- 18 - goede zaak is maatregelen te verzinnen waardoor de verkeerssnelheid afneemt, maar dat men zelf ook gebruik moet maken van de weg. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat bepaalde plannen worden voorgesteld door bewoners, terwijl dezelfde bewoners een paar jaar later verzoeken de maatregelen ongedaan te maken. Toegezegd is echter deze wens te bekijken en het als zodanig voor te leggen aan de raad. Een tweede wens van de bewoners is om in het tweede gedeelte een verbod in te stellen voor doorgaand vrachtverkeer. Nagegaan zal worden of dit juridisch mogelijk is. Een dergelijk verbod kan uiteraard niet in het begin van de Meirseweg, omdat dit gedeelte deel uitmaakt van de parkeerroute Hiervoor is bepaald dat dit nooit kan worden uitgesloten voor vracht verkeer. Dit geldt eveneens voor het gedeelte waaraan de bedrijven zijn gevestigd. Met inbegrip van bovengenoemde wijzigingen is er voor het plan een breed draagvlak aanwezig, zowel bij de commissie als bij de bewoners van de Meirseweg. Het is de wens van de bewoners dat de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zullen worden uitgevoerd. Wanneer het plan vanavond wordt vastgesteld zal na de bloemencorso met de uitvoering van het plan worden begonnen De heer Adriaensen vraagt waarom het plan zo snel moet worden aangenomen. Hij heeft wethouder v.d. Kloot ooit eens een compliment gemaakt over de procedure die destijds is gevolgd ten aanzien van de reconstructie van de Wernhoutseweg. Bij de totstandkoming van dit plan was namelijk echt sprake van inspraak. De reconstructie van de Meirseweg betreft ook een plan dat anderhalf miljoen kost. Waarom is er in dit geval dan ook gekozen voor aan andere aanpak? Groen Zundert zou ook bij dit plan gekozen hebben voor dezelfde aanpak als bij de Wernhoutseweg. Zij zou niet hebben gekozen voor het presenteren van een volledig uitgewerkt plan. Gekozen zou worden voor het laten circuleren van allerlei notities waarop bewoners, politieke partijen en andere belanghebbenden hun wensen kenbaar zouden kunnen maken. Op zo'n manier kom je stap voor stap tot een plan dat door iedereen wordt gedragen. Bij zo'n aanpak is sprake van twee-richtingverkeerDe werkwijze die voor de Meirseweg is gekozen steekt hierbij schril afDe bewoners hebben hun wensen kenbaar kunnen maken, waarna de verantwoordelijk wethou der snel concludeerde dat deze goed aansloten bij de gehanteerde uitgangs punten en daarmee was de kous afGisteravond werd er een informatie-avond georganiseerd en de dag daarna reeds wordt het plan vastgesteld. Het gaat daarbij om een plan dat maar liefst anderhalf miljoen kost en waarbij sprake is van een overschrijding van een miljoen. Voorts is gekozen voor een totaal andere planopzet dan bij de begrotingsbehandeling werd gesugge reerd. De heer Adriaensen is van mening dat een dergelijk plan vraagt om een andere behandeling. De fractie Groen Zundert heeft ervoor gekozen haar zienswijze in een zestal amendementen te vervatten. Het eerste amendement gaat over de verkeerszuil bij de Hof dreefMen wil daar een verkeersveilige weg. Hiervoor is het noodzakelijk een fysieke verkeerszuil aan te leggen, zoals in het oorspronkelijke plan is aangege ven. Ten aanzien van de fietssuggestiestroken voelt Groen Zundert zich voor de gek gehouden. Ook bij de planvorming van de Markt en de parkeerroute is door de raad bepaald dat terdege rekening moest worden gehouden met de veiligheid van voetgangers en fietsers. In de praktijk is de veiligheid voor deze weggebruikers echter minimaal. Vandaar dat de fractie van de heer Adriaensen voorstelt fietsstroken aan te leggen van anderhalve meter breedte. Wanneer het mogelijk is, dienen deze voorts verhoogd te worden aangelegd.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 153