- 18 -
goede zaak is maatregelen te verzinnen waardoor de verkeerssnelheid
afneemt, maar dat men zelf ook gebruik moet maken van de weg. Het zou
immers niet de eerste keer zijn dat bepaalde plannen worden voorgesteld
door bewoners, terwijl dezelfde bewoners een paar jaar later verzoeken de
maatregelen ongedaan te maken. Toegezegd is echter deze wens te bekijken en
het als zodanig voor te leggen aan de raad.
Een tweede wens van de bewoners is om in het tweede gedeelte een verbod in
te stellen voor doorgaand vrachtverkeer. Nagegaan zal worden of dit
juridisch mogelijk is. Een dergelijk verbod kan uiteraard niet in het begin
van de Meirseweg, omdat dit gedeelte deel uitmaakt van de parkeerroute
Hiervoor is bepaald dat dit nooit kan worden uitgesloten voor vracht
verkeer. Dit geldt eveneens voor het gedeelte waaraan de bedrijven zijn
gevestigd.
Met inbegrip van bovengenoemde wijzigingen is er voor het plan een breed
draagvlak aanwezig, zowel bij de commissie als bij de bewoners van de
Meirseweg. Het is de wens van de bewoners dat de werkzaamheden op zo kort
mogelijke termijn zullen worden uitgevoerd. Wanneer het plan vanavond wordt
vastgesteld zal na de bloemencorso met de uitvoering van het plan worden
begonnen
De heer Adriaensen vraagt waarom het plan zo snel moet worden aangenomen.
Hij heeft wethouder v.d. Kloot ooit eens een compliment gemaakt over de
procedure die destijds is gevolgd ten aanzien van de reconstructie van de
Wernhoutseweg. Bij de totstandkoming van dit plan was namelijk echt sprake
van inspraak. De reconstructie van de Meirseweg betreft ook een plan dat
anderhalf miljoen kost. Waarom is er in dit geval dan ook gekozen voor aan
andere aanpak? Groen Zundert zou ook bij dit plan gekozen hebben voor
dezelfde aanpak als bij de Wernhoutseweg. Zij zou niet hebben gekozen voor
het presenteren van een volledig uitgewerkt plan. Gekozen zou worden voor
het laten circuleren van allerlei notities waarop bewoners, politieke
partijen en andere belanghebbenden hun wensen kenbaar zouden kunnen maken.
Op zo'n manier kom je stap voor stap tot een plan dat door iedereen wordt
gedragen. Bij zo'n aanpak is sprake van twee-richtingverkeerDe werkwijze
die voor de Meirseweg is gekozen steekt hierbij schril afDe bewoners
hebben hun wensen kenbaar kunnen maken, waarna de verantwoordelijk wethou
der snel concludeerde dat deze goed aansloten bij de gehanteerde uitgangs
punten en daarmee was de kous afGisteravond werd er een informatie-avond
georganiseerd en de dag daarna reeds wordt het plan vastgesteld. Het gaat
daarbij om een plan dat maar liefst anderhalf miljoen kost en waarbij
sprake is van een overschrijding van een miljoen. Voorts is gekozen voor
een totaal andere planopzet dan bij de begrotingsbehandeling werd gesugge
reerd. De heer Adriaensen is van mening dat een dergelijk plan vraagt om
een andere behandeling. De fractie Groen Zundert heeft ervoor gekozen haar
zienswijze in een zestal amendementen te vervatten.
Het eerste amendement gaat over de verkeerszuil bij de Hof dreefMen wil
daar een verkeersveilige weg. Hiervoor is het noodzakelijk een fysieke
verkeerszuil aan te leggen, zoals in het oorspronkelijke plan is aangege
ven.
Ten aanzien van de fietssuggestiestroken voelt Groen Zundert zich voor de
gek gehouden. Ook bij de planvorming van de Markt en de parkeerroute is
door de raad bepaald dat terdege rekening moest worden gehouden met de
veiligheid van voetgangers en fietsers. In de praktijk is de veiligheid
voor deze weggebruikers echter minimaal. Vandaar dat de fractie van de heer
Adriaensen voorstelt fietsstroken aan te leggen van anderhalve meter
breedte. Wanneer het mogelijk is, dienen deze voorts verhoogd te worden
aangelegd.