaar wordt gesproken over een verhoogd fietspad,
maar dat daarmee een fietspad wordt bedoeld dat is afgescheiden van de
rijweg. Een voorbeeld daarvan is aan te treffen in Ulvenhout. De fractie
Groen Zundert is uitdrukkelijk tegen de aanleg van fietssuggestiestroken
De heer Jacobs zegt dat het oorspronkelijke plan met een miljoen wordt
overschreden. Het huidige plan is echter totaal anders dan het oorspronke
lijke plan. Het is beter en uitgebreider. Bovendien wordt het gedragen door
de commissie OWB en de bewoners. Ook van belang is de toezegging van de
wethouder dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden ingegaan kan
worden op eventuele wensen van de bewoners, zoals het vergroten of verklei
nen van parkeerplaatsen, het elders plaatsen van bomen en dergelijke. Bij
de uitvoering van een ander project is een ondernemer uit de eigen gemeente
betrokken. De fractie Werknemersbelangen zou graag zien dat ook bij de
uitvoering van de reconstructie van de Meirseweg een beroep wordt gedaan op
deze ondernemer.
De heer v. Aert merkt op dat de fractie van het CDA voorstander blijft van
de aanleg van f ietssuggestiestroken. Ook het feit dat parkeerplaatsen en
dergelijke zullen worden aangelegd in overleg met de bewoners vindt de heer
v. Aert een goede zaak. Wethouder v.d. Kloot heeft geen antwoord gegeven op
de vraag om de uitvoering van het plan te beginnen bij de Bredaseweg.
Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat hij de mogelijkheid zal nagaan om de
werkzaamheden te beginnen bij de Bredaseweg. Hierbij moet men zich overi
gens wel realiseren dat ook riolering moet worden aangelegd. Voorts is het
wat voorbarig te veronderstellen dat op korte termijn goedkeuring wordt
verkregen voor de aanleg van de zuidelijke rondweg.
Omtrent de aanleg van een gescheiden fietspad moet worden opgemerkt dat dit
gezien de ruimte niet mogelijk is. Voor twee gescheiden fietspaden is
immers minimaal 2.40 meter nodig. Vandaar dat wordt gekozen voor de aanleg
van fietssuggestiestroken.
Hierna gaat wethouder v.d. Kloot in op de zes amendementen van de fractie
Groen Zundert
Hij adviseert de raad niet in te stemmen met amendement één. Over amende
ment twee verwijst hij naar hetgeen eerder is opgemerkt over de onmogelijk
heid van de aanleg van gescheiden fietspaden. Amendement drie is een
vanzelfsprekende zaak, met de opmerking dat de essentie van het plan niet
aangetast mag worden. Bekend is bijvoorbeeld dat de bewoners van het
voorste gedeelte van de Meirseweg weinig heil zien in de aanleg van
parkeerplaatsen. Men moet echter verder kijken dan de eigen situatie
alleen. Het plan gaat uit van de aanleg van parkeerplaatsen waar dat