- 19 - Omtrent de parkeerplaatsen is door een aantal bewoners gesteld dat het niet noodzakelijk is dat zoveel parkeerplaatsen worden aangelegd. Op een paar plaatsen zijn knelpunten en als daar een oplossing voor wordt gevonden is dat prima. Dat betekent echter minder parkeerplaatsen dan momenteel in het plan staan aangegeven. Het vierde amendement gaat over de bajonetsluizen Het vijfde over het verbod van vrachtwagens, hetgeen door wethouder v.d. Kloot is toegelicht. Het laatste amendement gaat over de inrichting van het eerste gedeelte van de Meirseweg. Voorgesteld wordt dit stuk op eenzelfde wijze in te richten als de parkeerroute. Groen Zundert is echter van mening dat deze absoluut onveilig is voor voetgangers en fietsers. De automobilist heeft immers het idee dat de fietssuggestiestroken deel uitmaken van de weg. De heer vAert stelt dat het CDA duidelijk op een andere manier naar de bewoners heeft geluisterd dan Groen Zundert. In eerste instantie zijn deze gevraagd schriftelijk te reageren op het plan. Dat dit een goede manier van doen is, blijkt uit het feit dat de bewoners van het eerste en laatste gedeelte van de Meirseweg nauwelijks vertegenwoordigd waren op de informa tieavond. De reden hiervoor is dat waarschijnlijk vrijwel volledig is tegemoet gekomen aan hun wensen. Het CDA is er dan ook voorstander van het plan uit te voeren met inbegrip van de kleine wijzigingen die gisteravond door de wethouder zijn toegezegd. Wel pleit het CDA ervoor de werkzaamheden te beginnen bij de Bredaseweg. Op die manier kan de aanleg van de laatste fase worden betrokken bij de structuurvisie, waarvan is toegezegd dat deze aan de orde zou komen in het najaar van 1995. Er is altijd sprake geweest van de aanleg van een visuele sluis, omdat ook de bedrijven in het achterste gedeelte bereikbaar moeten blijven. Ook de vertegenwoordiger van groen Zundert heeft hiermee destijds ingestemd. Op de informatieavond bleek dat de bewoners van het middelste gedeelte vreesden dat de aansluiting van de Manderslaan op de Meirseweg niet verhoogd zou worden aangelegd. Er is echter van begin af aan sprake geweest van een verhoogde aanleg en dat is nogmaals aan deze mensen meegedeeld. Een andere wens van die bewoners was het aanbrengen van een extra verkeersremmer. Het CDA is hier ook voorstander van. Wat ook is toegezegd is een verbod voor vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Ook dit wordt door het CDA onderschreven. Het aanleggen van verhoogde fietspaden zoals Groen Zundert wil, lijkt de heer v. Aert geen goed idee. Zo'n verhoogd fietspad is immers eerder gevaarlijker dan veiliger voor de fietser. De fietssugges- tiestroken zo breed mogelijk aanleggen vindt het CDA een prima idee. Voorts stelt Groen Zundert voor de fietssuggestiestrook in het baanvak Bredase- weg/Burgemeester Manderslaan te vervangen door fietsstroken die middels een doorgetrokken streep van de rijbaan worden afgescheiden. Het CDA kiest niet voor een dergelijke oplossing in woonwijken. Ook de bewoners heeft de heer v. Aert hier overigens niets over horen zeggen. De aanleg van parkeerplaatsen, bomen, lantaarnpalen en dergelijke gebeurd uiteraard in overleg. In de praktijk blijkt immers dat de aanleg van dergelijke zaken in het werk bekeken moeten worden. Het aanbrengen van bajonetsluizen is voor het CDA geen probleem, mits zij worden aangebracht in overleg met de bewoners Mevrouw Franken-Adriaensen merkt op dat haar fractie instemt met het voorstel, zeker gezien de toezeggingen die gisteravond door de wethouder zijn gedaan richting bewoners. Voor de fractie Agrarisch Belang is het wel belangrijk dat bedrijven optimaal bereikbaar blijven. Voor wat de amendementen van de fractie Groen Zundert betreft kan haar fractie zich volledig vinden in hetgeen zojuist is gezegd door de heer v. Aert. De heer Jacobs zegt te spreken namens de fractie WerknemersbelangenHij vraagt daarom om de vergadering even te schorsen voordat de amendementen in

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 154