- 11 -
ingebracht. Wanneer je daarbij van te voren je einddoel reeds vastlegt is
dat geen goede zaak. Het college kan zich afvragen of op deze manier moet
worden doorgegaan en of het niet beter is hiervoor een beleid te ontwikke
len. Desondanks stemt de fractie Werknemersbelangen toch in met het
voorstel. Zij hoopt echter wel dat realisatie van het plan niet zal leiden
tot nieuwe vertragingen van het woningbouwprogramma van de gemeente
Zundert. Daarnaast hoopt de fractie dat de voorzitter zijn uiterste best
zal doen om te bewerkstelligen dat de bouw van appartementen geen negatieve
invloed zullen hebben op de richtgetallen.
De heer van Tichelt merkt op dat de fractie van de WD blij is met de extra
woningen en de parkeervoorziening. Zijn fractie stemt dan ook in met het
voorstel
De heer v.d. Broek zegt het oneens te zijn met de mening van Groen Zundert
en Werknemersbelangen. Er is altijd geroepen dat gebouwd moet worden voor
de inwoners van Zundert. Er wordt echter niets anders gedaan. De krant kan
dan wel stellen dat er volop wordt gebouwd voor inwoners buiten de gemeente
Zundert, maar dat is niet waar. De heer v.d. Broek heeft een en ander
gecontroleerd en uit dat onderzoek is gebleken dat in 1995 slechts een
bouwvergunning is afgegeven uit een inwoner die niet uit Zundert afkomstig
was. Zo zou er ook sprake van zijn dat het gehele buitengebied van Zundert
wordt volgebouwd. De afgelopen drie jaren zijn echter slechts twintig
woningen gebouwd in het totale buitengebied. Dit buitengebied is bijna
9.000 hectare. Het is dus onzin te veronderstellen dat het gehele buitenge
bied wordt volgebouwd. Hij raadt de leden van Groen Zundert en Werknemers
belangen eens aan een en ander in te zien bij de afdeling ROM in het
gemeentehuis
Ten aanzien van de parkeervoorziening merkt de heer v.d. Broek op dat ook
de fractie van het CDA het geen goede zaak vindt dat geen bepaald beleid
wordt gevoerd, maar dat per geval wordt bezien wat onderhandelingen
opleveren. Volgens de heer v.d. Broek was er in het verleden ook sprake van
een bepaald beleid. De wethouder noemt een aantal parkeerplaatsen die de
laatste tijd zijn aangelegd volgens dezelfde procedure die momenteel wordt
voorgesteld. Het is echter geen goede zaak, dat alles wordt volgebouwd met
winkels en dat de gemeente vervolgens moet zorgen voor parkeergelegenheid.
Bij de bouw van appartementen wordt geëist dat voor voldoende parkeergele
genheid wordt gezorgd. Zoiets is ook denkbaar bij de bouw van winkels. De
exploitant dient te zorgen voor voldoende parkeerruimte. Wanneer deze is
aangelegd, dient de parkeerplaats voor bijvoorbeeld ƒ1,— te worden
overgedragen aan de gemeente. Daarmee is het een openbare parkeervoorzie
ning geworden. Onderhoud en dergelijke komen dan uiteraard voor rekening
van de gemeente
Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat het 'Komplan' een modern bestemmingsplan
is dat inspeelt op de hedendaagse situatie. De bouw van appartementen past
daar uitstekend in. Dat de stedebouwkundige van Groen Zundert daar anders
over denkt is uiteraard mogelijk. Deze zienswijze is echter nimmer naar
voren gebracht, ook niet bij de behandeling van het voorstel in de
commissie. Van andere groeperingen of van individuele inwoners van de
gemeente zijn nooit klachten binnengekomen over appartementenbouw in de
Molenstraat. Het is een gegeven dat de mensen vandaag de dag graag in een
appartement wonen, zeker als deze dichtbij bij het centrum is gesitueerd.
Dat de inwoners momenteel geen andere keus hebben dan het kopen van een
appartement is in feite waar. Het is dan ook de taak van de gemeente om in
overleg te treden met de woningstichting om ruimte te scheppen in de
sociale woningbouw. Hierbij moet men echter wel bedenken dat vele subsidie
mogelijkheden op dit terrein reeds zijn afgeschaft of binnenkort afgeschaft
worden. Gezien de financiële positie echter van Woonstichting Woonservice