- 11 - ingebracht. Wanneer je daarbij van te voren je einddoel reeds vastlegt is dat geen goede zaak. Het college kan zich afvragen of op deze manier moet worden doorgegaan en of het niet beter is hiervoor een beleid te ontwikke len. Desondanks stemt de fractie Werknemersbelangen toch in met het voorstel. Zij hoopt echter wel dat realisatie van het plan niet zal leiden tot nieuwe vertragingen van het woningbouwprogramma van de gemeente Zundert. Daarnaast hoopt de fractie dat de voorzitter zijn uiterste best zal doen om te bewerkstelligen dat de bouw van appartementen geen negatieve invloed zullen hebben op de richtgetallen. De heer van Tichelt merkt op dat de fractie van de WD blij is met de extra woningen en de parkeervoorziening. Zijn fractie stemt dan ook in met het voorstel De heer v.d. Broek zegt het oneens te zijn met de mening van Groen Zundert en Werknemersbelangen. Er is altijd geroepen dat gebouwd moet worden voor de inwoners van Zundert. Er wordt echter niets anders gedaan. De krant kan dan wel stellen dat er volop wordt gebouwd voor inwoners buiten de gemeente Zundert, maar dat is niet waar. De heer v.d. Broek heeft een en ander gecontroleerd en uit dat onderzoek is gebleken dat in 1995 slechts een bouwvergunning is afgegeven uit een inwoner die niet uit Zundert afkomstig was. Zo zou er ook sprake van zijn dat het gehele buitengebied van Zundert wordt volgebouwd. De afgelopen drie jaren zijn echter slechts twintig woningen gebouwd in het totale buitengebied. Dit buitengebied is bijna 9.000 hectare. Het is dus onzin te veronderstellen dat het gehele buitenge bied wordt volgebouwd. Hij raadt de leden van Groen Zundert en Werknemers belangen eens aan een en ander in te zien bij de afdeling ROM in het gemeentehuis Ten aanzien van de parkeervoorziening merkt de heer v.d. Broek op dat ook de fractie van het CDA het geen goede zaak vindt dat geen bepaald beleid wordt gevoerd, maar dat per geval wordt bezien wat onderhandelingen opleveren. Volgens de heer v.d. Broek was er in het verleden ook sprake van een bepaald beleid. De wethouder noemt een aantal parkeerplaatsen die de laatste tijd zijn aangelegd volgens dezelfde procedure die momenteel wordt voorgesteld. Het is echter geen goede zaak, dat alles wordt volgebouwd met winkels en dat de gemeente vervolgens moet zorgen voor parkeergelegenheid. Bij de bouw van appartementen wordt geëist dat voor voldoende parkeergele genheid wordt gezorgd. Zoiets is ook denkbaar bij de bouw van winkels. De exploitant dient te zorgen voor voldoende parkeerruimte. Wanneer deze is aangelegd, dient de parkeerplaats voor bijvoorbeeld ƒ1,— te worden overgedragen aan de gemeente. Daarmee is het een openbare parkeervoorzie ning geworden. Onderhoud en dergelijke komen dan uiteraard voor rekening van de gemeente Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat het 'Komplan' een modern bestemmingsplan is dat inspeelt op de hedendaagse situatie. De bouw van appartementen past daar uitstekend in. Dat de stedebouwkundige van Groen Zundert daar anders over denkt is uiteraard mogelijk. Deze zienswijze is echter nimmer naar voren gebracht, ook niet bij de behandeling van het voorstel in de commissie. Van andere groeperingen of van individuele inwoners van de gemeente zijn nooit klachten binnengekomen over appartementenbouw in de Molenstraat. Het is een gegeven dat de mensen vandaag de dag graag in een appartement wonen, zeker als deze dichtbij bij het centrum is gesitueerd. Dat de inwoners momenteel geen andere keus hebben dan het kopen van een appartement is in feite waar. Het is dan ook de taak van de gemeente om in overleg te treden met de woningstichting om ruimte te scheppen in de sociale woningbouw. Hierbij moet men echter wel bedenken dat vele subsidie mogelijkheden op dit terrein reeds zijn afgeschaft of binnenkort afgeschaft worden. Gezien de financiële positie echter van Woonstichting Woonservice

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 146