- 20 -
stemming worden gebracht. Op die manier kan hij een en ander overleggen
met zijn fractiegenoten.
Ten aanzien van het onderhavige plan is gekozen voor een andere opzet als
bij de reconstructie van de Wernhoutseweg. De fractie Werknemersbelangen
kan zich echter voorstellen dat op een andere manier te werk gegaan diende
te worden. Een groot pluspunt was daarbij dat is gekozen voor reconstructie
in plaats van herbestrating. Ook een goede zaak is dat de commissieleden
werd gevraagd met ideeën te komen.
Vervolgens vraagt de heer Jacobs in hoeverre hij bandopname of notulen van
de informatieavond mag kopiëren en verspreiden.
Ten aanzien van het voorstel zelf zegt de heer Jacobs dat zijn fractie
tegen het aanbrengen van een verkeerssluis is. Ook de fractie Werknemersbe
langen is van mening dat bij de werkzaamheden zoveel mogelijk rekening moet
worden gehouden bij aansluiting op een eventuele zuidelijke rondweg. Voorts
is hij voorstander van het dempen van de sloot en voor de aanleg van
gescheiden fietspaden in plaats van verhoogde fietspaden. De fractie van de
heer Jacobs pleit voor bestrating met de bestaande klinkers, waardoor een
bepaald landelijk beeld wordt verkregen. Dat de gekozen lantaarnpalen naar
de mening van Werknemersbelangen niet bepaald de schoonheidsprijs verdienen
is bekend. Ingestemd kan worden met de oplossing van het knelpunt in het
stuk tussen de Burgemeester Manderslaan en de Oude Gasthuisweg.
Tot slot zegt de heer Jacobs vernomen te hebben dat er in de toekomst
wellicht steeds vaker elektronisch op snelheid zal worden gecontroleerd.
Het is wellicht een goede zaak dat bij de uitvoering van de werkzaamheden
reeds rekening wordt gehouden met elektronische snelheidscontrole.
De heer v. Tichelt zegt dat zijn fractie instemt met het voorstel. Wel
dient te worden opgemerkt, dat de WD bepaald niet zit te wachten op het
aanbrengen van een extra obstructie in het middelste gedeelte van de
Meirseweg.
Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat er altijd verschil van mening zal
blijven bestaan over de vraag welke procedure moet worden gevolgd. Zowel de
politieke partijen als de bewoners wensen op een zo vroeg mogelijk moment
bij de zaak betrokken te worden. Naar zijn mening is ten aanzien van de
reconstructie van de Meirseweg gekozen voor een prima procedure, hoewel
daarbij opgemerkt dient te worden dat de tijdsplanning aan de krappe kant
was. De verkeerstechnische uitgangspunten zijn vastgesteld in de Verkeers-
commissie. Een aantal van deze uitgangspunten zijn op schrift gesteld en
voorgelegd aan de leden van de commissie OWB. Naar aanleiding daarvan is
een plan ontworpen. Al snel werd duidelijk dat een en ander financieel niet
haalbaar was. Hierdoor is enige vertraging ontstaan. Het college heeft deze
periode echter benut om de bewoners van de Meirseweg te informeren over de
plannen, zodat ook zij op- of aanmerkingen op het plan konden maken. Een
verheugende zaak is dat de meeste suggesties van de bewoners goed inpasbaar
bleken. Een straat reconstrueren waar iedereen volledig mee akkoord is, is
uiteraard niet mogelijk. Wethouder v.d. Kloot bestrijdt het dan ook ten
zeerste als wordt gesteld dat slordig is omgesprongen met de mogelijkheden
tot inspraak en met het verstrekken van informatie aan de bewoners.
Uit de discussie in de commissie OWB bleek al snel dat niemand voorstander
was van het aanbrengen van een fysieke verkeerssluis. Unaniem was men van
mening dat slechts sprake kon zijn van een visuele sluis. Ter compensatie
zou verderop in de straat een bepaalde belemmering worden aangebracht. Op
advies van de bewoners is gekozen om daarnaast nog een extra snelheidsrem
mer aan te brengen. Omtrent de aanleg van parkeerplaatsen heeft hij de
bewoners medegedeeld dat kleine wijzigingen mogelijk zijn, maar dat het
niet zo kan zijn dat het totale plan wordt gewijzigd. Sommige parkeerplaat
sen zullen iets groter uitvallen, andere iets kleiner. Dergelijke zaken