- 19 -
Omtrent de parkeerplaatsen is door een aantal bewoners gesteld dat het niet
noodzakelijk is dat zoveel parkeerplaatsen worden aangelegd. Op een paar
plaatsen zijn knelpunten en als daar een oplossing voor wordt gevonden is
dat prima. Dat betekent echter minder parkeerplaatsen dan momenteel in het
plan staan aangegeven. Het vierde amendement gaat over de bajonetsluizen
Het vijfde over het verbod van vrachtwagens, hetgeen door wethouder v.d.
Kloot is toegelicht.
Het laatste amendement gaat over de inrichting van het eerste gedeelte van
de Meirseweg. Voorgesteld wordt dit stuk op eenzelfde wijze in te richten
als de parkeerroute. Groen Zundert is echter van mening dat deze absoluut
onveilig is voor voetgangers en fietsers. De automobilist heeft immers het
idee dat de fietssuggestiestroken deel uitmaken van de weg.
De heer vAert stelt dat het CDA duidelijk op een andere manier naar de
bewoners heeft geluisterd dan Groen Zundert. In eerste instantie zijn deze
gevraagd schriftelijk te reageren op het plan. Dat dit een goede manier van
doen is, blijkt uit het feit dat de bewoners van het eerste en laatste
gedeelte van de Meirseweg nauwelijks vertegenwoordigd waren op de informa
tieavond. De reden hiervoor is dat waarschijnlijk vrijwel volledig is
tegemoet gekomen aan hun wensen. Het CDA is er dan ook voorstander van het
plan uit te voeren met inbegrip van de kleine wijzigingen die gisteravond
door de wethouder zijn toegezegd. Wel pleit het CDA ervoor de werkzaamheden
te beginnen bij de Bredaseweg. Op die manier kan de aanleg van de laatste
fase worden betrokken bij de structuurvisie, waarvan is toegezegd dat deze
aan de orde zou komen in het najaar van 1995.
Er is altijd sprake geweest van de aanleg van een visuele sluis, omdat ook
de bedrijven in het achterste gedeelte bereikbaar moeten blijven. Ook de
vertegenwoordiger van groen Zundert heeft hiermee destijds ingestemd. Op de
informatieavond bleek dat de bewoners van het middelste gedeelte vreesden
dat de aansluiting van de Manderslaan op de Meirseweg niet verhoogd zou
worden aangelegd. Er is echter van begin af aan sprake geweest van een
verhoogde aanleg en dat is nogmaals aan deze mensen meegedeeld. Een andere
wens van die bewoners was het aanbrengen van een extra verkeersremmer. Het
CDA is hier ook voorstander van. Wat ook is toegezegd is een verbod voor
vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Ook dit wordt door
het CDA onderschreven. Het aanleggen van verhoogde fietspaden zoals Groen
Zundert wil, lijkt de heer v. Aert geen goed idee. Zo'n verhoogd fietspad
is immers eerder gevaarlijker dan veiliger voor de fietser. De fietssugges-
tiestroken zo breed mogelijk aanleggen vindt het CDA een prima idee. Voorts
stelt Groen Zundert voor de fietssuggestiestrook in het baanvak Bredase-
weg/Burgemeester Manderslaan te vervangen door fietsstroken die middels een
doorgetrokken streep van de rijbaan worden afgescheiden. Het CDA kiest niet
voor een dergelijke oplossing in woonwijken. Ook de bewoners heeft de heer
v. Aert hier overigens niets over horen zeggen.
De aanleg van parkeerplaatsen, bomen, lantaarnpalen en dergelijke gebeurd
uiteraard in overleg. In de praktijk blijkt immers dat de aanleg van
dergelijke zaken in het werk bekeken moeten worden. Het aanbrengen van
bajonetsluizen is voor het CDA geen probleem, mits zij worden aangebracht
in overleg met de bewoners
Mevrouw Franken-Adriaensen merkt op dat haar fractie instemt met het
voorstel, zeker gezien de toezeggingen die gisteravond door de wethouder
zijn gedaan richting bewoners. Voor de fractie Agrarisch Belang is het wel
belangrijk dat bedrijven optimaal bereikbaar blijven. Voor wat de
amendementen van de fractie Groen Zundert betreft kan haar fractie zich
volledig vinden in hetgeen zojuist is gezegd door de heer v. Aert.
De heer Jacobs zegt te spreken namens de fractie WerknemersbelangenHij
vraagt daarom om de vergadering even te schorsen voordat de amendementen in